Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Drukte op Schiphol: ’Een klap in het gezicht van ons allemaal’

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 617 
|
 noordhollandsdagblad.nl - 12-12-2020 
covid-19-4931496_960_7201.jpg
Covid-19 pandemie
Credit: FrankundFrei

Zie de foto in het originele artikel.

Verschillende politici eisen uitleg van de uitbater van de luchthaven van Schiphol. Op sociale media verschenen vrijdag beelden van een grote drukte bij de paspoortcontrole van de transferpassagiers. Mensen stonden er veel te dicht bij elkaar. Weinigen droegen een mondmasker.

,,Dat Schiphol het in het voorjaar af en toe niet in de hand had is nog begrijpelijk’’, aldus D66-Kamerlid Jan Paternotte. ,,Dat de coronaregels nu - met nota bene stijgende besmettingen - zo aan de laars gelapt worden, is een klap in het gezicht van ons allemaal.’’

De directie van Schiphol stelt dat de drukte veroorzaakt werd doordat er meerdere vliegtuigen tegelijk aankwamen met veel transferpassagiers, wat erg ongebruikelijk is nu er veel minder wordt gevlogen. ,,Het houden van anderhalve meter afstand gaat doorgaans goed op Schiphol, maar op zo’n moment is het een uitdaging’’, aldus de luchthaven.

,,Daarom is het net als in het openbaar vervoer belangrijk dat reizigers een mondkapje dragen. De maatregelen opvolgen is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van ons en reizigers’’, zo klinkt het verder. Nog volgens Schiphol heeft de luchthaven toestemming van de overheid om af te wijken van de anderhalve meter afstand, wanneer er te veel mensen zijn.

Bekijk bericht op "noordhollandsdagblad.nl - 12-12-2020"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door V.O.S. uit onder de Kolderbaan

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

De directie van Schiphol doet nu net alsof het voor het eerst is dat er meerdere vliegtuigen tegelijk aankwamen met veel transferpassagiers........... Wat een stel smerige leugenaars.
Al decennia lang maken ze de omgeving doodziek juist vanwege het transfer-model en de zeer vele vliegbewegingen die daar aan gerelateerd zijn.
Het erge vind ik dat ze mogen liegen en bedriegen, want de politiek doet net zo hard mee.
Alleen voor de bunhe laten ze zich 'negatief' uit.
Achter de schermen wil de Staat der Nederlanden zoveel mogelijk geld binnen harken, zelfs ten koste van de volksgezondheid, zie de vele transfer-bewegingen die vooral moeten blijven plaats vinden.
Dit gedrag van de directie van Schiphol en met 'goedkeuring' van de Staat der Nederlanden (lees de 'politiek') is verachtelijk gedrag, buitengewoon verwerpelijk.
Enkel omdat de Staat der Nederlanden voor 73% aandeelhouder is, heeft de Schipholgroup een status-apart.
Deze constructie is misdadig naar de bevolking toe, want de luchthaven heeft niets te vrezen, ook al ondermijnd zij de volksgezondheid.

Geplaatst door Wobbe uit Amsterdam

Bullshit die verklaring dat het erg ongebruikelijk is dat veel transferpassagiers tegelijk aankwamen.
Dat is inherent aan het businessmodel van KLM/Schiphol: overstapluchthaven. Om dat met succes te kunnen wezen moet je de tijd tussen het landen van de aankomende vluchten en het opstijgen van de aansluitende vluchten zo kort mogelijk zien te houden. Om preciezer te zijn tussen het eerste toestel in de reeks dat land en het laatste dat vertrekt. Niemand wil een halve dag of langer op Schiphol rondhangen voor zijn aansluitende vlucht. Dan boek je wel een directe vlucht.

Om die reden moesten er ook parallelle banen worden aangelegd. Drie straks, als het aan ons old-boys-network ligt. Dan kunnen de toestellen in drie rijen binnenvliegen en dito vertrekken. Scheelt uren voor wie met de eerste vlucht landt en moet overstappen op een van de laatste vertrekkers.

Dit soort congesties horen er dus gewoon bij, zolang je je businessmodel niet verandert.

Geplaatst door Wobbe uit Amsterdam

M.a.w. alles moet tegelijk binnenkomen, alles moet tegelijk vertrekken en alles moet tegelijk overstappen om met succes een overstapvliegveld te kunnen wezen.

Geplaatst door Ed uit Oegstgeest

KLM had de twijfelachtige eer om de eerste luchtvaartmaatschappij te zijn die een tijdelijk verbod heeft gekregen om te vliegen op Hong Kong. De maatschappij heeft coronaregels, die onlangs zijn aangescherpt, overtreden en daarom een verbod gekregen van de plaatselijke autoriteiten. Het gedrag van zowel Schiphol als KLM is werkelijk schandalig, men gaat, bijna letterlijk, over lijken om maar te kunnen blijven vliegen. Geen enkel moreel besef, terwijl de luchtvaart aantoonbaar heeft bijgedragen aan de verspreiding van corona en dus mede verantwoordelijk is voor alle gerelateerde maatschappelijke en economische ellende. En dit wordt allemaal financieel en beleidsmatig gefaciliteerd door de Nederlandse overheid, met de VVD en het CDA voorop. De VVD staat inmiddels op ruim 40 zetels. Het volk krijgt de regering die het verdient....

Geplaatst door baard uit heiloo

Lees ik dit wel goed ? . Rutte geeft Schiphol toestemming om af te wijken van de anderhalve meter regel ? . Nou dan is er dus niets aan de hand en kan de rest van Nederland misschien ook zo,n ontheffing aanvragen .

Geplaatst door Wobbe uit Amsterdam

Vandaag was het opnieuw raak op Schiphol. “En,” heeft burgemeester Schuurmans van Haarlemmermeer gehoord, “dat zullen we vaker te zien krijgen de komende tijd, want Schiphol mag afwijken van de anderhalve meterregel. Komende tijd wordt alleen maar gekker, zeg ik u vast. Maar maakt u zich over onze volksgezondheid alstublieft geen zorgen, die op elkaar gepakte meute zonder mondkapjes reist vrijwel volledig door naar andere bestemmingen.”

Geplaatst door Schovers uit Arnhem

Schaam je meneer Rutte!
Burgers zijn dupe van uw beleid om vluchten naar de Antillen aan te bevelen . Zonder enige controle bij terugkomst! Elk fatsoenlijk land doet dit wel. Alles en iedereen moet in de lockdown alleen de massaverspreiders zoals Schiphol, de kerken en moskeeën gaan gewoon door met verspreiden. Hoe zot kun je het bedenken.

Geplaatst door Hans Buurma uit Hilversum

Alle pretparken moeten dicht behalve pretpark Schiphol.

Geplaatst door ir. B. van Marlen uit Uitgeest

De coronacrisis laat zien wat er straks met de klimaatcrisis zal gebeuren. Er wordt wel wat gedaan, maar vanwege economische belangen te weinig en te laat.

Bij processen, die over decennia of zelfs eeuwen lopen, zoals klimaatverandering en zeespiegelstijging, is de korte termijn focus van de politiek en de consument funest.

Als men er later op zou worden aangesproken is er gemakkelijk te zeggen: “Sorry, ik had het niet goed op de radar.” Net als bij de kinderopvangtoeslagaffaire plengt men wat traantjes en gaat weer door als voorheen.

De verantwoordelijken zullen er weer mee wegkomen, vrees ik.

Geplaatst door Janna uit Amsterdam

Als men zo nodig moet vliegen naar de Antillen of waar ook heen, Corona weer mee terug neemt, geen ziekenhuisbed ter beschikking stellen. Eigen risico, eigen verantwoordelijkheid!