Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Duurzame brandstof maakt vliegticket bij KLM tot 12 euro duurder

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 239 
|
 nu.nl 
vliegtickets
Vliegtickets - illustratie

Alle KLM-vluchten die uit Amsterdam vertrekken vliegen sinds vandaag met 0,5 procent duurzame brandstof in de brandstofmix. Daarmee wordt vooruitgelopen op een Europese maatregel die over drie jaar moet ingaan. KLM kondigt aan dat vliegtickets wel duurder zullen worden.

Afhankelijk van de geboekte klasse wordt een ticket voor een KLM- of Transavia-vlucht 1 tot 12 euro duurder. Met die extra inkomsten zal de vliegtuigmaatschappij standaard 0,5 procent SAF, een duurzame brandstof op basis van onder meer bakolie, per vlucht inkopen. Wie de ecologische voetafdruk extra wil verkleinen kan kiezen voor een nog duurder ticket, waarvan de opbrengst ook naar de aankoop van SAF gaat.

KLM en moederbedrijf Air France experimenteren al langer met duurzame brandstof. Vorig jaar stuurde Air France de eerste langeafstandsvlucht met 16 procent SAF de lucht in en in 2019 liet KLM een passagierstoestel op de route Amsterdam-Madrid voor een klein deel vliegen op synthetische kerosine, geproduceerd met behulp van hernieuwbare energie.

SAF is een duurzame brandstof die gemaakt wordt met onder andere gebruikt kookvet of overschotten van bosbouw. In Frankrijk is het sinds 1 januari al verplicht voor alle vluchten die in het land vertrekken om minstens 1 procent SAF in de brandstofmix te hebben en de Europese Unie heeft een voorstel op de plank liggen om vanaf 2025 alle vertrekkende vluchten te verplichten minstens 2 procent SAF te gebruiken. KLM wil dan weer tegen 2030 wereldwijd 10 procent duurzame brandstof in de mix hebben zitten.

Bekijk bericht op "nu.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Ed uit Oegstgeest

Vanwege het bijmengen van 0.5% SAF wordt de ticketprijs 1-12 euro duurder. Bij de omschakeling naar volledig SAF komt er dus 200-2400 euro bovenop de huidige ticket prijs. Vliegen wordt dus serieus duurder en dat is het het enige positieve nieuws rond SAF uit bijvoorbeeld afgewerkt frituurvet. Wat er niet bij verteld wordt is dat er heel veel energie verloren gaat bij het verzamelen van alle afgewerkte olie uit de vele restaurants, veelal in Azie. En dat die afgewerkte olie vervolgens met bunker schepen die op stookolie varen - de smerigste fossiele brandstof die er is - naar Europa wordt getransporteerd. En dat de "used cooking oil" vervolgens in een raffinaderij moet worden omgezet tot eem bruikbare kerosine, een process wat ook veel energie vraagt. Tenzij je al die stappen ook vergroend (elektrificeren mbv zon en wind) is er weinig "sustainable" aan de SAF.

Geplaatst door 12kwadraat uit Castricum

Uit nieuws.nl:
"Voor alle KLM- en Transavia-vluchten die vanaf Schiphol vertrekken, wordt vanaf nu een half procent van de benodigde brandstof ‘bijgemengd’ met SAF. Dat gebeurt dan niet altijd in Amsterdam, maar net waar die brandstof op dat moment beschikbaar is."
Het gaat dus ook nog eens over een beperkt aantal KLM vluchten.

Voorts zijn er nog veel meer beperkingen:
https://www.vlieghinder.nl/nieuws/artikel/biokerosine-schone-droom-of-vuile-nachtmerrie

Kortom, een gebakken lucht verhaal van KLM

Geplaatst door Jaap uit Bussum

Binnenkort staat er in koeienletters op de vliegtuigen van de KLM:

Powered by Sustainable Aviation Fuel.

Een hele geruststelling voor de milieubewuste luchtreiziger, toch?