Een bocht vliegen om Uitgeest: minder herrie door nieuwe procedure luchtverkeersleiding
Minder nachtelijke vlieghinder voor bewoners van Uitgeest, Castricum, Heemskerk en Beverwijk: vandaag neemt Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) een nieuwe aanvliegroute in gebruik voor vliegtuigen die in de nacht landen op de Polderbaan.
Vliegtuigen met satellietnavigatie maken voortaan - als ze ’s nachts koers zetten naar de Polderbaan - een bocht tijdens het laatste stuk van de nadering zodat ze zoveel mogelijk om de woonkernen van Uitgeest heen vliegen. Ook vliegen ze vanaf de Noordzee het eerste stuk over land gemiddeld hoger dan voorheen en maken ze een glijvlucht bij de nadering van de Polderbaan. Daardoor is de daling gelijkmatig en gebruiken de vliegtuigen minder motorvermogen. Het gevolg: minder herrie.
De maatregel is vergelijkbaar met de aangepaste vaste nachtnadering die LVNL in mei 2020 introduceerde voor de Zwanenburgbaan, waarbij met een bocht om Krommenie en Assendelft heen wordt gevlogen. Met die ingreep, net als de nieuwe route voor de Polderbaan onderdeel van het programma Minder Hinder Schiphol, werd toen geluidhinder van vliegverkeer voor bewoners in vooral de gemeente Zaanstad gereduceerd.
Aanpassingen
Het klinkt als een simpele maatregel: een ruime bocht vliegen. Maar de invoering van de nieuwe aanvliegroute had nogal wat voeten in aarde, zegt José Daenen, director operations bij LVNL. Er moest van alles worden aangepast: radarsystemen, planningssystemen... De luchtverkeersleiders hadden bijscholing nodig. En er is veel gerekend: zo’n extra bocht moest ook nog eens niet tot gevolg hebben dat er heel veel extra kilometers moet worden gevlogen. De vliegtuigen mogen elkaar bovendien niet in de weg zitten. Zo’n 25 procent van de vliegtuigen heeft namelijk nog geen satellietnavigatiesysteem maar maakt gebruik van een radionavigatiesysteem, het Instrument Landing System (ILS). Deze vliegtuigen blijven op de oude manier naar de Polderbaan vliegen.
,,Ik teken niets af als het niet veilig is’’, aldus Daenen. Maar onder de nieuwe nachtelijke aanvliegroute voor de Polderbaan zette hij - na lange voorbereiding - vol overtuiging zijn handtekening. In de nacht van woensdag op donderdag hebben alle systemen een software-update gekregen. Ook de vliegtuigen met satellietnavigatie krijgen een update. Vannacht landen de eerste vliegtuigen volgens de nieuwe procedure, maar de piloten hoeven er weinig voor te doen.. ,,De automatische piloot voert die bocht uit.’’
,,We hebben ervaring kunnen opdoen met de Zwanenburgbaan, die in 2021 vaker voor nachtelijke landingen werd ingezet omdat de Polderbaan in groot onderhoud was’’, zegt Daenen. ,,En vervolgens kwam dus de vraag uit de omgeving om zo’n zelfde maatregel voor de Polderbaan te treffen.’’ Een win-win situatie. ,,We bedienen de omgeving en we versimpelen de nachtprocedure.’’ Voorheen bestond de route uit drie verschillende ’blokken’ achter elkaar: vanaf de landsgrens, naar het aanvliegpunt, naar de Polderbaan. ,,Vanaf nu zijn die drie blokken samengevoegd in één proces.’’
Uit de regio
Het verzoek om de aanvliegroute voor de Polderbaan aan te passen, kwam uit de regio. ,,Het is goed nieuws voor bewoners in Noord-Holland dat wij vandaag deze hinderbeperkende maatregel operationeel in gebruik nemen”, zegt Michiel van Dorst, CEO van LVNL. ,,Dankzij intensieve samenwerking met bewoners en bestuurders in de omgeving van Schiphol, de Omgevingsraad Schiphol en luchtvaartmaatschappijen die zich extra inspannen om innovaties toe te passen, kunnen we geluidshinder van vliegverkeer verminderen.”
Op Schiphol zijn jaarlijks 32.000 nachtelijke vliegbewegingen toegestaan (tussen 23 uur en 7 uur), een aantal dat moet krimpen naar 29.000. In de nacht is er maar één startbaan en één landingsbaan in gebruik. Dit zijn meestal de Polderbaan en Kaagbaan. Naast deze banen mag ook de Zwanenburgbaan in en vanuit zuidelijke richting gebruikt worden. Starten vanaf de andere banen is ’s nachts niet toegestaan, daar moet een ontheffing voor worden verleend. Bekijk bericht op "NHD"
Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit Uitgeest
Al deze tam tam over de perioden van 23.00 tot 07.00 uur verhult ook weer eens het feit dat dezelfde LVNL en Schiphol op de Polderbaan een "Next-Gen" hoogfrequent vliegsysteem hebben geplaatst. Wanneer dit de perioden tussen 07.00 en 23.00 uur ingezet gaat worden kan elke 70 seconden een toestel passeren op geringe hoogte via nieuwe vaste routes die in een Project luchtruimherziening van I&W worden voorbereid. Dit leidt ook bij een ingezette krimp van de luchtvaart tot grote aantasting van de woon- en leefomgeving in Uitgeest en regio.
Dat dit alles onder de pet wordt gehouden past volledig in de nagestreefde "struisvogelpolitiek" bij het Rijk, provincies, gemeenten en de opgetuigde Metropoolregio's Nieuwe Stijl, waar luchtvaartjournalisten - ook die van het NHD - bewust aan voorbij lijken te gaan.