Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Drama Lelystad Airport compleet

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 417 
|
 telegraaf.nl 
Lelystad_stationsgebouw_hvs.jpg

Door PAUL ELDERING

LELYSTAD - Het drama rond het nieuwe Lelystad Airport, dat in april 2020 zou moeten openen, is compleet. Een 100 procent ’overloop’ van Schipholvluchten voor toeristen, een harde politieke randvoorwaarde, is wettelijk onmogelijk. Ook willen vakantievliegers geen kostbare, schaarse slots op het volle Schiphol opgeven. Uitstel voor de derde keer lijkt niet te vermijden.

Vandaag debatteert de Tweede Kamer met minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur), die zich in alle bochten zal moeten wringen om de aanzwellende kritiek te pareren en alsnog werkbare oplossingen aan te dragen. Bewoners en gemeenten in de Haarlemmermeer zien graag 70.000 toeristenvluchten naar de regio verkassen. Dat geeft lucht. Ook de vliegmaatschappijen willen dat Lelystad Airport bij wijze van spreken morgen opengaat. De luchthaven is praktisch klaar, maar de minister heeft de opening een jaar uitgesteld in verband met verkiezingen eerder dit jaar.

Tot in de verre omtrek van Lelystad Airport is de weerstand tegen herrie door laagvliegroutes echter groot. Toch zegt de provincie Flevoland, die vóór het poldervliegveld is, dat bewonersgroepen zelf sjoemelen met lawaaicijfers. „Een eenmalige meting zegt niets over de hinder. Willens en wetens baseren ze daarop wel hun tegengeluid. Dat is onjuist en nepnieuws.”

TUI sluit vliegen vanaf Lelystad Airport niet uit. „Maar we verzetten ons tegen elke vorm van selectiviteit. Een aantrekkelijk aanbod van voorzieningen en havengelden zal TUI in overweging nemen. Wij zien dat dan als extra vluchten en willen hiervoor geen capaciteit op Schiphol opgeven”, zegt Petra Kok.

Onacceptabel
Corendon-baas Steven van der Heijden wil alleen naar Lelystad Airport vliegen als er een gelijk speelveld is met KLM en Transavia, die Schiphol-slots kunnen uitwisselen. „Die oneerlijke concurrentie is voor ons onacceptabel.”

Hij verwacht opnieuw uitstel van de opening van deze Schiphol-dependance. „Dit omdat weer een aangepaste verkeersverdelingsregel, de bijbehorende wetgeving en alle operationele voorbereidingen meer dan een jaar vergen.”

Transavia staat te trappelen om naar Lelystad te komen, maar wijst op de onzekerheid van de uitplaatsingsregels, hoewel Lelystad Airport de eerste jaren nog geen dertig starts en landingen per dag mag afhandelen. „Het bedrijfsplan moet kloppen.”

Vage ontwikkeling
De Tweede Kamer heeft op 20 februari 2014 een motie aangenomen waarin is vastgelegd is dat er geen autonome groei op Lelystad mag plaatsvinden. Dat betekent dat vliegmaatschappijen die niet op Schiphol vliegen er niet welkom zijn. Dit was echter voor de ontwikkeling van Schiphol tot prijsvechtersparadijs.

Ook Ryanair en Wizzair willen wel naar de polder. „Wij zijn geïnteresseerd, maar de vage ontwikkeling maakt het lastig om nu concreet plannen te maken. Wij richten ons daarom op Eindhoven”, zegt operationeel directeur Diederik Pen van Wizzair, dat nog niet op Schiphol vliegt.

„Voorlopig verandert er voor ons niets”, reageert directeur Hanne Buis van Lelystad Airport. „De minister gaat naar de Europese Commissie met een aangepast verzoek. Dat wachten we af.”

Bekijk bericht op "telegraaf.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Annelie

Okay, nu wordt het echt eng: Telegraaf bestempeld tegengas van gedupeerde omwonenden als nepnieuws.


Geplaatst door Sara

WTF ??? "Bewoners en gemeenten in de Haarlemmermeer zien graag 70.000 toeristenvluchten naar de regio verkassen. Dat geeft lucht"??? Wat is het toch een rot krant. Er zullen geen vluchten minder van schiphol vertrekken bij het opengaan van Lelystad.

Geplaatst door Elodie

Even terug naar de eerste afspraken over het verplaatsen van 70.000 vliegbewegingen van Schiphol naar Lelystad en Eindhoven. Afspraak was: 40.000 naar Lelystad en 25.000 naar Eindhoven. Bij Eindhoven Airport wordt in 2019 dat aantal van 25.000 bereikt (van 18.000 naar 43.000), waarbij ook nog eens extra bijkomen zijn ongeveer 7500 defensie vluchten en 5000 recreatieve vliegtuigen. Dus vanaf 2020 is Eindhoven Airport helemaal vol. Helaas wordt nu gesproken over een verder doorgroei omdat Schiphol vol zit, want ook bij het zogenaamd overhevelen van vluchten van Schiphol naar Eindhoven is helemaal niets van terecht gekomen! Het is vervelend voor Lelystad, echter als de Overheid het opnieuw flikt om zijn afspraken NIET na te komen en vervolgens Eindhoven opnieuw kan doorgroeien, dan stopt volgens mij het vertrouwen bij de omwonenden (als er dat al was!). Dus Lelystad jammer, ook jullie moeten er aan geloven. Dat is vervelend, echter als onze overheid vindt dat de luchtvaart moet blijven groeien dan zal geheel Nederland de overlast dienen te dragen. Als we dat niet willen stopt dan met vliegen.

Geplaatst door Annelie

Dat is volgens mij juist het probleem @Elodie: Stopt met vliegen is niet zo makkelijk. Voor de direct betrokken gedupeerden wel. Ik weiger voet te zetten op Stinkhol airport. Maar in verhouding zijn de gedupeerden zwaar in de minderheid. Deze mensen voeren al jaren moedig campagne, naast hun eigen baan en bezigheden zijn ze gedwongen om ruchtbaarheid te geven aan het onrecht en de misstanden (liever zeg ik misdaad) in het luchtvaartdossier. Dus waarom zo’n kort door de bocht opmerking? Wij als gedupeerde bewoners preken en oleiten bij al onze naasten voor minder vliegen, maar men wil het niet horen. Het probleem is te groot. De meerderheid is verslaafd geraakt aan welvaart, goedkoopjes en 8 dagen Spanje voor 399€ all-in. De massa ziet het gevaar niet en de regering grijpt niet in. En onze kinderen zullen straks hele zure vruchten plukken.

Geplaatst door Bob

Men gaat al meer met de trein reizen las ik vandaag, wegens negatieve aspecten van de luchtvaart. Dit geeft hoop. Ooit was roken ook heel acceptabel, dit is toch behoorlijk afgenomen. Blijf het aankaarten!

Het klimaatprobleem gaat niet zomaar weg, er wordt waarschijnlijk te weinig gedaan de komende jaren en de discussie over de rol van de luchtvaart zal niet verstommen. Want wie gaat stevig investeren in klimaatverbeterende technieken om vervolgens het behaalde effect door de luchtvaart te zien verdwijnen?

Wat bereft Ryanair: die hebben de Nederlandse banen opgezegd uit rancune over de terechte acties. Beste mensen, boycot deze boeven!

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

# De minister gaat naar de Europese Commissie met een aangepast verzoek. Dat wachten we af. #

Zal hier het principe worden gehanteerd van: als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan.
Helaas is de uitkomst i.d.g. vele, vele en vele vliegbewegingen erbij in bv. Nederland.
Of ze nu op dat Stinkhol landen of op Eindhoven of op Rotterdam of Groningen of op Maastricht........ of op Lelystad (!), er is (extra) uitstoot van enorme chemische troep die niet in de atmosfeer thuis hoort !
De herrie komt daar nog eens bovenop.
Luchtvaartsector is de moordende factor geworden.

Geplaatst door Anoniem1

Lastig voor de politiek. Als ryan air niet te weren valt moet lelystad dan nog wel doorgaan,dan is het economisch gezien een stuk minder aantrekkelijk..
Alleen vracht lijkt ook niet direct een erg realistische optie.
Verder uitstel lelystad kan invloed hebben op schiphol discussie en besluit. Benieuwd wat daar nu uit gaat komen en hoe men nu verder wil.
Wel mooi voor lelystad als niet door mocht gaan nu. Toch ergens een succes voor omwonenden.