Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Drenthe vreest last vliegveld Lelystad

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1005 
|
 dvhn.nl 
hv_geluidshinder_2336.jpeg

Door Robert Jan Speerstra

Lelystad Airport breidt uit. Een nieuw wachtgebied in de lucht voor vliegtuigen, die laag rondcirkelen, tikt Zuidwest-Drenthe aan. Zorgelijk, vinden sommigen.

Om het uitdijende Schiphol lucht te geven, mag Lelystad Airport de komende jaren flink groeien. De start- en landingsbaan wordt aangepakt, waardoor er straks ook grote vliegtuigen met vakantievierders kunnen landen. Na de opening in 2019 moet Lelystad snel doorgroeien en een soort Eindhoven worden.

Aanvankelijk zou die opening in april 2018 zijn. Maar de indeling van de vertrek- en naderingsroutes blijkt een ingewikkelde kwestie, mede vanwege de nabijheid van Schiphol en militair vliegverkeer. Daarnaast is er ophef ontstaan over twee wachtgebieden in de lucht voor vliegtuigen, die bijvoorbeeld vanwege het weer of oponthoud op de grond nog niet kunnen landen en laag rondjes gaan cirkelen.

Luchtrotondes
De ophef is het grootst in Overijssel. Boven deze provincie komen beide wachtgebieden of ‘luchtrotondes’. De noordelijke rotonde, met het middelpunt boven Steenwijk, kan naast het natuurgebied Weerribben-Wieden ook een reeks dorpen ‘aantikken’ in het zuiden van Friesland en het zuidwesten van Drenthe. Wanneer een vliegtuig iets moet uitwijken voor een onweersbui naderen meteen dorpen als Blesdijke, De Blesse, Steggerda, Noordwolde, Frederiksoord en Havelte.

De andere luchtrotonde ligt bij de Sallandse Heuvelrug. Dit zuidelijke wachtgebied wordt wat drukker dan het noordelijke wachtgebied. De meeste vliegtuigen die in Lelystad landen, komen namelijk uit zuidelijke bestemmingen.

Protest
Vooral in Salland is hevig protest. Bewoners vrezen veel overlast van lawaaiige vliegtuigen die op lage hoogte rondcirkelen. Beide wachtlussen bevinden zich op 1800 meter (6000 voet). Maar moet er een tweede Boeing wachten, dan gebeurt dit op lagere hoogte: tussen de 900 en 1800 meter. Boven 1800 meter kan niet, daar zit het Schiphol-verkeer.

Volgens Lelystad Airport en staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur) zal de overlast meevallen. Dijksma heeft aangegeven dat weinig vliegtuigen zo laag gaan vliegen. Berekend is dat maar een keer per kwartaal een toestel het wachtgebied in moet.

Actievoerders
Actiecomité ‘Hoog Over(ijssel)’ is er absoluut niet gerust op. Het heeft al duizenden steunbetuigingen ontvangen. Het vliegverkeer neemt alleen maar verder toe, aldus het comité, en dus zullen de aantallen binnenkomende én wachtende toestellen ook toenemen. Het noemt de wachthoogtes ,,griezelig laag’’.

Ook in Friesland zijn er zorgen, zoals in Blesdijke. ,,Ik ga hier absoluut mee aan de gang’’, zegt voorzitter Anne Schelhaas van Dorpsbelang. ,,Wij moeten er bovenop zitten, juist nú, nu het nog kan. De zorgen zijn duidelijk aanwezig.’’

Niet iedereen denkt er zo over. Jan Oosterveld van Plaatselijk Belang De Blesse-Peperga zit er minder mee. ,,Ik kan het wel eens aankaarten in ons bestuur, maar je moet ook niet tegen alles zijn. Dat er een nieuw vliegveld dichter in de buurt komt, is juist mooi.’’

Plaatselijk Belang De Eendracht in Noordwolde kent de plannen niet. ,,Dit is compleet nieuw’’, zegt een woordvoerster. ,,Bedankt voor de tip, ik ga op onderzoek uit.’’ De gemeente Weststellingwerf is nog niet benaderd door bezorgde inwoners, laat gemeentewoordvoerster Desiree Deurloo weten. ,,Als gemeente zijn wij hier ook niet in gekend. Ik denk wel dat dit nu een punt van gesprek gaat worden bij ons intern. De zorgen van inwoners kunnen nu wel eens komen hè.’’

Bekijk bericht op "dvhn.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim uit Castricum

Zet 'm op jongens, heel Nederland 1 groot vliegveld en als het te vol wordt kan er altijd nog in vele hoogtelagen gevlogen worden, te beginnen op 250 meter, maar lager kan ook.
Joepie wat een fijn land om in te leven.

Geplaatst door Thijs uit Heiloo

"Volgens Lelystad Airport en staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur) zal de overlast meevallen. Dijksma heeft aangegeven dat weinig vliegtuigen zo laag gaan vliegen. Berekend is dat maar een keer per kwartaal een toestel het wachtgebied in moet."

Als dat op de zelfde manier wordt berekend als de hinder boven Heiloo en omstreken dan kunnen ze hun borst wel nat maken...
Die Dijksma kletst alleen maar onzin, totaal niet gehinderd door enige vorm van kennis weet ze een steeds groter gebied van Nederland te verzieken met herrie en vervuiling.

Geplaatst door de Vries

En anders kan men altijd nog zeggen dat er spraken was van een "foutje" (parallel vliegen Polderbaan/ Zwanenburgbaan)