Platform Vlieghinder Kennemerland
 

easyJet: tickettax kost ons 200.000 passagiers

 |
 Geplaatst door: A Holwerda 
 |
 Bekeken: 757 
|
 TourPress 
easyJet: tickettax kost ons 200.000 passagiers

Gratis ontbijt tijdens ludieke ‘eerste dag-actie’ vanwege overbelasting

Lowcost maatschappij easyJet verwacht vanaf de luchthaven Schiphol een verlies van 200.000 passagiers als gevolg van de vliegtax. Dat heeft de maatschappij op 1 juli 2008, de dag van invoering van de omstreden ‘overbelasting’ bekend gemaakt.

´Vliegtax: pure overbelasting.´ Met deze slogan en een actie op Schiphol op 1 juli roept easyJet de overheid op om conform belofte de ticketbelasting om te zetten in een echte milieuvriendelijke heffing. Op de eerste dag van de tickettax stond de low cost carrier om 8.00 uur al klaar met airline ontbijtjes om al haar reizigers een hart onder de riem te steken.

Sterke daling
easyJet vervoerde tijdens het zomerseizoen 2007 vanaf Schiphol 1,3 miljoen passagiers. De verwachtingen zijn dat dit er deze zomer 1,1 miljoen zijn; een teruggang met 15 procent. Volgens easyJet is het verlies van 200.000 passagiers het gevolg van de invoering van de ticketbelasting. easyJet voorspelt dat het verlies van vakantie- en zakelijke reizigers een ernstige negatieve impact zal hebben op de Nederlandse economie.

Groei in Brussel
In tegenstelling tot Amsterdam zet de low cost carrier de groei wel door op Brussels Airport. Daar werd onlangs een vierde route gestart naar Milaan-Malpensa. De luchtvaartmaatschappij vervoerde er afgelopen jaar 90.000 passagiers en verwacht er in 2009 450.000 te vervoeren. Dat is een vervijfvoudiging in twee jaar tijd.

Teleurgesteld
Cor Vrieswijk, operationeel directeur van easyJet: ‘Vliegtax is pure overbelasting. We zijn enorm teleurgesteld in de Nederlandse regering. We hebben de afgelopen maanden actief deelgenomen aan het adviesproces aan de overheid. De gesprekken lijken nu op niets uit te draaien. Wij roepen de regering opnieuw op de ticketbelasting zo snel mogelijk aan te passen en te baseren op de impact die het heeft op het milieu, zoals de Tweede Kamer dit in het verleden ook heeft gevraagd’.

Dubbel belast
Om te voorkomen dat Nederlandse passagiers dubbel worden belast, roept easyJet de overheid ook op om de ticketbelasting in elk geval af te schaffen zodra de luchtvaart in het Europese Emissiehandelssysteem wordt opgenomen, aldus Vrieswijk.

Alle vluchten
Volgens easyJet moet een vliegbelasting gelden voor alle vluchten, inclusief vracht en transfer passagiers. Het feit dat de huidige belasting niets doet voor het milieu, is de lowcost carrier een doorn in het oog.

Modernste vloot
De maatschappij vliegt namelijk naar eigen zeggen met de modernste vloot van Europa. easyJet´s vliegtuigen zijn gemiddeld 2,7 jaar oud en de gemiddelde bezettingsgraad van de toestellen is 84 procent. easyJet zegt daardoor dertig procent minder brandstof per kilometer per passagier te gebruiken dan traditionele luchtvaartmaatschappijen.


Reacties op dit bericht

Geplaatst door L.R. Aalegeiz uit Spaarndam

Nog een paar van deze berichten en er zullen volgend jaar 1 juli -22.000 vliegbewegingen zijn op Schiphol.

Geplaatst door Observer uit Nederland

De low cost maatschappijen hielpen mee aan een zekere liberalisatie van de markt.
Ze zullen nu terug moeten.
Alle tarieven moeten omhoog. Vooral ALLE Nachttarieven voor ALLE maatschappijen ca 700 tot 1000 Euro omhoog !

Geplaatst door Maaike uit Leiden

Hahaha, een kat in de nauw doet rare sprongen! 200.000 minder passagiers! De economische rampspoed neemt (als ik de luchtvaartsector mag geloven) met de dag exponentieel toe. Het is een grote soap!

Geplaatst door Willem uit Heemskerk

Het doet wel wat voor het milieu meneer als u 200.000 passagiers minder heeft. Geluidsoverlast valt ook onder milieu.

Meneer heeft zeker ook geen benul van de dreigende economische crises waardoor het consumenten vertrouwen gezonken is en de mensen liever wat geld achter de hand houden. Amerikaanse vliegtuigmaatschappijen schrappen ook veel vluchten.

Als de economie goed gaat dan is de luchtvaart opeens de belangrijkste banen motor en als het slecht gaat lopen ze te janken en moeten ze dringend geholpen worden. Het blijkt maar al te duidelijk dat BV Nederland niet moet gokken op zo'n conjuctuur gevoelige bedrijfstak. Dan treft een economische crises je dubbel.


Geplaatst door V.O.S. uit NULL

En klagen, dat kunnen ze bij de luchtvaartsector ook als de beste !
Worden al die klagers ook genoteerd bij het 'Bas' ?
Maar wat belangrijker is: worden die klagers ook daadwerkelijk geholpen ?
Koekje van eigen deeg, zou ik zeggen.

Easyjet leverd hier bij Schiphol misschien wel 200.000 passagiers in, maar halen dat weer in Belgie dubbel en dwars terug.

Jankers ! Wij zijn heel blij dat o.a. Easyjet wellicht minder over komt janken met die jank-kisten !