Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Drie redenen waarom KLM-baas Elbers ons de trein in praat

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 256 
|
 AD 
Drie redenen waarom KLM-baas Elbers ons de trein in praat

We zijn voorbereid op een verhaal van het type 'wij van wc-eend'. Als KLM zegt: vliegen met KLM is geweldig, dan weten we dat het in principe reclame is. Ik denk dat ik daarom een beetje van slag raakte door het nieuws dat de grote baas van KLM zei: 'Stap alsjeblieft niet in een van mijn vliegtuigen, maar neem een trein. Treinen zijn geweldig en goed voor het milieu.'

Wow, dit horen we niet zo vaak: Wij van wc-eend vinden dat u vooral eens Dreft zou moeten proberen. Wat zit hier achter? Krijgt KLM-topman Pieter Elbers gewetensbezwaren over de milieuvervuiling en wil hij dat nu goedmaken door ons uit het vliegtuig te praten? Eh, nee!

Pieter Elbers heeft iets slims bedacht. Hij slaat met deze uitspraak drie vliegen in een klap.

Ten eerste zit hij muurvast op Schiphol, dat tot 2020 geen vlucht meer erbij kan hebben. De zomer komt er aan en Elbers - die bekendstaat als een pietje precies als het gaat om klantbeleving - zit niet te wachten op dezelfde media-aandacht als vorig jaar, met honderden boze, wachtende reizigers op Schiphol.

Ten tweede heeft KLM op Europese vluchten al lang en breed verloren van de prijsvechters. Alles moet nu gericht zijn op het behoud van de lange afstanden en het wereldwijde netwerk, waar KLM haar concurrentievoordeel heeft. Korte Europese vluchten leveren KLM nauwelijks iets op en Elbers is ze liever kwijt dan rijk.

Kerosine wordt dure grap


Maar het allerbelangrijkste is dat het vervuilen van de Europese lucht met het verbranden van kerosine op het punt staat kostbaar te worden. De Europese commissaris van Vervoer, Violeta Bulc, gaat maatschappijen dwingen hun uitstoot te compenseren met een bedrag dat pijn doet. Dat luchtvaartmaatschappijen voor hun uitstoot moeten betalen, is niet nieuw. Het is de prijs die het hem gaat doen.

Begin vorig jaar is er een wereldwijde prijsafspraak gemaakt door de internationale luchtvaartvereniging, het IOAC. Volgens de Europese Commissie een 'doorbraak'. Bulc is nu druk doende om die prijs te verwerken in het systeem van emissiehandel. Zodra dat gelukt is, wordt het gebruik van kerosine een dure grap.

Zou Elbers daarvan weten? Vast en zeker. Het is de druppel die de emmer doet overlopen voor KLM op het Europese toneel. Het zou mij niet verbazen als die het einde inluidt van KLM in Europa.

Bekijk bericht op "AD"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wij

En de Europese slots gebruiken voor de lange afstanden en daarmee het klimaat nog erger belasten. Het heeft alle schijn van klimaat maffia.

Geplaatst door Peter

Fouter dan Pieter Elbers krijg je ze bijna niet. Volledig hypocriet en puur gedreven door hebzucht en eigenbelang. KLM is al decennia niet levensvatbaar maar ondertussen wordt het door ons massaal al die tijd overeind gehouden met subsidie en voorkeursbehandeling.
Alsof het nog niet genoeg is wil dit heerschap dat de belastingbetaler naast de schiphol infra, subsidie op brandstof en diverse operationele kosten ook nog even meebetaalt aan nieuwe vliegtuigen, Lelystad airport en zogenaamde bio kerosine.
Maar goed de kudde is vrij dom en doet niets liever dan fors meebetalen aan dit soort foute bedrijven en graaiers van VVD en VNO-NCW. Alles omdat zij geloven dat ze zogenaamd meeprofiteren maar ondertussen met fors geleend geld leven op de pof.

Geplaatst door Jan Griese

@Peter, Je hebt in een aantal opzichten gelijk. Maar weet je wie er nog VEEL fouter waren , en waarschijnlijk nog STEEDS?
Dat was Dame VVDster Jorritsma, Minister VenW in Kabinet Kok ! 1994 -1998 In Kok II Min Economische zaken, .
In de PKB Schiphol 1995 werd besloten tot aanleg van de " Milieubaan " Later Polderbaan, en vaak spottend KOLDERBAAN genoemd . DAAR STOND IN , Met GEEL onderstreept want HARD BELEID... De Europese vluchten zouden worden overgenomen door de HSL Lijnen , Anno heden , dus 23 jaar geleden Kwam daar dus bitter weinig van terecht ! Dame Jorritsma loog van alles bij elkaar. Zo stelde ze dat de groeiprognosen Schiphol maar 3 % zouden zijn , En wat kletsten die Milieupartijen toch ? De 5e (6e)! baan zou slechts alleen in geval van nood worden ingezet, als er eens drukte zou zijn. (Rechtsmensen waren furieus op Mil Defensie, die dat niet geloofde.!) PvdA Minister Margreet de Boer, VROM werd herhaaldelijk voor het blok gezet, en zelfs bedrogen. (Ze had geen zin meer om in KOK II terug te komen....! ) Het heeft me altijd verbaasd, dat dat mens Jorritsma ooit solliciteerde naar het burgemeesters ambt van Amsterdam..... Zelfs de vertrouwenscommissie A.dam wilde haar, Maar de Gemeenteraad stak daar een stokje voor....en benoemde Eberhard v/d Laan ! Wat een zegen dat er destijds kennelijk de nodige wijsheid in die Raad aanwezig was.
In al die jaren bleef het stil over de grote BELOFTEN uit de PKB Schiphol 1995 . PvdA Dame Netelenbos , VVD Dame Schultz van Haegen en CDAer Eurlings deden het verdere Milieu sloopwerk .

Geplaatst door Jan Griese

Deel II: de werkelijke groeicijfers liepen na het gelieg van Jorritsma op tot zelfs 11 % ! En al snel verzorgde de Polderbaan, ca 1/3 van alle vluchten.. tot groot verdriet van o.a. heel Kennemerland.

Het was in die periode, dat Dagblad TROUW in vele vele commentaren over deze wantoestand bijna wekelijks schreef olv Journalist Vincent Dekker , die o.a. schreef toen Jorritsma soms genoemd werd als mogelijk MP: HERINNERT NU NIEMAND ZICH HOE ZE DE BOEL IN HET SCHIPHOLDOSSIER grof belazerde?