Drama Lelystad Airport compleet

Door PAUL ELDERING
LELYSTAD - Het drama rond het nieuwe Lelystad Airport, dat in april 2020 zou moeten openen, is compleet. Een 100 procent ’overloop’ van Schipholvluchten voor toeristen, een harde politieke randvoorwaarde, is wettelijk onmogelijk. Ook willen vakantievliegers geen kostbare, schaarse slots op het volle Schiphol opgeven. Uitstel voor de derde keer lijkt niet te vermijden.
Vandaag debatteert de Tweede Kamer met minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur), die zich in alle bochten zal moeten wringen om de aanzwellende kritiek te pareren en alsnog werkbare oplossingen aan te dragen. Bewoners en gemeenten in de Haarlemmermeer zien graag 70.000 toeristenvluchten naar de regio verkassen. Dat geeft lucht. Ook de vliegmaatschappijen willen dat Lelystad Airport bij wijze van spreken morgen opengaat. De luchthaven is praktisch klaar, maar de minister heeft de opening een jaar uitgesteld in verband met verkiezingen eerder dit jaar.
Tot in de verre omtrek van Lelystad Airport is de weerstand tegen herrie door laagvliegroutes echter groot. Toch zegt de provincie Flevoland, die vóór het poldervliegveld is, dat bewonersgroepen zelf sjoemelen met lawaaicijfers. „Een eenmalige meting zegt niets over de hinder. Willens en wetens baseren ze daarop wel hun tegengeluid. Dat is onjuist en nepnieuws.”
TUI sluit vliegen vanaf Lelystad Airport niet uit. „Maar we verzetten ons tegen elke vorm van selectiviteit. Een aantrekkelijk aanbod van voorzieningen en havengelden zal TUI in overweging nemen. Wij zien dat dan als extra vluchten en willen hiervoor geen capaciteit op Schiphol opgeven”, zegt Petra Kok.
Onacceptabel
Corendon-baas Steven van der Heijden wil alleen naar Lelystad Airport vliegen als er een gelijk speelveld is met KLM en Transavia, die Schiphol-slots kunnen uitwisselen. „Die oneerlijke concurrentie is voor ons onacceptabel.”
Hij verwacht opnieuw uitstel van de opening van deze Schiphol-dependance. „Dit omdat weer een aangepaste verkeersverdelingsregel, de bijbehorende wetgeving en alle operationele voorbereidingen meer dan een jaar vergen.”
Transavia staat te trappelen om naar Lelystad te komen, maar wijst op de onzekerheid van de uitplaatsingsregels, hoewel Lelystad Airport de eerste jaren nog geen dertig starts en landingen per dag mag afhandelen. „Het bedrijfsplan moet kloppen.”
Vage ontwikkeling
De Tweede Kamer heeft op 20 februari 2014 een motie aangenomen waarin is vastgelegd is dat er geen autonome groei op Lelystad mag plaatsvinden. Dat betekent dat vliegmaatschappijen die niet op Schiphol vliegen er niet welkom zijn. Dit was echter voor de ontwikkeling van Schiphol tot prijsvechtersparadijs.
Ook Ryanair en Wizzair willen wel naar de polder. „Wij zijn geïnteresseerd, maar de vage ontwikkeling maakt het lastig om nu concreet plannen te maken. Wij richten ons daarom op Eindhoven”, zegt operationeel directeur Diederik Pen van Wizzair, dat nog niet op Schiphol vliegt.
„Voorlopig verandert er voor ons niets”, reageert directeur Hanne Buis van Lelystad Airport. „De minister gaat naar de Europese Commissie met een aangepast verzoek. Dat wachten we af.”
Geplaatst door Annelie uit Amstelveen