Platform Vlieghinder Kennemerland
 

“Duidelijk en werkbaar advies van Commissie-Remkes”

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 444 
|
 Schiphol Newsroom 
HvS_Schiphol_group.JPG

Royal Schiphol Group is het Adviescollege erkentelijk dat het de relatie tussen luchtvaart en stikstof heeft onderzocht en adviseert over oplossingen. Schiphol heeft vanaf het eerste moment aangegeven bij te willen dragen. Zoals het Adviescollege in haar eerste rapport stelt: “Alle economische sectoren die stikstofuitstoot kennen, dienen een bijdrage te leveren, in een evenwichtige verhouding, waarbij kosteneffectiviteit in ogenschouw wordt genomen.”

De Commissie beschrijft de relatief bescheiden bijdrage van de luchtvaart en concludeert dat de beeldvorming over de luchtvaart als grote vervuiler voor stikstof niet in overeenstemming is met de werkelijkheid.

Schiphol is zich bewust van haar verantwoordelijkheid en wil zich - samen met de sector en in lijn met het advies van de commissie Remkes - inzetten om de noodzakelijke maatregen te realiseren.

Dit betreft onder meer:

Het pad naar zero emissie luchthavens in 2030, met de grootste elektrische bus vloot van Europa, elektrisch (openbaar) vervoer van en naar Schiphol, gebruik van walstroom voor vliegtuigen en de ontwikkeling van elektrisch taxiën.

Schiphol stimuleert via haar tarieven luchtvaartmaatschappijen gebruik te maken van stillere en schonere vliegtuigen. Mede hierdoor wordt de vliegtuigvloot verder vernieuwd. Het opschalen van het gebruik van duurzame vliegtuigbrandstoffen is de volgende stap.


​De Commissie geeft aan dat in aanvulling, net als in andere sectoren, gebruik gemaakt kan worden van mogelijkheden zoals intern en extern salderen.

Met dit advies geeft de commissie een duidelijke opdracht, maar ook een werkbaar advies. Dit stelt het kabinet in staat de politieke besluitvorming over Lelystad en Schiphol af te ronden.

Dick Benschop, CEO Royal Schiphol Group

Bekijk bericht op "Schiphol Newsroom"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door anoniem1


​De Commissie geeft aan dat in aanvulling, net als in andere sectoren, gebruik gemaakt kan worden van mogelijkheden zoals intern en extern salderen.

Met andere woorden:men gaat de uitstoot omlaag rekenen op advies van de commissie ?

Dat zal wel werkbaar zijn voor Schiphol,ruime ervaring mee.

Echt iets doen kan alleen met anders aanvliegen en dat wil de klm niet.
Vraag me wel af of en hoe dat dan wettelijk stand gaat houden want dat was juist het probleem bij het stikstof dossier,het moest echt omlaag en niet alleen op papier.

Dan straks einde maand nog de teleurstelling over het "pakket aan maatregelen" dat Schiphol nvnl en klm samen hebben opgesteld om de overlast en vervuiling terug te dringen,dan hebben we dat ook weer gehad.

Geplaatst door Bob uit Uitgeest

“Het pad naar zero emissie luchthavens in 2030, met de grootste elektrische bus vloot van Europa, elektrisch (openbaar) vervoer van en naar Schiphol, gebruik van walstroom voor vliegtuigen en de ontwikkeling van elektrisch taxiën.”

Wellicht kan dit een paar procentjes verschil uitmaken. Een mooi gebaar om de echte uitstoot gedurende de hele vlucht te verdoezelen.

“Schiphol stimuleert via haar tarieven luchtvaartmaatschappijen gebruik te maken van stillere en schonere vliegtuigen. Mede hierdoor wordt de vliegtuigvloot verder vernieuwd. Het opschalen van het gebruik van duurzame vliegtuigbrandstoffen is de volgende stap.”

Ook dit zal een geringe bijdrage leveren. De nieuwe vliegtuigen besparen misschien 10-15% t.o.v. de oudere typen, maar de verdubbeling van het aantal zal deze besparing meer dan geheel tenietdoen. De bekende schiphol-sprookjes, een mooi voorbeeld van ‘greenwashing’.