Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Duurzamer plan voor Schiphol

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 874 
|
 toekomstluchtvaart.nl 
hs.png

Persbericht

De klimaatimpact van de luchtvaart zal aanzienlijk toenemen, ook in Nederland. De Werkgroep Toekomst Luchtvaart stelt een plan voor selectieve ontwikkeling voor, waardoor de impact van Schiphol gehalveerd kan worden terwijl het passagiersvervoer voor Nederland mogelijk nog kan verdubbelen.

In VN-organisatie ICAO worden maatregelen besproken om de groei van de luchtvaart koolstofneutraal te maken door CO2 te compenseren met o.a. aanplant van bomen. Andere broeikasgassen van vliegtuigen (waaronder condensstrepen en stikstofoxyde) worden niet aangepakt. Daardoor zal luchtvaart steeds meer opwarming veroorzaken, terwijl de rest van de wereld de in Parijs afgesproken reductie van broeikasgassen probeert waar te maken. Ook in Nederland zal de luchtvaart blijven groeien als de regering het mainportbeleid voor Schiphol blijft doorzetten. In de uitzending over ICAO in Nieuwsuur van afgelopen dinsdag werd door onderzoeker Peeters opgemerkt dat er voor Schiphol een duurzamer plan moet komen. Dat plan ligt er al. Naar aanleiding van het advies 'Mainports voorbij' van de Raad voor de leefomgeving en infrastructuur is een scenario onderzocht voor een meer selectieve ontwikkeling van Schiphol. Namelijk het luchtverkeer niet meer laten toenemen, waardoor de klimaatimpact door zuiniger vliegen en invoering van biobrandstof tot de helft kan worden teruggebracht. Inzet van hogesnelheidstreinen zal de impact verder verlagen en er zijn nog meer maatregelen mogelijk. In het scenario van de Werkgroep Toekomst Luchtvaart (vrijwillige professionals die naar duurzame luchtvaart streven) kan het passagiersvervoer van en naar Nederland desondanks nog verdubbelen. Daardoor komen het economische nut van de luchthaven, het vestigingsklimaat en de bereikbaarheid van Nederland niet in de knel. Deze reservecapaciteit heeft te maken met de kleine thuismarkt van Schiphol, die nog aanzienlijk kan groeien binnen de omvang die Schiphol in 2020 bereikt. De Werkgroep stelt voor dat het kabinet dit nieuwe scenario voor selectieve ontwikkeling van Schiphol nog dit jaar laat onderzoeken, zodat het na de verkiezingen kan beslissen over een duurzamere toekomst van Schiphol.

Zie op de website van toekomstluchtvaart.nl het artikel "Nieuw scenario voor selectieve ontwikkeling Schiphol".

Bekijk bericht op "toekomstluchtvaart.nl "

Reacties op dit bericht

Geplaatst door anoniem

Moeten we helemaal niet willen de luchtvaart. 6.4% van de uitstoot en maximal 5% van de economie. De luchtvaart is dus minder rendabel dan het gemiddelde van de economie daar waar het gaat om co2 uitstoot. Ook als je kijkt naar de waarde die de luchtvaart produceert (de verkoop prijs van alle verkochte tickets en vracht vervoer bij elkaar) dan blijkt de luchtvaart extrem onrendabel te zijn. De economische waarde van de productie is klein,wat een rede is dat de luchtvaart zo gesteund moet worden met coulante regels en accijns.

Geplaatst door Jaap

@Anoniem. Als je naar de luchtvaart sec kijkt, heeft u helemaal gelijk. Maar een deel van het Nederlandse bedrijfsleven kan nu eenmaal niet zonder luchtvaart en voor buitenlandse bedrijven is Schiphol een belangrijk element om zich in Nederland te vestigen. Als je naar Schiphol en de Rotterdamse haven kijkt, zou je kunnen zeggen dat onze economie voor een belangrijk deel aan de zijden draad van de omstreden fossiele industrie hangt. Dat kun je niet van de ene op de andere dag veranderen. Wat je wel kunt doen is de groei van het verkeer van een naar Nederland proberen op te vangen door de overstappers af te bouwen. Je hebt ze dan immers niet meer allemaal nodig om een bestemming rendabel te houden. En binnen Europa zou het HSL-netwerk een grotere rol kunnen gaan spelen. Frankrijk is daar een mooi voorbeeld van en China is daar ook heel hard mee bezig.