Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Duurzame trein te duur ten opzichte van vliegtuig

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1136 
|
 lc.nl 
hs+vt.png

Reizen met de trein is veel duurzamer dan met het vliegtuig, maar vaak ook stukken duurder.

Het wordt tijd dat de ticketprijzen dichter bij elkaar komen te liggen, betoogt directeur Pier Eringa van ProRail.

Of vliegen te goedkoop is? De vraag wordt hem de laatste tijd vaker gesteld, vooral met het oog op het veelbesproken Lelystad Airport. Een direct antwoord heeft Eringa nog niet gegeven. De Friese baas van spoorbeheerder ProRail laat deze discussie liever over aan de politiek.

Geen belasting op kerosine
Hij noemt de kwestie ,,ynteressant’’ en betoogt dat in elk geval de prijzen voor trein- en vliegtickets dichter bij elkaar zouden moeten liggen. Met of zonder hulp van de overheid. Mét is een optie. Hulp krijgt de vliegbranche namelijk ook, geeft hij aan. Zo wordt er, bijvoorbeeld, geen belasting geheven op kerosine.

Voor relatief korte afstanden dienen mensen het straks niet meer in hun hoofd te halen om het vliegtuig te nemen, zegt Eringa. Hiervoor is de internationale trein bedoeld. Bestemmingen binnen 500 kilometer moeten sowieso per trein worden aangedaan. De ProRail-baas noemt steden als Parijs, Londen, Hamburg, Berlijn, Frankfurt en Düsseldorf. Wel moeten de vervoerders het reizen per trein aantrekkelijk houden of maken.

Naar stadscentra zonder overstap
Een iets langere reistijd dan met het vliegtuig (met vaak lange inchecktijden op vliegvelden) hoeft geen probleem te zijn. Zolang de treinen maar naar de stadscentra blijven rijden en er geen overstap nodig is, zegt Eringa, die sinds oktober tevens voorzitter is van de Europese club van spoorbeheerders. Dit onderwerp staat ook daar op de agenda.

Pier Eringa (ProRail) pleit voor aanpassen ticketprijzen

De mobiliteit blijft de komende jaren en decennia fors groeien, daarvan is Eringa overtuigd. ,,Dat is wis. Mar it milieubewustzijn groeit ek.’’ Mensen gaan duurzamer leven. De ‘sympathiefactor’, zoals hij het noemt, komt veel meer bij de trein te liggen dan bij het vliegtuig. Zelfs de bazen van Schiphol en de KLM zeggen in interviews dat voor korte afstanden de internationale trein een beter vervoersmiddel is. ,,Dat is moai.’’

Zuiderzeelijn weer op de agenda
Het woord ‘ynteressant’ dat Eringa gebruikt voor de discussie rond Lelystad Airport, neemt hij ook in de mond met betrekking tot de Zuiderzeelijn. Deze spoorlijn zou dankzij een motie tijdens het landelijke D66-congres begin deze maand voorzichtig weer op de agenda kunnen komen.

En een spoorlijn over de Afsluitdijk? ,,Ja, ek ynteressant. Ik bin fan it spoar, dus ik bin dêr altyd foar. Mar ik fyn it foaral in politike ferantwurdlikens, in politike kar.’’

Bekijk bericht op "lc.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Griese JH uit amstelveen

De Politiek is aanzet... ! ! ! Maar wanneer dan eindelijk !

Geplaatst door anoniem1

De trein is voor een aantal bestemmingen al een heel goed alternatief voor het vlieguig!.
Veel zit hem denk ik in de beeldvorming en het adverteren. Vliegmaatschappijen adverteren heel erg veel en de trein doet dat veel minder.

Een familie lid van mij is onlangs met haar man naar parijs gegaan en heeft daar bewust voor de trein gekozen. Enkele reise vanaf Rotterdam naar parijs met de talys was 37 euro 2e klass en 74 euro eerste klas (1-2 maanden van de voren boeken,maar dat moet met vliegtuig ook om een goede prijs te krijgen) reistijd 2.5 uur,sneller dan het vliegtuig waar je al een uur voor vertrek of langer aanwezig moet zijn op de luchthaven. Uitstappen midden in de stad op gare du nord en vele vele malen comfortabeler dan het vliegtuid. Stukje lopen,restauratie wagon voor een wijntje,dat is toch veel beter dan een uur in een aluminimum buis op een stoel zonder beenruimte,het gedoe van in en uitchecken en wat al niet meer.

Veel zit hem dus in de beeldvorming,daar is nog wel wat te winnen voor de trein.

Geplaatst door Vanhove jackie uit Binnenweg3 boezinge 8904

Vliegtuig reizen moeten duurder worden en op alle brandstof kerosine btw te betalen en minder vliegtuig reizen

Geplaatst door Griese JH uit amstelveen

Zo is dat @ Jackie, ! Meer dus met de HSL lijnen , dat werd in 1995 al door het toenmalige Kabinet beloofd !