Duidelijkheid over luchtvaart
Schiphol pakt geluid, stikstof en veiligheid aan
SCHIPHOL - De plannen voor de aanpak van de geluidsoverlast en de stikstofuitstoot zijn klaar. Aan het verbeteren van de veiligheid wordt hard gewerkt. „De politieke besluitvorming over de luchtvaart moet nu eens worden afgemaakt. Duidelijkheid, daar heeft iedereen behoefte aan.”
Uit alles werd bij de presentatie van de jaarcijfers duidelijk, dat Schipholdirecteur Dick Benschop nu eens actie wil. „Neem Lelystad. Alles is rond. Een antwoord op het stikstofprobleem is beschikbaar. Het kabinet kan de laatste stap nu zetten”, spoorde hij Den Haag aan.
Ook over de toekomst van Schiphol en dan vooral over verdere groei, wordt al jaren gesproken. Een jaar geleden liep het overleg tussen luchtvaartsector, bewoners, milieugroepen en overheid onder leiding van Hans Alders vast. Een nieuw Aldersakkoord kwam er niet. Den Haag moest de knoop maar doorhakken. De Luchtvaartnota die het beleid tot 2050 zou schetsen had het afgelopen al door de Tweede Kamer moeten zijn vastgesteld, maar de concept versie laat nog altijd op zich wachten.
Mag Schiphol na 1 november 2020 verder groeien? Het antwoord is er nog steeds niet. Steeds komen er nieuwe problemen bij. Eerst was het stikstof, nu willen enkele politieke partijen dat de Onderzoeksraad voor Veiligheid nog eens kijkt naar de veiligheidssituatie. „Aan de hand van rapporten van de OVV en NLR hebben we 38 projecten opgezet en die uitvoering ligt op schema. Vorig jaar was dat de verbouwing van de verkeerstoren en de aanpak van taxibanen. Het aantal zware incidenten bij de startbanen is afgenomen. De grondafhandeling wordt verbeterd. Zaken waarover al evaluatierapporten zijn gemaakt.”
Ook wat betreft de geluidsoverlast en stikstof zijn plannen gemaakt. „De aanpak van de geluidsoverlast publiceren we binnenkort, waarna gewoon inspraak mogelijk is. Vandaag komen we met ons stikstofplan. Daarin staan enkele bekende projecten, maar die hebben we nu vervroegd zoals de proef met de taxibots die in de toekomst wellicht de toestellen van en naar de startbaan brengen. Ook versnellen we het project om de dieselvoertuigen te vervangen door wagens op stroom of waterstof. Bij alle gates krijgen vliegtuigen walstroom en bij de opstelplaatsen komen grote batterijen.’’
Verder ziet Schiphol graag een spoorverbinding naar de luchthavens van Lelystad en Eindhoven. Immers meer openbaar vervoer zorgt ook voor minder uitstoot. Ook naar Schiphol zouden meer passagiers en werknemers met bus, trein, taxi en in de toekomst de metro moeten komen.
40.000 erbij
Ofwel, in de ogen van Benschop is aan alle eisen van de politiek voldaan om Lelystad te openen en Schiphol beperkt te laten groeien. Minister Van Nieuwenhuizen denkt aan een ophoging van 500.000 naar 540.000 vluchten. „Over hoeveel jaar we die 40.000 vluchten uitsmeren moeten we nog bepalen, net als de voorwaarden waaronder. De maatschappijen staan in de rij met hun vragen voor extra vluchten en ook Nederlanders boeken vaker vliegreizen, maar die 40.000 vluchten moeten we niet even snel weggeven zoals in het verleden is gebeurd”, doelt hij op prijsvechters en de zoveelste vlucht naar Barcelona.
Milieugroepen reageerden vrijdag met de opmerking dat minder vliegen de simpelste oplossing voor alle problemen is.
Corona
Behalve politiek, wordt het om nog een reden een spannend jaar: het coronavirus. „Het aantal vluchten vanuit groot China is gedaald van honderd naar twintig per week. Dat gaan we later dit jaar terugzien in minder passagiers en ook in ons financiële resultaat”, voorziet de directeur.
Hoe lang de dip zal aanhouden, is de grote vraag. De luchthaven heeft in samenwerking met het RIVM en de GGD draaiboeken gemaakt. Het gaat om verschillende scenario’s. Stel dat er een zieke in Nederland wordt aangetroffen die via Schiphol aankwam? Of wanneer aan boord van een toestel een of meerdere besmette passagiers worden aangetroffen? „Dan willen we volgens een draaiboek te werk gaan en zo nodig opschalen, in plaats van te moeten improviseren.”
Geplaatst door Wim uit Castricum
"Ofwel, in de ogen van Benschop is aan alle eisen van de politiek voldaan om Lelystad te openen en Schiphol beperkt te laten groeien".
Het gaat over "een beperkte groei met 40.000 vluchten in drie jaar". Het is maar wat je beperkt noemt, een uitbreiding met meer dan 13.333 per jaar. Ik neem aan dat in de jaren daarna ook een vergelijkbare groei per jaar gaat plaatsvinden. Over 10 jaar slechte een beperkte groei van slechts 133.330 vluchten en dat gaat daarna ook nog gewoon "beperkt" door.