Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Een lesje creatief boekhouden van ‘Rupsje-nooit-genoeg’ Schiphol

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 1514 
|
 Volkskrant (via bewonersomgevingschiphol) 
gh_vliegtuig_060902-TB-1908_uur_Landingsgestel_uit_boven_centrum_Castricum.JPG

Schiphol aast op een fikse uitbreiding. Kan mak-ke-lijk, beweert de luchthaven. Maar nieuwe vluchten moeten sowieso over dichtbevolkt gebied zoals Aalsmeer. Daar zijn bewoners het 'gechoogel' met cijfers spuugzat. Het nu al voortdurende geraas van vliegtuigen trouwens ook.

Lees deel 1 van het knipsel op de site van bewonersomgevingschiphol.
en deel 2: ook op de site van bewonersomgevingschiphol

Noort redactie vlieghinder.nl: De Volkskrant heeft ons verboden artikelen over vlieghinder van hen over te nemen. Daarom vindt u hier helaas geen directe link naar dit artikel. Jammer! Volkskrant: Herzie uw beleid s.v.p.

Bekijk bericht op "Volkskrant (via bewonersomgevingschiphol)"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door anoniem

Hoe is het nu toch mogelijk dat in de prognose wordt verwacht dat het baangebruik van de preferente banen kaagbaan en polderbaan af gaat nemen in de toekomst met 510k vliegbewegingen, en het baangebruik van de niet preferente banen gaat toenemen?
Ook als de preferente banen al bijna vol zijn, dan nog zou je geen afname verwachten,maar hooguit een stabilisatie. Maar het aantal vluchten neemt af, er komt een groter overschot aan capaciteit op die banen.
Snap niet hoe dit kan, preferent baangebruik lijd tot minder gebruik van de preferente banen en tot meer gebruik van de niet preferente banen. Zowel absoluut als procentueel.


Geplaatst door Ruud

@ Anoniem. Indien het aantal vluchten boven de capaciteit van de primaire baan komt dan wordt het verkeer verdeeld (naar afkomst/bestemming) over de primaire en secundaire baan. Bij meer dan 36 landingen per uur treedt dit op. Dus stel er waren eerst 35 landingen per uur. Dan wordt alles afgehandeld op de primaire baan. Boven de 36 landingen wordt dit verdeeld. Dus ongeveer 19 per uur op beide banen bij 38 vluchten (16 minder voor de primaire baan).

In theorie zouden er maar 2 van de 38 vluchten naar de secundaire baan hoeven (want primaire baan heeft capaciteit van 36 vluchten). Echter de LVNL wil kruizend verkeer voorkomen en splitst daarom het verkeer naar herkomst/bestemming indien de capaciteit van de primaire baan overschreden wordt. Hier is veel op af te dingen. In de praktijk is er regelmatig kruizend verkeer indien nodig/gewenst voor de LVNL operaties.

Geplaatst door Erwin von der Meer

En dit is allemaal mogelijk door het afschaffen van de Handhavingspunten (met lokale rechtsbescherming/zekerheid) waarmee in ieder geval een maximale lokale geluidsbelasting gewaarborgd was. Dit stelsel is op aandrang van de Sector (Schiphol, LVNL en KLM) vervangen door het stelsel van preferent baangebruik. Twee bewoners aan de Alderstafel zijn hiermee akkoord gegaan en doorzagen niet het daarmee geïntroduceerde Paard van Troje. Eén van de drie zag hierin reden om op te stappen. De Kaag/Polderbaan zouden zo veel mogelijk worden gebruikt en de andere banen zo min mogelijk. Geen lokale bescherming meer en zie daar nu het resultaat. Vrijheid/blijheid voor de te volgen routes waarbij informeel in eerste instantie rekening wordt gehouden met de kortst mogelijke route die gebruikt gaat worden. Voorbeeld: het excessieve gebruik van de Buitenveldertbaan. Waarom? Denk aan besparing brandstofkosten van o.a. KLM en het mijden van de Polderbaan met een lange transfertijd naar/van de terminal van Schiphol. Conclusie: het nieuwe handhavingssysteem is goed voor de sector en waar iemand wint is er ook altijd een verliezer. En de bewonersdelegatie in de ORS maar denken dat ze volwaardig meedoen aan besluitvorming over de gang van zaken m.b.t. het Schipholdossier.
Hoe naïef kun je zijn.

Geplaatst door Anoniem

@ Anoniem. Indien het aantal vluchten boven de capaciteit van de primaire baan komt dan wordt het verkeer verdeeld (naar afkomst/bestemming) over de primaire en secundaire baan. Bij meer dan 36 landingen per uur treedt dit op. Dus stel er waren eerst 35 landingen per uur. Dan wordt alles afgehandeld op de primaire baan. Boven de 36 landingen wordt dit verdeeld. Dus ongeveer 19 per uur op beide banen bij 38 vluchten (16 minder voor de primaire baan).

In theorie zouden er maar 2 van de 38 vluchten naar de secundaire baan hoeven (want primaire baan heeft capaciteit van 36 vluchten). Echter de LVNL wil kruizend verkeer voorkomen en splitst daarom het verkeer naar herkomst/bestemming indien de capaciteit van de primaire baan overschreden wordt. Hier is veel op af te dingen. In de praktijk is er regelmatig kruizend verkeer indien nodig/gewenst voor de LVNL operaties

Bedankt voor deze uitleg,dit lijkt inderdaad het geval te zijn en zou de prognose goed kunnen verklaren.

Preferent baangebruik is dus slechts schijn. Bij te groot aanbod verdeelt men 50/50

Geplaatst door Gerrit Jan

Men verdeelt ongeveer 50/50. In de praktijk verdeelt men naar bestemming en in het geval van de Aalsmeerbaan is dat vaak 60/40 (60% naar de secundaire Aalsmeerbaan en 40% naar de primaire baan).
Gezien de toenemende bestemmingen in het zuidoosten zal dat waarschijnlijk de komende jaren nog schever ten nadele van de secundaire Aalsmeerbaan worden. Dit stelsel heeft niets met strikt preferentieel vliegen te maken. Het Nieuwe Stelsel is een hoax en de politiek trapt er in.

Geplaatst door de Vries

Goed artikel, eindelijk iemand die de vinger op de zere plek legt.

Het is verbazingwekkend hoe Schiphol denkt te kunnen claimen dat er zoveel % minder herrie is. Stille vliegtuigen zijn een mythe. Ja een Dreamliner maakt minder herrie dan een 777. Maar het vervangen van de Fokker F70 voor de Embrear E175 en E190 door KLM doet dit voordeel compleet teniet.

Die ouwe F70's maken minder herrie dan de Embraer's waar ze nu voor worden vervangen. Dit neemt men even niet mee in de berekeningen. Het is mij ook een raadsel waarom KLM niet even heeft gewacht op de nieuwe generatie Embraer's die wel minder herrie maken.

"Toevallig" ook dat 2 dagen na dit bericht er bericht wordt dat Schiphol is uitgegroeid tot het tweede luchtvaartknooppunt ter wereld...

Geplaatst door anoniem

f70 en e190 is een wereld van verschil.
Van mij Mogen er op de vliegroute niet ver van mijn huis de hele dag f70 vliegen, totaal geen last van.
Van de e190,s ben ik echter na 5 passages in 15 minuten al helemaal ziek.
Jammer dat de turbo prop het niet gered heeft,lijkt weer helemaal terug te zijn bij straalmotoren.
Goed punt, als je de positive effecten van nieuwe vliegtuigen gaat meetellen en gebruiken voor het bepalen van limieten, dan moet je consequent zijn en ook de negatieve effecten meenemen.

Geplaatst door Jan Griese

@Erwin, Deel I Geheel met je eens. Jij was degene, die als onze Vz van de 26 Verenigde Platforms de Alderstafel verliet, en daar mag je best trots op zijn ! Vrijdag 26 sept 2008 21:30 uur liet je dat de NOS weten, die het toen in het 22:00 radio journaal liet weten: maakte je dat wereldkundig via de NOS . We hadden toen zo juist de stemming tijdens het spoedoverleg te Badhoevedorp achter de rug . Er waren daar 11 leden , die hun vrije avond opgaven . 7 kozen er voor de Alderstafel te verlaten , 4 wilden dat waardeloze stelsel accepteren waaronder de zwanenburger van Ojik,, die nog 3 figuren uit de H. meer voor zijn karretje spande. Van Ojik praatte die avond als Brugman. Toen volgde er nog een stemming met als vraag:: Wie wil er nog verder praten , op de woensdag 1 oktober . Volgens van Ojik zou die dag nog ALLES uitonderhandeld worden... dat was volstrekte kletspraat . Onze spoedvergadering werd niet voor niets gehouden! Daags daaraan voorafgaand hadden we per brief alsook mondeling van Alders vernomen : "Er wordt niets meer gewijzigd. " (Dus het was Slikken of Stikken !)
Wie van Ojik kent: Kletsen kan hij als de beste... 7 van de 11 wilden toch nog 1 october 2008 onderhandelen.. Hoe naief kun je zijn. Toen Alders vernam, dat dhr Erwin von der Meer was opgestapt en dat zaterdag in de kranten stond , liet hij ons ieder afzonderlijk per mail weten, dat meer uitleg nodig was, en organiseerde hij alsnog een vergadering Maandagavond 29 sept.
Zelf had ik daar geen behoefte meer aan, maar vanuit nieuwsgierigheid ging ik toch, samen met 2 andere om te ervaren, wat daar gebeurde. Alders was niets te veel, met een grote powerpoint voorstelling , deed hij alles nog eens dunnetjes over. ook zijn straatvechter dhr Mr Theo Vermeegen was er ook: Die riep me toe: Als u Nee zegt , doet u niet meer mee. .. Ik : U zou op zijn minst 3 jaar het Handhavingsstelsel parallel aan dat nieuwe stelsel kunne laten mee draaien. Geirriteerd antwoorde hij: We gaan geen 2 stelsels gelijktijdig naast elkaar laten draaien. Apart is wel , dat dat toch werd gedaan later. Zij het met de nodige manipulaties.
Uiteindelijk vond 1 okt geen enkele onderhandeling die 1st oct meer plaats. Wel organiseerden we 10 oct nog een extra stemming te Amstelveen. Dat leverde een zeer ruzieachtige sfeer op, en trachtte van Ojik cum suis met machtigingen van b.v. Vijfhuizen,, Beinsdorp, en nog enkelegehuchten, die ze te elfder uren in de H.meer hadden geronseld, en nog nooit 1 vergadering bijwoonden een meerderheid te claimen.. Avond Vz Y. van Gosliga, (Castricum ) hamerde de vergadering af en de volgende dag hield ik een schriftelijke stemming. Uitslag :
14 tegenstemmers en 12 voorstemmers van de VGP 26 platforms. Die 12 kwamen hoofdzakelijk uit de Haarlemmer meer.

Geplaatst door Jan Griese

Deel II : Epiloog : De Volkskrant verifieerde de schriftelijke stemming mails van 10 oct 2008.

Alders schreef CDA Minister E. Eurlings dat de grote meerderheid v/d Platforms hadden VOOR gestemd. Een Gotspe . .. Tijdens het A.O prees Eurlings Alders op hysterische wijze 3x de Hemel in, : "' Je verrichte een historische daad waarop d-66 Boris v/d Ham riep: Zo kan ie wel weer, Waar zijn de bloemen minister ?
Er zijn nog al wat varianten van POLDEREN .. Deze bovenstaande heet : WEG Polderen...
NB De Crosbewoners spraken apart met elkaar 30 sept, . Daar oreerde van Ojik ook . Zijn collega Crosbewonersvertegenwoordiger Ir Theo Geudeke (TU Delft) gaf het nieuwe stelsel aanvankelijk een 2 voor de moeite, Later vernamen we: "Ja het was toch nog een 6 min .."" bang om het pluche te moeten verlaten ? Theo trad af . van Ojik zou ook stoppen. Zit er al 17 jaar ...
Nu hebben we de ORS.. In dat hoogste College , dat geheim opereert is 1 v/d 3 weer van Ojik
Belangrijke zwaarste belaste gebieden als Aalsmeer binnen gebied , A.veen Buitenv. baan binnen en buiten gebieden zijn daar niet in vertegenwoordigd. Evenmin als de Polderbaan binnen en buitengebied. Dus democratisch gaat het er nog steeds niet aan toe....

Wordt zeker vervolgd.... Met dank nu aan de WS Raad RLI (Raad voor de Leefomgeving en Infrastructuur) en de Volkskrant ! De politiek moet nog 1x aan de bak: Dan zullen de Normen en Criteria van het NNHS (Nieuw Normen en Handhavingsstelsel ) aan de orde komen. Gelukkig is er nu een betere Staatssecretaris, en nieuwe kritiek ! Mocht dit stelsel niet gerepareerd worden, dan wordt VVA = Vliegen Volgens Afspraak de eerste naam van dit stelsel , Vogelvrij voor Altijd ! NB De sector praat al over een 2e Parallele Kaagbaan. Ook dat is een Gotspe... Men zegt niet P. te kunnen vliegen via Polder- en Zwanenburgbaan .. Dan kan dat ook niet via een 2e Kaagbaan.......



Geplaatst door de Vries


Geplaatst door anoniem

zondag 24 july 14.00-14.55

De windrichting is westelijk,en er wordt geland vanuit het noorden en gestart richting het zuiden.
De kaagbaan heeft de meest gunstige ligging bij deze windrichting. De aalsmeerbaan sluit echter iets beter aan bij de opstelplaats van de klm vliegtuigen op Schiphol.

Aantal vliegtuigen gestart van:
kaagbaan:12
aalsmeerbaan:26

Het totaal is hier 38, hetgeen volgens mij in theory nog op een baan kan worden afgewerkt. Er zijn uren waarin er 40 vliegtuigen per uur starten vanaf de kaagbaan.
De kaagbaan is de preferente baan, de aalmeerbaan de secundaire vanwege de grotere overlast.
Toch 26 vliegtuigen van aalsmeerbaan en 12 van de kaagbaan, terwijl in theory 1 baan zelfs zou volstaan.

Hoe kan dit nu gebeuren?
Misschien kan een van de opstellers van het preferent vlieg akkoord hier een antwoord op geven

Geplaatst door anoniem

De enige conclusie is dat Schiphol zich niet houd aan het nieuwe akkoord met betrekking tot het preferente baangebruik.
Dat het preferente baangebruik alleen geld bij het gebruik van slechts een baan is natuurlijk absurd. Het geeft Schiphol de gelegenheid om het akkoord te omzeilen door simpel weg in naam 2 banen in te zetten en vervolgens al het verkeer hoofdzakelijk af te werken op de niet preferente baan.

Wat een geweldige buren.