Dubai haalt Amsterdam in als beste air- seaport
Dubai wordt de toekomstige nummer 1 Airport Seaport regio ter wereld. Amsterdam kan de opmars stuiten van het emiraat, maar dan moet het snel handelen. Metropoolregio Amsterdam moet er rekening mee houden dat Dubai straks de nummer één Airport Seaport-regio in handen heeft. De golfstaat bouwt hard aan zijn reputatie. Naast de bouw van luchthaven Al Maktoum International Airport, wordt een logistieke stad gerealiseerd (Dubai Logistics City), evenals woningen, publieke voorzieningen, cultuur, sport (golf city) en winkelcentra. In Dubai Logistics City komen de nieuwste technologieën samen en er wordt sterk ingezet op duurzaamheid.
Dat constateren twee HvA-onderzoekers Logistiek, Sander Onstein en Abdel el Makhloufi, die onlangs Airport Seaport-regio's in Dubai en Istanbul bezochten.
Connecties
Wil Schiphol zijn positie als top Airport Seaport regio behouden, dat het onder meer te danken heeft aan het grote aantal connecties naar andere bestemmingen en de kwaliteit van de service voor passagiers, zal het zijn troefkaarten snel en goed moeten uitspelen, menen de onderzoekers.
One terminal concept
Die troefkaarten zijn: De goede ligging van logistieke en vrachtbedrijven nabij de Airport-Seaport, kwaliteit leveren en Schiphol onderscheidt zich met het one terminal-concept, waardoor overstappen gemakkelijk is. Daarnaast kent Nederland een gunstig belastingklimaat. Schiphol kan Dubai nog overtreffen op kwalitatief gebied en nieuwe markten aantrekken.
Logistieke corridor
Dubai staat zeker niet stil. In 2020 is de Airport Seaport DWC het toneel voor de internationale Expo. De ruimtelijk schaal en de economisch potentie van de Airport Seaport van Dubai zijn enorm: 140 km2oppervlakte, 950.000 inwoners en 750.000 voltijd banen. Via een logistieke corridor vindt cargo belastingvrij doorgang tussen luchthaven ('Al Maktoum') en de haven (Jebel Ali).
Concurrentiepositie
Amsterdam/Rotterdam staat op de tweede plaats in een benchmarkonderzoek van airport seaport-regio's wereldwijd. Amsterdam alleenbezet plaats vijf. Singapore voert de lijst aan.
Positie Rotterdamse haven
De waarde van Metropoolregio Amsterdam hang nauw samen met de kracht van de Rotterdamse haven. Het achterland van de Rotterdamse haven is in de afgelopen dertig jaar gekrompen. Ook vormen belangrijke economische verschuivingen in Europa een bedreiging voor de concurrentiepositie van de haven. Dit concludeerde de economisch en bedrijfshistorica Klara Paardenkooper-Süli vorig jaar in haar proefschrift 'The Port of Rotterdam and the maritime container The rise and fall of Rotterdam's hinterland (1966-2010)'
Geplaatst door Jan Griese uit Amstelveen