Drenthe Blijft Stil: Lelystad Airport moet niet open

Door Serge Vinkenvleugel
Met de mogelijke opening van Lelystad Airport voor de commerciële burgerluchtvaart dreigt het gebruik van een laagvliegroute over Drentse natuurgebieden. Vliegtuigen die op Lelystad gaan landen en opstijgen moeten flink lager vliegen om het vliegverkeer van en naar Schiphol niet in de weg te zitten. Drenthe blijft stil en de Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen (SATL) waarschuwen.
"Aan de westkant van Drenthe ligt zo'n laagvliegroute, die loopt van het noordelijkste puntje van het Drentsche Aa-gebied naar de westkant van het Drents-Friese Wold en het Holtingerveld. Vliegtuigen vliegen dan tussen de 1800 en 900 meter hoog, afhankelijk van de dalende vlucht die ze in moeten zetten voor Lelystad", legt voorzitter Marc Huibers van Drenthe Blijft Stil uit. Zijn actiegroep verzet zich al jaren tegen laagvliegen door zowel burgerluchtvaart als militair vliegverkeer.
Provincie: geen zorgen
Maar volgens vervoersgedeputeerde Henk Jumelet (CDA) van de provincie Drenthe maakt Drenthe Blijft Stil zich onterecht zorgen over de Lelystad-route. "Het gaat niet om een laagvliegroute maar een naderingsroute. De vliegtuigen komen over op zo'n 1800 meter."
Volgens Jumelet en het ministerie van I&W is er sprake van 60 decibel aan geluid op de grond als zo'n passagiersvliegtuig op die hoogte vliegt. Volgens Huibers klopt dat niet. "Wij hebben dezelfde software voor de geluidsberekening als het ministerie en zelfs van het ministerie hun cijfers gekregen en wij krijgen een uitkomst die veel meer is dan 60 decibel. We laten Tweede Kamerleden weten dat de cijfers van het ministerie niet kloppen."
"En hoe stiller een gebied is hoe beter je de vliegtuigen hoort", vervolgt Huibers. Zuidwest Drenthe leeft van toerisme, natuur en landbouw. Het geluid en de uitstoot doen de mensen en de economie geen goed vreest Huibers. "Hoe lager je vliegt hoe meer uitstoot in een klein gebied eronder terechtkomt: CO2, fijnstof en ultrafijnstof."
Minister wil Lelystad open
Minister Barry Madlener (PVV) van Infrastructuur en Waterstaat wil Lelystad Airport alsnog openen voor vakantievluchten. Madlener vindt het "zonde van de investering" als dat niet gebeurt zo liet hij bij Nieuwsuur weten. In het regeerprogramma staat dat het kabinet in 2025 een besluit neemt over de opening.
Madleners ministerie laat weten dat de routes voor naderende en vertrekkende vliegtuigen van Lelystad Airport nog niet vast staan, maar dat de laagvliegroute aan de westkant van Drenthe zeker in beeld is. "In principe is INB-S1 een van de mogelijke naderingsroutes." Ook de vlieghoogte "laat zich moeilijk voorspellen" laat een woordvoerder weten.
Kabinet moet nog naar routes kijken
"Het vorige kabinet had twee voorwaarden gesteld voor een mogelijke opening van Lelystad Airport: er moet een natuurvergunning komen, en er moest een oplossing in zicht zijn voor de laagvliegroutes. De aanvraag voor de natuurvergunning is gedaan, en de luchthaven heeft zelf een oplossing bedacht voor de laagvliegroutes. Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) heeft die beoordeeld, en geconcludeerd dat die werkbaar is."
In dat advies staat ook het niet toelaten van een laagvliegroute via het zuiden van het land, luchtvaartsector 3. Dat verkeer moet verdeeld worden via de andere routes, zoals sector 1 waar Drenthe binnen valt. "Daarbij moet wel worden opgemerkt dat sector 3 inkomend verkeer vanuit het zuiden betreft, terwijl sector 1 om het noordoosten gaat. Het is dan ook niet logisch dat een eventuele sluiting van sector 3, zou betekenen dat (die) vluchten over sector 1 worden afgehandeld, aangezien dat de tegenovergestelde richting is", zo laat het ministerie weten.
Flevoland wil Lelystad open
Maar het vorige kabinet heeft geen oordeel geveld over de bevindingen van LVNL omdat het dossier Lelystad Airport door de Tweede Kamer controversieel is verklaard. Dat is overgelaten aan het huidige kabinet. Hoe het kabinet daar nu tegen aan kijkt daar wil Madlener niet op vooruitlopen. "Het kabinet heeft nog geen reactie op het route-advies van LVNL, dat maakt deel uit van het bredere besluitvormingsproces over Lelystad Airport", laat hij via een woordvoeder weten.
BBB-gedeputeerde in Flevoland Jan Klopman hoopt dat Lelystad Airport snel opent voor de commerciële luchtvaart. In de Tweede Kamer werd in 2024 een motie van de Partij voor de Dieren aangenomen tegen commerciële vluchten vanaf Lelystad. Ook NSC en BBB steunden die motie. Als de BBB daadwerkelijk van mening verandert, is er wel een meerderheid voor de opening van Lelystad Airport.
F35 complicerende factor
Defensie heeft behalve Groningen Airport Eelde ook nog Lelystad, de voormalige vliegbases De Peel, Twente en Woensdrecht in beeld voor meer vluchten met de F-35. Volgend voorjaar maakt de staatssecretaris een definitieve keuze tussen deze vliegvelden. Die moeten voor extra vliegcapaciteit voor straaljagers zorgen, naast de huidige vliegbases in Leeuwarden en Volkel.
Lelystad lijkt bij Defensie de voorkeur te hebben. Uit onderzoek blijkt dat oefenen met F-35's in Lelystad de minste geluidshinder zou opleveren voor omwonenden. Dat heeft staatssecretaris Gijs Tuinman (BBB) van Defensie bekendgemaakt.
Voor de gemeente Lelystad is de komst van gevechtsvliegtuigen naar Lelystad Airport alleen mogelijk en bespreekbaar als de luchthaven ook opengaat voor commerciële vluchten. De provincie Flevoland is het daar mee eens.
poster
Kleine meerderheid Tweede Kamer (nog) niet voor
De coalitiepartijen zijn verdeeld over de vraag of Lelystad open kan. PVV en VVD zijn voor, terwijl NSC en BBB tegen zijn. Voor die laatste partij is het een groot probleem dat de opening van Lelystad flink wat stikstofruimte kost.
'Lelystad Airport moet niet open' Zie de video onderaan dit artikel via de onderstaande link ..........