Easyjet fors beboet voor foute nachtvluchten van en naar Schiphol
De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft vier luchtvaartmaatschappijen boetes van in totaal ruim één miljoen euro opgelegd voor het verkeerd gebruik van slots op Schiphol en Eindhoven Airport. Overtreder EasyJet moet de grootste rekening betalen.
Het gaat onder meer om het uitvoeren van ongeoorloofde nachtvluchten in 2022. De luchtvaartautoriteit van de ILT noemt handhaving van regels voor nachtvluchten prioriteit om onnodige geluidsoverlast voor omwonenden van luchthavens tegen te gaan.
Verder werden er boetes uitgedeeld omdat toegewezen, maar ongebruikte slots, een tijdsperiode waarin een vliegtuig mag landen of vertrekken, niet zijn teruggegeven.
Easyjet 930.000 euro boete
EasyJet kreeg vier boetes van in totaal 930.000 euro. British Airways kreeg één boete van 50.000 euro en TUI Airlines ontving twee boetes van in totaal 60.000 euro. Vueling moet een boete van 25.000 euro betalen. British Airways, EasyJet en Vueling begingen de overtredingen op Schiphol. TUI Airlines op Schiphol en Eindhoven Airport.
Om geluidsoverlast voor omwonenden tegen te gaan, mogen alleen vluchten met een toegewezen nachtslot tussen 23.00 en 07.00 uur landen of vertrekken. Tenzij er sprake is van overmacht, zoals onvoorziene weersomstandigheden of technische mankementen aan een toestel. De ILT-Luchtvaartautoriteit beoordeelt dit achteraf.
Strengere regels
De hoogte van de boetes is afhankelijk van de geluidscategorie waarin een vliegtuig valt. Overheidsvluchten, noodlandingen en humanitaire vluchten zijn uitgezonderd van de regels voor slotgebruik.
De beleidsregel slotmisbruik werd in november 2021 van kracht. Daardoor werd het voor maatschappijen veel moeilijker om zich te beroepen op overmacht. Ook kan de ILT-Luchtvaartautoriteit sindsdien boetes opleggen bij overtreding van de slotregels.
Door die aangescherpte regels is het aantal overtredingen in 2022 veel hoger dan in de jaren ervoor. De autoriteit ziet wel dat de regels sinds 2023 beter worden nageleefd. Zo heeft EasyJet geen overtredingen op nachtslots meer begaan.
Vluchtschema aangepast
De maatschappij heeft naar eigen zeggen sinds 2022 'nauw samengewerkt met de toezichthouder. "Om onze procedures te verbeteren en ons vluchtschema aan te passen", laat een woordvoerder weten.
De maatschappij heeft verder 65 procent van de vloot op Schiphol vervangen door nieuwe Airbus A320NEO'-toestellen. En die zijn volgens het bedrijf 50 procent stiller bij het opstijgen en landen dan de oudere versies.