Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Ed Nijpels: ‘Vliegtickets moeten duurder worden om klimaatdoelen te halen’

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 780 
|
 eenvandaag.avrotros.nl 
tb_verkeerstoren_schiphol_.jpg

Verslag: Erik van Prooijen

Ed Nijpels, voorzitter van het klimaatberaad, zegt dat Schiphol aan zijn grens zit. "Vliegen is niet een soort recht", aldus Nijpels. "Mensen doen wel of ze een recht op vliegen hebben, maar dat is niet zo. Er zijn afspraken gemaakt over het aantal vluchten vanaf Schiphol. Een beperkt aantal vluchten: 500.000 is de grens."

De voorzitter van het klimaatberaad vindt dat de prijs van vliegtickets omhoog moet. "Elke kleuter kan uitrekenen dat er iets niet klopt als je voor 28 euro naar Barcelona kunt vliegen", vindt Ed Nijpels. De luchtvaart zit niet aan tafel bij het klimaatberaad, hoewel het een van de grootste vervuilers is.

Schiphol heeft een probleem met geloofwaardigheid
Nijpels sluit zich aan bij oud-milieuminister Pieter Winsemius, die heel kritisch is op de luchthaven. Winsemius is de uitvinder van de term ‘geschiphold worden’. Ook Nijpels vindt dat de luchthaven een geloofwaardigheidsprobleem heeft: ‘we worden geschiphold. Er worden dingen beloofd, maar ze houden zich er niet aan.’

Er komt geen uitzondering voor Schiphol, aldus Nijpels. 500.000 vliegbewegingen is de bovengrens. “De burger moet kunnen vliegen, maar moet er gewoon veel meer voor gaan betalen.”

Vliegen wordt iets voor de elite
Volgens Nijpels moet de prijs van vliegtickets zich net zo ontwikkelen als die van sigaretten, of benzine. De vervuiler betaalt is het principe. Op dit moment geldt dat niet voor de luchtvaart, en de voorzitter van het klimaatakkoord vindt dat niet kunnen. Door de schaarste in het aantal vliegbewegingen zal de prijs omhoog gaan. En dat is ook goed. Nijpels maakt zich niet druk over de vraag of vliegen dan niet iets wordt voor de elite. Wat hem betreft is het aan de industrie om alternatieven te bedenken.

"Een industrie die zich niet aanpast wordt beboet, en moet in het uiterste geval dan maar de deuren sluiten."

Tempo van de transitie wordt hoger
Nijpels denkt dat de energietransitie op veel gebieden sneller zal gaan dan nu wordt verwacht. Het doel van dit kabinet is om in 2050 nog maar 90% van de CO2 uit te stoten die in 1990 werd geproduceerd. "Ik ga het nog meemaken dat dat lukt", voorspelt Nijpels. Op dit moment is het nog erg duur om bijvoorbeeld woningen helemaal klimaatneutraal te maken. Dat kost zelfs 50 tot 60.000 euro per woning.

Maar zodra dat in grote hoeveelheden tegelijk kan zal het veel goedkoper worden. Het kabinet heeft als doel om aan het eind van deze deze regeerperiode 50.000 huizen van het gas af te hebben. En op termijn zelfs 200.000 woningen per jaar volledig duurzaam te gaan maken. De financiering daarvan is nog onduidelijk. Bouwers in Nederland trappen zelfs op de rem en zeggen dat zo’n tempo onmogelijk is. Maar Nijpels heeft geen geduld met de bouwers: "Mensen die zeggen dat het niet kan stuiten bij mij op een dichte deur. De bouwers moeten een keer hun huiswerk gaan doen. Als het slecht gaat met de economie kloppen ze aan bij de overheid voor steun, en nu het goed gaat kloppen ze weer aan voor steun. Dat kan niet’."

Bekijk bericht op "eenvandaag.avrotros.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Peter uit Badhoevedorp

Vliegtickets moeten duurder ja, maar zeker niet de vrachtvlucht ontzien.
Serieus, bloemen worden uit Kenia gesubsidieerd overgevlogen naar Aalsmeer en dan zogenaamd als "Holland Flowers" weer de hele wereld overgevlogen.

Dit gebeurt iedere dag en omvat 10tallen vluchten per dag van en naar Schiphol!

Geplaatst door M uit U

"Vliegen is niet een soort recht", aldus Nijpels. "Mensen doen wel of ze een recht op vliegen hebben, maar dat is niet zo." (.....) "Een industrie die zich niet aanpast wordt beboet, en moet in het uiterste geval dan maar de deuren sluiten."

Kijk, die Nijpels en Winsemius hebben het helemaal begrepen. Ik wou dat hun vliegtuigverslaafde partijgenoten eens luisterden naar de wijze woorden van deze twee mannen. Vliegvakanties zijn geen recht. Je kunt prima op vakantie zonder vliegtuig. Maak het vliegen duur, en er komen vanzelf alternatieven die milieuvriendelijker en goedkoper zijn.

@Peter: ik weiger bv dan ook om in de winter aardbeien te kopen. Ik ga geen ingevlogen aardbeien eten. Dan maar wachten tot de zomer: dan liggen de schappen vol met aardbeien die hier om de hoek zijn geteeld. Beter voor het milieu, beter voor de lokale economie.


Geplaatst door Bob uit Uitgeest

Misschien moeten we met zijn allen het signaal afgeven, dat zolang Schiphol en andere luchthavens blijven groeien we weigeren om te investeren om van het aardgas af te gaan?

Geplaatst door Michel uit Wijk aan zee

Gelukkig lees ik hier dat men zich er bewust van wordt waar sommige producten vandaan komen.
Witte druiven uit Chili, suger snaps uit Peru , Hari Coverts uit Kenia enz enz.
Kijk bij de verse producten eens op het etiket en zoek naar het land van herkomst, dat is wat ik doe en dan gewoon niet kopen, boycotten die hap.
Verzend vervolgens een mail met uw argumenten naar de betreffende retaillers.
Misschien worden die dan eens wakker en nemen hun verantwoordelijkheid.

Mvgr Michel

Geplaatst door Hans Buurma uit Hilversum

Er staat een storend foutje in dit artikel, ook in het origineel. Nijpels bedoelde ongetwijfeld dat de reductie zodanig moet zijn dat Nederland in 2050 uitkomt op 10% van die in 1990.

Geplaatst door anoniem1

Ed raket in het kabinet.
500k de bovengrens,laten we hopen dat dat ook na 2020 het geval zou zijn. Heel veel noodzaak voor groei is er ook niet meer nu het netwerk al zelfstandig aan het krimpen is.
Toch bezien wij uitspraken als deze van prominente vvd-ers met gezond wantrouwen. Het track record van de vvd op gebied van luchtvaart en milieu is niet heel erg imposant. Vvd regeert nu al zon 10 jaar denk ik,10 jaar die samenviel met een geforceerde groei op Schiphol en het verder niet aan gemaakte afpraken houden,nog het handhaven van gemaakte afspraken.

Geplaatst door Frans S. uit Heemstede

"Vliegen wordt iets voor de elite", vliegen is natuurlijk al iets voor de elite . De meeste mensen op de wereld kunnen het echt niet betalen ,ze zijn al blij als ze eten kunnen kopen. Dat eten wordt trouwens alleen maar duurder voor ze omdat wij zo nodig in die arme landen biobrandstoffen laten verbouwen op landbouwgrond.
Trouwens wel jammer dat het altijd ex politici zijn die opeens weten hoe het moet ,toen ze de kans hadden gaven ze niet thuis.

Geplaatst door Hans Buurma uit Hilversum

@Frans S: Ed Nijpels is hier niet als ex VVD-politicus aan het woord, maar als voorzitter van het Klimaatberaad dat toeziet op een goed verloop van de reductie van broeikasgassen. Kennelijk ziet hij (eindelijk!) in dat luchtvaartgroei het klimaatproject van VVD-collega Wiebes bedreigt. Dat beschouw ik als een belangrijke ontwikkeling, omdat er nu zelfs van VVD-zijde gepleit wordt voor duurder vliegen en groeistop op Schiphol.

Geplaatst door Peter uit Badhoevedorp

100% eens met Frans S.. (ex) VVD ers lullen altijd zo makkelijk mee met waar hun korte termijn belangen liggen. Principes kennen ze niet. Fout volk, net als de mensen die hier op stemmen, bamge lafaards vooral.

Geplaatst door Frans S. uit Heemstede

Het wordt pas interessant als er door VVDers die in het kabinet zitten gepleit wordt voor duurder vliegen en een groeistop op Schiphol.

Geplaatst door Hans Buurma uit Hilversum

@ Peter en Frans,
Natuurlijk moeten we het hebben van het kabinet, maar niet alleen de VVD daarin. Dat neemt niet weg dat uitspraken van gezaghebbende VVDers die nu eens niet voor het bedrijfsleven maar voor de maatschappij kiezen, daarbij kunnen helpen. Die zijn er namelijk ook, denk maar aan Winsemius. Ik ben daarom benieuwd hoe Cora van Nieuwenhuizen zich gaat opstellen.

Geplaatst door Frans S. uit Heemstede

Hans ik ben het met je eens dat het heel belangrijk is dat gezaghebbende mensen zich publiekelijk uitspreken , hoe meer hoe beter.
Ik lees regelmatig een heleboel kranten en het valt me op dat er veel geschreven wordt over de negatieve gevolgen van de luchtvaart, verder veel negatieve ingezonden brieven en dan zijn er ook nog een paar columnisten die regelmatig van zich laten horen. 10 jaar geleden was het bijna alleen nog maar hosanna over de luchtvaart, er is dus wel een verandering gaande, en dat is alleen maar goed. Zelfs Jort Kelder zei vorige week op t.v. dat we te veel vliegen en dat een ticket 200 euro duurder moet worden, hiermee bedoel ik niet dat Jort Kelder een gezaghebbend persoon is hoor maar als publiekelijk figuur zei hij het wel.

Geplaatst door M uit U

Dat is inderdaad een positieve ontwikkeling. Er wordt in ieder geval nu veel over gesproken. Hopelijk zorgt dat voor een andere houding van de publieke opinie en politici. Maar ik vrees dat het nog wel even duurt voordat er iets verandert.

Geplaatst door H.Buurma uit Hilversum

Ruim dertig jaar mainportbeleid en luchtvaartgroei verander je niet in een handomdraai.Het lijkt op een supertanker, die maakt ook geen scherpe bochten. Maar dat de bocht is ingezet, dat is wel duidelijk.

Geplaatst door Jan Griese uit Amstelveen

@Heren, Hans B heeft gelijk, Zeer begrijpelijk dat Cynisme mbt de VVD ! (VVD Jorritsma, Schultz van Haegen, , waren rechtstreeks SCHIPHOLgroei adepten , met grove leugens. Maar ze zijner wel mensen van VVDsignatuur, die integer zijn. Inderdaad Winsemius die de term Schiphollen muntte .. !
(Maar wat deed hij in dat kabinet destijds ? Hoe dan ook: Ooit hadden we als Vz Comm MER ene Ir Niek Ketting , , die woest reageerde naar het Kabinet mbt de vorige stelselwijziging onder Netelenbos. Hij was ook VVD Eerste Kamer Senator. In die periode Was er de grote ruzie tussen Oud Minister Netelenbos/Schultz van Haegen enerzijds .en Prof Guus Berkhout anderzijds. Van hem weten we dat hij ook VVDere was. (Ik weet niet of hij dat nog steeds is ? Er bereiken mij geluiden, dat het eindelijk enigermate tot dat Ministerie IenW doordringt, dat men zo niet kan doorgaan . Maar uiteraard Eerst zien, dan geloven !