Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Duivels dilemma Hoekstra met staatssteun Air France KLM

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1007 
|
 telegraaf.nl - 21-03-2020 
HvS_logo_Rijksoverheid.jpg

Door Yteke de Jong

De staatssteun die minister Hoekstra aan Air France KLM verleent komt met lastige dilemma’s. Het kabinet wil KLM op de been houden, om daarmee het bestemmingennetwerk op Schiphol te behouden. De Nederlandse staat is om deze reden vorig jaar aandeelhouder geworden van de luchtvaartcombinatie. Het kan nog maanden duren voordat het luchtvaartnetwerk genormaliseerd is en óf de klanten ooit nog terugkomen.

Hoewel de Franse staat bedrijven wil nationaliseren, is dat in het geval van Air France een lastig verhaal, zo blijkt uit een rondgang onder betrokkenen. Nederland is immers ook aandeelhouder. „We inventariseren welke impact het coronavirus heeft, en wat er nodig is om deze periode door te komen. Daar trekken de Franse en Nederlandse staat gezamenlijk in op”, zegt een woordvoerder van minister Hoekstra.

Air France-KLM en vliegtuigbouwer Airbus staan vooraan in de rij bij de Franse overheid om speciale noodkredieten te krijgen om de coronacrisis door te komen. Airbus zou ook de Duitse overheid al hebben benaderd voor hulp, zo meldde persbureau Bloomberg zaterdag op basis van ingewijden.

„Herkapitalisatie is nu niet aan orde”, aldus de zegsvrouw van het ministerie van Financiën. KLM krijgt geld uit een speciale regeling om de salarissen door te betalen, maar in welke vorm de andere beloofde staatssteun komt is nog onduidelijk. De Europese Commissie geeft wel toestemming voor staatssteun.

Irritatie
Een herkapitalisatie zou betekenen dat de Nederlandse belastingbetaler deels opdraait voor het zeer slecht draaiende Air France. De Franse staat wil, na een jaar te hebben gesteggeld over een paar bestuurszetels, nu ineens wel samen optrekken met de Nederlanders. Tot vorige week woensdag voerde de irritatie van de ’overval’ van Hoekstra van februari vorig jaar nog de boventoon.

„Een middenweg lijkt niet meer houdbaar”, stelt een insider. „Zonder nationalisatie van KLM loopt Hoekstra het risico dat er straks sprake is van versnelde integratie van Air France KLM met het risico op verlies van het aantal bestemmingen op Schiphol en het uitkleden van KLM.” Bovendien is daar meteen het volgende dilemma: moet Hoekstra het geld straks overmaken naar de holding in Parijs? Het Nederlandse belang ligt bij KLM, maar er spelen ondertussen ook andere discussies met Frankrijk op EU-niveau.

Losknopen Air France en KLM
En losknopen? Het is eerder voorgekomen dat bedrijven uit elkaar gingen door nationalisatie, zoals in 2008 met Fortis en ABN Amro. KLM is echter vervlochten met Air France en zal moeten blijven samenwerken met de Chinezen, Amerikanen en Fransen om de vliegtuigen vol te krijgen. Door een joint-venture zouden de machts-en eigendomsdiscussies tot het verleden kunnen behoren. Vervolgens kunnen Air France en KLM als commerciële partners verder zoals nu ook het geval is met KLM en het Amerikaanse Delta.

Dat de balans tussen de twee partijen blijft. Juist in deze onstabiele situatie moet dat het basisprincipe zijn”, zegt Rein Westra, voormalig marketing-director KLM Cargo. Met leningen of andere kredieten kunnen Frankrijk en Nederland het bedrijf volgens hem twee jaar stutten. Hij schat in dat deze termijn nodig is om het bedrijf weer beheerst op te kunnen bouwen. „Als de Franse staat eenzijdig het bedrijf wil opkopen in deze situatie, daarmee er misbruik van makend, dan zou de Nederlandse staat daar zwaar tegen moeten optreden.”

Bekijk bericht op "telegraaf.nl - 21-03-2020"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim uit Castricum

Het verdienmodel van het KLM netwerk is van de vorige eeuw. Het hangt als een steen om de nek van de KLM, vervolgens van onze overheid die dit overeind wil houden en uiteindelijk om de nek van de Nederlandse belastingbetaler. Dit moment, de corona crisis, is een goed moment om te saneren en kwalitatief opnieuw beginnen.

Geplaatst door Gerard uit Castricum

De luchtvaart blijkt heel slecht voor de volksgezondheid, om andere redenen dan we ooit voor mogelijk hielden. Daar moet in de toekomst echt rekening worden gehouden.

Geplaatst door B. van Marlen uit Uitgeest

We kunnen uit deze crisis leren, dat dit corona-achtige gevaar blijft bestaan, zo niet erger wordt met nog meer vliegtuigen en vluchten. De verwachting was een verdubbeling van het aantal de komende 30 jaar. Deze idiote getallen brengen de wereld, het klimaat, en ecosystemen aan de rand van de afgrond, laat staan dat velen gek worden van de herrie.

Regeringen reageren te laat en te slap, omdat men teveel zich richt op korte termijn winsten van aandeelhouders en niet optijd de zaak stil zal gooien, net zoals nu is gebeurd.

Toon nu verantwoordelijkheid, medemenselijkheid, saamhorigheid en solidariteit en stel heel duidelijke eisen aan een kleinere luchtvaart in de toekomst en houd eens op met nog meer hinder te veroorzaken voor velen onder zgn. ‘optimale en vaste routes’.

Geplaatst door Peter uit Badhoevedorp

Help het personeel, school ze om, zet ze tijdens de betaalde overbruggingsperiode in voor iets nuttigs. De luchtvaart en in het bijzonder maatschappijen als KLM en AF zijn niet meer te redden. Geen miljarden meer aan verspillen die we juist keihard nodig hebben voor belangrijkere zaken.

Geplaatst door Kijk naar de toekomst uit Uitgeest

Iedereen heeft het moeilijk, de sector is echt haantje de voorste bij de ministeries.....

Intussen wordt de uitzonderingspositie van Schiphol bevestigd: (16:28/AD): drommen mensen in aankomsthal:

"kom je op @schiphol aan. Zeker van 3 vluchten kwamen de koffers op 1 bagageband terwijl er zeker 10 bagagebanden vrij waren. Ook de medewerkers van #Schiphol zelf gaven aan dit al dagenlang te hebben aan gegeven, maar er gebeurt niets."

PvdA CEO Benschop staat blijkbaar ver boven deze al dagenlang aanhoudende praktijk?


Geplaatst door Uden uit Veghel

Laat het duidelijk zijn, de luchtvaart heeft een aanzienlijke bijdrage geleverd aan de verspreiding van corona. Daarmee zijn ze mede verantwoordelijk. Het is cynisch dat ze als eerste om geld staan te zeuren. Werknemers kunnen er niks aan doen, maar wel de beleidmakers.

Geplaatst door Frans uit Wapenveld

De bijdrage aan de verspreiding van het Coronavirus gaat tot op vandaag gewoon door. KLM blijft gewoon op New York vliegen met teveel mensen in de vliegtuigen terwijl het aantal besmette mensen daar gigantisch oploopt. Bemanning en passagiers lopen onverantwoorde risico’s. Voldoende controle op besmettingen is er niet. Die directeur moet direct worden ontslagen wegens wanbeleid!

Geplaatst door Gerrit uit IJlst

Wat nu met de luchtvaartmaatschappijen gebeurt had ik al op 29-januari verwacht maar toen werd er negatief op gereageerd.Veel maatschappijen zullen het loodje leggen .De vliegtuigpassagiers zijn de verspreiders van vele ziekten !!!! Dat waren vroeger de ratten op een schip .Hopelijk gaan de mensen hier iets van leren !!! De lucht begint weer schoner te worden geen hoge sluierwolken meer!!!( KNMI)!!!!Hopelijk het begin van een afgeslankte luchtvaart !!!

Geplaatst door Gerrit uit IJlst

Aanvulling op het vorige bericht is dat de nachtvluchten misschien helemaal kunnen vervallen en dat er na 2300 uur niet meer wordt gevlogen dat zou voor heel veel mensen een geschenk uit de hemel zijn !!!