Duidelijk ‘Schiphol moet groter, groter en groter’
En daar is er weer één: een knoop die op de formatietafel doorgehakt moet gaan worden. Daarbij staat onze nationale luchthaven centraal, die al de pan uit groeit maar tegelijkertijd ook kampt met topdrukte. De Telegraaf pakt flink uit vandaag en trommelt een heel regiment aan experts op die uitgebreid hun pleidooi voor een groter Schiphol mogen doen (€). De meest uitgesproken variant daarvan komt van ondernemersorganisatie VNO-NCW West - alweer, inderdaad - en wel uit de mond van voorzitter René Klawer. In zijn ogen moet de luchthaven naar 800.000 vluchten doorgroeien in 2035 (en het aantal passagiers van 70 miljoen naar 120 miljoen). Da's 60% meer dan de limiet aan 500.000 vliegbewegingen die dit jaar aangetikt gaat worden. Schiphol zelf is echter wat minder ambitieus met haar schatting van een totaal aantal vluchten van 600.000 in 2030. Maar volgens Klawer is het grotere groeiplaatje nodig om zo de ontwikkelingen in de wereldwijde luchtvaart bij te houden en de BV Nederland te dienen als knooppunt. 'Een beetje meedoen is geen optie.' Daar voegt de krant zelf aan toe in weer een ander artikel (€) dat het gevaar in de lucht hangt dat luchtvaartmaatschappijen Schiphol gaan mijden omdat deze de komende jaren niet door kan groeien.
Weg met de Omgevingsraad
Dat maximum van 500.000 geldt immers tot 2020. Maar het polderproces wat aan dat limiet voorafging - samen met de Omgevingsraad Schiphol (ORS) - gaat Klawer en ook luchtvaartconsultant Walter Visser veel te langzaam. Kom dus maar door met een speciale staatssecretaris voor de Neerlandse luchtvaart incluis mandaat, oppert de laatstgenoemde. Dan dus geen gehannes meer met omwonenden, want die misten we nog in dit verhaal. Net als de milieuproblematiek. In dit kader schuift de krant luchtvaartdeskundige Joris Melkert (TU Delft) naar voren, die stelt dat milieuproblemen zich simpelweg zelf oplossen omdat de techniek ons schonere vliegkisten geeft. Dan moet wel nieuwe woningbouw in de Haarlemmermeer direct stoppen, maar dat is 'een kwestie van keuzes maken'.
Goed, al deze pleidooien doen de vraag opdoemen waar we nu eigenlijk precies nog op wachten. Maar zo eenvoudig is het natuurlijk niet, aangezien de zaak een politiek heikel punt is. Slechts de PVV durft het volgens de Telegraaf aan om bij monde van Kamerlid Dion Graus openlijk te strijden voor meer Schiphol evenals minder ORS. 'Alders met tafel en al verhuizen naar een camping in Pineda del Mar.' Maar de PVV is dan ook heel wat vliegbewegingen verwijderd van de formatietafel. Bekijk bericht op "Das Kapitaal "
Geplaatst door Michiel uit Voorschoten
Gewoon negeren deze bedrijfslobby die al meer omstreden kwesties oprakelde uit hoofde van Hans "Labbekakken" De Boer. De PVV is een oppositiepartij die alleen maar dom blaat en blaat, dus eveneens negeren die club.
Inderdaad ORS is niet krachtig genoeg om tegen de arrogante en gewiekste VVD'er Jos Nijnhuis en het VVD gerunde Ministerie I&M op te boksen. Het moet dus komen van een grootschalig protest vanuit de bevolking zelf. Op Schiphol en het Binnenhof. Dan gaat men vanzelf wel inzien dat de grenzen bereikt zijn. Op naar de eerste grote manifestie.