Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Duizenden vliegtuigen extra over Zwolle naar Lelystad Airport

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 890 
|
 destentor.nl - 24-04-18 
PVRC_-_mannetje_kaal-2.jpg

Door Jrdy Boschman

Zwolle krijgt duizenden vliegtuigen per jaar extra over de stad dan tot nu toe werd aangenomen. Wijkclubs in Stadshagen en Berkum zijn verbolgen over het scenario na opening van vakantievliegveld Lelystad Airport in 2020: ,,De ramp wordt nog groter dan we dachten."

In de oude, foute milieueffectrapportage uit 2014 stond dat boven Zwolle de eerste jaren 1.700 van de 10.000 Lelystad Airport-vluchten zouden passeren, in het nieuwe rapport is dat aantal opgelopen tot 4.725. Vrijwel al het naderende vliegverkeer richting het vliegveld komt via Zwolle. In de vorige berekening werden de duizenden vluchten vanuit het zuiden nog via een andere route naar Lelystad gestuurd.

Ramp
Een schok voor de wijken Stadshagen en Berkum, die aan de randen van de stad de machines over zich heen krijgen. Komt bij dat de vliegroutes een nauwkeurigheidsmarge hebben, waarbij de vliegtuigen aan beide kanten van de lijn 1,85 kilometer mogen afwijken. Dit betekent dat ze over een groter deel van de wijken kunnen komen. ,,Er was al een hoop onrust, maar de ramp wordt nog groter dan we dachten. Nu blijkt hoe groot de schade wordt voor Zwolle", zegt Hans Kempenaar van wijkvereniging Berkum.

900 meter
Hij heeft nog de meeste zorgen over de situatie ná de herindeling van het luchtruim, vanaf 2023. Tot die tijd mogen vliegtuigen niet lager dan anderhalve kilometer hoog vliegen, maar het is geen uitgemaakte zaak dat dit in de verdere toekomst zo blijft. Lelystad Airport mag op termijn groeien naar 45.000 vliegbewegingen, waarbij vooralsnog een vlieghoogte van 900 meter bij Zwolle niet uitgesloten is. ,,Tot 10.000 vluchten gaat de vlieghoogte omhoog, maar we hebben geen garantie wat daarna gebeurt", beseft ook Constant Lam, voorzitter van wijkclub Stadshagen Totaal. De wijkorganisaties hebben donderdagavond een overleg met alle actiegroepen uit de regio. ,,We zullen bij partijen in Den Haag onze bezwaren blijven onderstrepen", verzekert Kempenaar.

Glijvlucht
Tegelijkertijd roert ook de Zwolse politiek zich over dit onderwerp. D66 vindt de nieuwe gegevens zo schokkend dat ze maandagavond probeerde het college van burgemeester en wethouders op te dragen stelling te nemen tegen Lelystad Airport. Ze kreeg alleen SP mee. Wethouder Michiel van Willigen (ChristenUnie) wilde er ook niet aan, omdat Zwolle volgens hem dan aan de zijlijn komt te staan en helemaal geen inspraak meer heeft. De gemeente wil er met andere regionale overheden bij de minister op hameren geen vluchten lager dan 1800 meter toe te staan en dalende machines zolang mogelijk in glijvlucht te laten vliegen. Dit kan op basis van het nieuwe milieurapport echter enkel bij de 1.700 vluchten uit het oosten, terwijl voor de andere vliegtuigen die veelal vanuit Spanje en vanaf de Canarische Eilanden komen zo'n stillere glijvlucht niet mogelijk is volgens de minister. Het college van burgemeester en wethouders stelt dat in het slechtste scenario vliegtuigen op 900 meter over komen met een piekgeluid van 50 tot 60 decibel. Dit heeft volgens het college negatieve gevolgen voor grote delen van de stad.

Overbodig
,,Ik snap het standpunt van de wethouder", reageert Stadshagenaar Lam. ,,Hij wil bij het ministerie aan tafel blijven, maar als burger wil je meer actie zien dan praten en politiek." Kempenaar uit Berkum sluit zich daarbij aan: ,,De gemeente heeft te maken met een ander werkveld. Wel is het stemgedrag van ChristenUnie en met name GroenLinks me een raadsel." Deze grootste partijen van Zwolle - die onderhandelen over een nieuwe coalitie - onderschreven maandag net als PvdA, Swollwacht, VVD en CDA de lezing van wethouder Van Willigen dat de D66-motie overbodig was. De raad riep op 22 januari unaniem het college al op alles te doen om laagvliegen boven Zwolle te voorkomen. D66 wil binnenkort een debat over de Lelystad Airport-informatienota van het college.

Bekijk bericht op "destentor.nl - 24-04-18"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Lawaai moe

Laat je in Zwolle niets wijs maken. Dit zijn de ervaringen van mensen die er al een tijd mee moeten leven.

Een straalvliegtuig op 2500 meter bezig met een glijvlucht is niet stil. Juist in de glijvlucht maken die motoren een hoog gierend geluid. En omdat ze dan 'relatief hoog' vliegen, heb je er ook langer last van. Dat hoor je binnenshuis met het raam dicht.

Bij overvliegen op 900 meter hoogte heb je het idee dat ze hem net na je wijk aan de grond gaan zetten.

Protesteer, want als ze eenmaal overvliegen kom je er nooit meer af...

Geplaatst door M uit U

Wat is een glijvlucht dan? Ik dacht dat de motoren dan niet vol open stonden? Over Utrecht komen regelmatig de vliegtuigen op aanraakhoogte over, en een aantal doet dat heel langzaam en zonder noemenswaardig geluid. Andere echter gieren en bulderen, ongeacht de hoogte waarop ze vliegen. Zoals vanochtend, een zondagmorgen die al weer uren ontsierd wordt door onweer boven ons hoofd..........

En regelmatig vraag ik me af sinds wanneer er een vliegveld is aangelegd in Harmelen, aangezien die bakbeesten zo laag overkomen dat het niet anders kan dan dat ze vlak voor de landingsbaan zitten. Je bedenkt je dan echter dat ze nog 20km naar Gouda gaan en dan nog eens 30km richting Schiphol.....

Inwoners van Zwolle: probeer deze ellende te voorkomen! Dan gaat je buurman maar niet met het vliegtuig naar de Costa del Sol.

Geplaatst door Lawaai moe

Zonder voortstuwing valt een vliegtuig uit de lucht. Bij een glijvlucht gebruik je dit effect zo dat je op de landingsbaan 'valt'. Vergelijk het met uitrijden van een auto voor het stoplicht. Dan zet je de motor zelf ook niet uit, toch? Vliegtuigen ook niet, want er moet gecorrigeerd worden voor onvoorspelbare effecten zoals windkracht en -richting. Daarnaast verliest een vliegtuig hoogte bij elke koerswijziging. Dat moet je allemaal compenseren. Verschillende typen motoren hebben andere geluidsprofielen. En de ene piloot is efficienter dan de andere in op koers en hoogte blijven. Een glijvlucht lijkt een mooie oplossing maar is in de praktijk zelden optimaal uit te voeren. Er blijft dus altijd lawaai.

Geplaatst door anoniem1

Een schok voor de wijken Stadshagen en Berkum, die aan de randen van de stad de machines over zich heen krijgen. Komt bij dat de vliegroutes een nauwkeurigheidsmarge hebben, waarbij de vliegtuigen aan beide kanten van de lijn 1,85 kilometer mogen afwijken

Dit geld alleen voor niet klm/transavia vliegtuigen. Klm en transavia vliegtuigen houden zich daar niet aan. Je kan dat goed zien bij Schiphol,waar veel vliegtuigen keurig de lijn (die zo gekozen zou zijn dat het de minste overlast oplevert) volgen behalve klm en transavia vliegtuigen. Deze wijken vaak al enkele kilometers na de start veel verder van de lijn af om rechtstreeks naar de bestemming te kunnen vliegen. De regels gelden niet voor hen,sancties volgen er nooit. De arrogantie van de klm geeft veel onnodige overlast. Zelfs de goodwill bij de burgers daar geven ze niet om.