Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Een lage tickettax zal de overbelasting van Schiphol, milieu en klimaat niet oplossen

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 235 
|
 Persbericht WTL 
gs_aktie_DSC01575.JPG

Een algemene tickettax van 7 euro is geen geschikte maatregel om de problemen van een overbelast Schiphol op te lossen. Dat bleek al uit het onderzoek van CE Delft. Deze geringe prijsverhoging heeft slechts een verwaarloosbaar klein effect op de vraag naar vliegen. Het politieke doel is de 200 miljoen euro te innen die volgens het regeerakkoord als inkomsten van de schatkist is geboekt.

Zowel publiek als pers en politici vragen om een prijsmaatregel voor een gelijk speelveld met de hogesnelheidstrein en tegen de extreem goedkope vluchten. Daarvoor is deze belasting veel te laag.

Het kabinet komt hiermee vooral de mensen tegemoet die graag zo vaak en zo goedkoop mogelijk willen vliegen, zonder te hoeven betalen voor de grote milieu- en klimaatschade die vliegen veroorzaakt. Hopelijk is de Europese Commissie wel bereid om een eerlijke prijs te eisen voor deze hoge maatschappelijke kosten.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door Frans

Volstrekt belachelijk. Het zou geen 7 euro, maar 700 euro moeten zijn

Geplaatst door Elodie

Degene die graag zo vaak en zo goedkoop mogelijk willen vliegen, zonder te hoeven betalen voor de grote milieu- en klimaatschade, wat zijn dat voor mensen? Mensen met kinderen, of zijn het mensen die (nog) geen kinderen hebben en over 10 / 15 jaar staan te demonsteren tegen de vervuiling van de luchtvaart? We 'moeten' met allemaal de CO2 verminderen, gaan we dat doen met allemaal een elektrische auto, en van het aardgas af. Zal echt niet lukken, zolang we op een plaats verminderen en op de andere plaats vermeerderen. Hoe kunnen die mensen bereiken? Allemaal vragen, en ik weet het ook niet. Daarvoor hebben we onze politici die zetelt in Den Haag gekozen. Hopelijk weten zij het wel!

Geplaatst door Ed

Inderdaad, 7 euro is helemaal niets, pure symbool politiek. Maar laat het een begin zijn, met ruimte voor onbeperkte groei.

Geplaatst door Peter

7 euro voor een ticket tot de hele wereld rond en de ergste oude cargo 747’s betalen uiteraard niets..

Ondertussen kan de bewuste kleingebruiker thuis vanaf volgend jaar op alle vlakken weer de portemonnaie trekken.

Geplaatst door drs Jan Griese

Het enige positieve is, dat er nu een Ticket taks is en zei de Staatssecretaris . Die kan ook later omhoog worden bijgesteld. Maar waarom pas in 2021 invoeren . NU GRAAG !

Geplaatst door Hans Buurma

Mocht deze tickettax het klimaatprobleem van de luchtvaart onvoldoende oplossen, dan overweegt een kabinet een nog hardere maatregel. Namelijk het stilleggen van al het verkeer op een van de luchthavens. De keuze is gevallen op Madurodam Airport. Alle beetjes helpen.

Geplaatst door Wim

Ik ga ervan uit dat de vliegtax, nu 7 euro, net zoals bij het eigen risico van je zorgverzekering, binnen 2 jaar naar 385 euro gaat. Ja toch.

Geplaatst door Sara

Madurodam airport. :). Wat dachten jullie van het iedee dat deze tax aan gedupeerden zou worden uitgekeerd. Per uur na "gemeten " Db de Lmax (dus de lawaai piek ) niet per uitgesmeerde berekende virtuele LDen met daarbij een schade verhoeding per maand dat we gemiddeld minder leven tvg van uitstoot. Maar als ik eerlijk ben. Gezondheid en rust zijn voor mij niet in geld uitdrukken. Ik hoop echt op een wonder. Progressieve andere stroming? Niet dat de tegen stemmen naar Thierry en Geert gaan. Een verandering in denken?. Van groeimodel naar een circulaire economie. Met misschien te consumeren. Een overheid die durft te vertellen, waar het nu echt om gaat als we willen overleven. Maar goed dan komen er vast gele hesjes.
. "We want Black Friday every day!"

Geplaatst door Bob

Vergeet niet dat u niet helemaal machteloos bent, er komen nieuwe verkiezingen, u kunt hierin sturend optreden!

Truc 16 – Vliegtax GEACTUALISEERD

U zult wel gemerkt hebben dat de weerstand tegen de luchtvaart aan het toenemen is. De groei van Schiphol (en andere bestaande vliegvelden) en het opbouwen van Lelystad Airport geven aanleiding tot groeiende protesten van burgers, die zich tegenwoordig via FaceBook of Twitter uiten. Men vraagt steeds meer om een ‘eerlijke prijs’ voor vliegen.

Beweeg hier een beetje mee en beloof de invoering van een ‘vliegtax’. Overdrijf niet, want de opgelegde bedragen dienen slechts ter ‘window-dressing’ en zijn zeker niet bedoeld uw klanten (de vliegconsumenten) af te schrikken, zodat ze minder gebruik van uw diensten zullen gaan maken. De Het voorgestelde bedragen van 7,00€ voor vluchten binnen Europa en 0€ voor intercontinentale vluchten zullen naar alle waarschijnlijkheid passen binnen de hierboven omschreven doelstelling.

Voorkom een vergelijking met de (hogere) bedragen gehanteerd in de ons omringende landen, niet over praten dus. Benadruk, dat door deze maatregel het principe van ‘de vervuiler betaalt’ recht wordt gedaan, maar laat niet teveel doorschemeren, dat de effectiviteit om de groei af te remmen nihil is, omdat hier aanzienlijk hogere bedragen voor nodig zijn. Het is natuurlijk niet de bedoeling de Nederlander zijn vliegvakantie te ontnemen! Zeg ook niet dat deze tax voor het merendeel van passagiers op Schiphol, de zgn. ‘overstappers’ niet zal gelden.

Met deze maatregel kunt u ook goed aangeven de zorgen van burgers ter harte te nemen.

Noem ook weer het streven naar ‘een duurzame en klimaatneutrale luchtvaart’ door middel van bio-brandstoffen en synthethische kerosine, stillere (uitdrukkelijk niet minder lawaaiig!) en zuinigere vliegtuigen, waaronder elektrische vliegtuigen, minder uitstoot door elektrisch taxiën, slimmere routes (herindeling Europees luchtruim in de zgn. ‘Single European Sky’), compensatie d.m.v. ‘milieuprojecten’ en eventueel, maar niet te enthousiast, het gebruik van de trein voor kortere afstanden. Zolang de prijs hiervan zoveel hoger ligt hoeft u niets te vrezen.

Voorkom natuurlijk wel dat er een echte accijns op kerosine en btw op tickets komt.

Laat reisorganisaties steun betuigen aan uw beleid en laat ze vooral ook zeggen, dat een vliegtax ten goede moet komen aan de onwonenden en het milieu. Niet noemen dus, dat ze hier beter aan zouden bijdragen als ze minder vluchten zouden inzetten.

(Zie verder Truc 26 - Mobiliseer uw medestanders). KOMT BINNENKORT.


Geplaatst door anoniem1

//old.reddit.com/r/thenetherlands/comments/a4tk6k/consumentenbond_dreigt_klm_met_rechtszaak_om/

Lees de reacties op dit artikel eens om te zien hoe bizar het er aan toe gaat in de luchtvaart sector. Enorme verspilling.

Geplaatst door anoniem1

Wederom oneigenlijk en illegaal gebruik aalsmeerbaan,nu als landingsbaan,in strijd met preferentie stelsel.

Bas geeft de heersende wind als rede. Bij de heersende wind kracht en richting,in combinatie met het huidige zicht is er geen enkele belemmering op de kaagbaan en daarmee ook geen enkele geldige rede voor het gebruikt van de aalsmeerbaan op dit moment.

Alle medewerkers bij bas in gesprek,ben blijkbaar niet de enige met klacht.

Schiphol doet wat het wil,tegen alle afspraken in en veroorzaakt daarmee veel onnodige overlast.

Geplaatst door Henk Meijer

Belasting heffen op goederen en diensten waaraan een zekere 'verslaafdheid' bestaat leidt er niet toe dat er - zoals in dit geval - minder gevlogen zal worden. De overheid is ingepakt door de luchtvaartmaffia en werkt mee aan een verdere verslechtering van de toestand van de atmosfeer.
Zolang lieden als Rutte, Elbers en madame Cora van Nieuwenhuizen nog rondspoken, zal de klimaatverandering in Nederland niet 'landen'. Met een Ministerie van Infrastructuur dat het KNMI mag muilkorven, wachten we met spanning op stormen en waterstanden, waarvoor we ons ook met beton niet kunnen wapenen.

Geplaatst door anoniem1

Lage ticket tax misschien niet maar 330 euro extra belasting op energie voor het gemiddeld huishouden gaat zeker helpen.
Nederland gaat massaal de verwarming 2 graden lager zetten en nog maar 1 keer per week douchen. Scheelt berg co2.

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.