Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Easyjet gaat elektrisch vliegen

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 106 
|
 digikrant.noordhollandsdagblad.nl - 30-10-2018 
hv_overig_1504.jpeg

In 2030 eerste hybride vlucht Schiphol

Waar KLM vooral inzet op biokerosine, gaat Easyjet voor elektrisch vliegen. Rond 2030 moet als eerste de route tussen Schiphol en Londen met deze toestellen worden uitgevoerd.

„Misschien wordt het 2029 of 2031, maar we geven hiermee aan welke richting op willen. Iedereen is nu nog erg sceptisch, maar dit wordt wel de toekomst”, stelt Johan Lundgren, de algemeen directeur van Easyjet tijdens een persconferentie op Schiphol.

„We doen in Nederland onze aankondiging, omdat hier het debat over de luchtvaart hevig woedt. Dan hebben we het over uitstoot en geluid. Het is belangrijk dat wij ons in dat debat mengen”, geeft Lundgren als verklaring voor zijn komst naar Schiphol.

Half november houdt de Tweede Kamer een hoorzitting over verduurzaming van de luchtvaart. Daarnaast wil het kabinet een vliegbelasting invoeren.

Lundgren verwacht juist van overheden en luchthavens meer steun voor initiatieven om schoner en stiller te vliegen. Schiphol stelt morgen de tarieven voor de komende drie jaar vast en daarbij wordt wel rekening gehouden met uitstoot en lawaai.

Maar Easyjet vindt dat onvoldoende. De maatschappij wil dat ook rekening wordt gehouden met de bezetting van een toestel. „Die van ons zitten voor 95 procent vol, terwijl andere maatschappijen soms halfleeg vliegen. En we schaffen nu al de zuinigste en stilste Airbussen aan.”

Maar voor de lange termijn moet er toch echt een alternatief voor kerosine komen. Easyjet werkt op dat terrein samen met de Amerikaanse start-up Wright Electric. „We hebben een patent ingediend voor een nieuwe motor, die in de toekomst kan worden gebruikt voor vliegtuigen van de omvang die Easyjet heeft”, vult Jeffrey Engter van Wright Electric aan. „We werken nu eerst aan een toestel voor negen personen. Dat moet in 2019 vliegen. Daarna richten we ons op een vijftigzitter en tot slot die voor Easyjet. We kunnen daarvoor een vliegtuigbouwer inhuren of een samenwerking aangaan.”

Easyjet wil de ontwikkeling van elektrisch vliegen versnellen. Bestaande fabrikanten als Airbus en Boeing doen nog te weinig. Wereldwijd zijn er inmiddels 130 initiatieven rond elektrisch vliegen en/of taxiën. Veel projecten beginnen met een hybride vorm en dat geldt ook voor Wright. Daarbij wordt de kerosine niet gebruikt om de motoren aan te drijven, maar om elektriciteit op te wekken. Die stroom wordt gebruikt voor elektromotoren. „Dat is al dertig procent zuiniger en wanneer het volledig elektrisch kan, dan is er helemaal geen uitstoot meer. Ook geeft het minder herrie, al zal ieder vliegtuig geluid produceren”, geeft Engter toe.

Batterijen

De stap naar volledig elektrisch vliegen is pas mogelijk wanneer er aanzienlijk betere batterijen komen. Het streven is dat een toestel met volle batterijen vijfhonderd kilometer kan afleggen. Bij aankomst worden die dan verwisseld voor volle exemplaren. „Juist daarom is Schiphol ideaal voor dit project. De luchthavens van Londen liggen op 350 tot 400 kilometer. Bovendien is dat onze drukste verbinding. We vliegen 22 keer per dag en vervoeren jaarlijks zes miljoen passagiers op deze route”, verklaart Lundgren de keuze.

Transatlantisch ’e-vliegen’ is vooralsnog onhaalbaar. Om die reden zet een maatschappij als KLM vooral in op biokerosine, bijvoorbeeld uit frituurvet. Ook wordt gestudeerd op mogelijkheden om uit CO2 van Tata Steel synthetische brandstof te maken. Probleem is dat al die brandstoffen vele malen duurder zijn dan gewone kerosine. Dat geldt ook voor elektrisch vliegen. Goedkopere batterijen, subsidies en een hogere olieprijs zijn dan ook welkom.

Frans van den Berg

Bekijk bericht op "digikrant.noordhollandsdagblad.nl - 30-10-2018"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door gerard


Geplaatst door anoniem1

Bezettingsgraad is wel een belangrijk punt,ook in combinatie met de tax die misschien gaat komen.
Een vol toestel betaalt dan een hogere tax dan een half vol toestel omdat je per passagier betaald. De uitstoot is in beide gevallen vrijwel gelijk en de uitstoot per passagier is bij vol toestel lager. Zou eigenlijk minder moeten betalen en zeker niet meer. Beloon de luchtvaart voor een efficient gebruik van de kerosine en uitstoot.

Geplaatst door anoniem1

Electrisch vliegen gaat het niet worden met toestellen voor 100 passagiers die veel gebruikt worden naar London. Ik geloof het gewoon niet.

Veel fake news in de media laatste tijd. Telegraaf met zandvoort,bewuste misleiding.
Nu ook de kop hier. "easy jet gaat electrisch vliegen" "misschien over 12 jaar als er een fabrikant is gevonden en de technologie verder ontwikkeld is"
Niet morgen of over 5 jaar. (en ook niet over 12 jaar met 100 mensen)
Hier heb je niks aan,is allemaal rook en afleiding van de buitensporige uitstoot.
Wil er graag over lezen als het zover is,of als wetenschappelijk achtergrond artikel over de verre toekomst. Niet als nieuwsbericht waarbij het lijkt alsof het al bijna zover is.

Geplaatst door Henk Bartels

Afgelopen weekend een gesprek gehad met een kennis over zijn verre reizen en de vervuiling door vliegtuigen. Zijn antwoord was: hoe moet ik anders daar dan komen! Onze overheid en ook de vliegtuigmaatschappijen blijven de consument verleiden met goedkope en belastingvrije tickets en hierdoor deze mensen niet bewust maken van de overlast / vervuiling. Het toekomstbeeld van het vliegen zal ongetwijfeld veranderen. Elektrisch en andere vormen van energie zal er zeker komen (de oliestroom wordt vanzelf veel duurder / uitgeput). Echter dat zal niet over 10 jaar zijn. De mooie praatjes zullen vooralsnog aanleiding geven om nu al te kunnen uitbreiden. Wanneer gaan onze gekozen politici dit begrijpen dat het moet stoppen. Van de VVD en ook onze zogenaamde 'groene' CDA hoeven we overigens weinig te verwachten. Hopelijk kunnen de andere partijen het wel.

Geplaatst door anoniem

En mijn schoonmoeder van 90 gaat zich plaatsen voor de Olympische Spelen in 2020.

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.