Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Dr. Plaisier: 130 km/u is schadelijke symboolpolitiek

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 950 
|
 refdag.nl 
hv_overig_2712.jpeg

Opmerking van de redactie van vlieghinder.nl
De waanzin uit Den Haag, hogere snelheid, meer veiligheidsrisico's, hogere emissie's en toename van pestherrie. Tegen deze achtergrond zijn er raakvlakken en overlap met de ontwikkelingen in de luchtvaart. Om deze reden dit interessante artikel geplaatst.

OPINIE. Door Dr. Arjan Plaisier

De overheid dient wijs te zijn. Daarom moet Den Haag het gedrag van automobilisten die moeite hebben om zich te bedwingen en steeds maar weer gas willen geven, niet faciliteren, betoogt dr. Arjan Plaisier.

Weer is er een aantal stukken snelweg aangewezen waarop voortaan 130 kilometer per uur gereden mag worden. Ik snap het: harder rijden is sneller van A naar B. En wat is het fijn als je het gaspedaal nog dieper in kan drukken en over de snelweg kan zoeven. Je auto wil ook wat: die is er niet voor niets op ingericht ook eens lekker los te kunnen gaan. Rek je het nog een beetje op, dan rijd je 135 kilometer per uur. Daar kun je nog eens mee thuiskomen.

Tegen een BMW die 130 scheurt, valt alleen al vanwege het geluid weinig in te brengen. Ik doe het toch maar, tegen beter weten in.

Obsessie

Allereerst verbaas ik me over de obsessie met snelheid, die met deze maatregel van de overheid ruim baan krijgt. „Het hoeft niet mooi te zijn, als het maar hard is” krijgt als variant: „Er hoeft geen doel te zijn, als het maar hard gaat.” Waar het doel wegvalt, heiligen we de middelen. Waar de bestemming ontbreekt, verklaren we de weg tot doel. De snelweg staat symbool voor de tijd. En daar moet je zo hard mogelijk op kunnen rijden.

De obsessie met de snelheid staat in het grotere kader van een obsessie met bewegelijkheid. We bewegen ons over de wereld. Afstanden zijn obstakels die met groot gemak dienen te worden genomen. Dat schept zijn eigen paradoxen. Als iedereen wil bewegen, staan we stil in de files. We vliegen de halve wereld af naar een exotisch vakantieoord, waar we stilte en rust willen vinden.

Allemaal zitten we in deze vliegende draaimolen. We voelen allemaal wel aan dat we zo veel missen. Wie over de wegen raast, heeft geen enkele binding met een omgeving. Wie hoog in de lucht vliegt, heeft geen enkele band met de oceanen en bergketens beneden. Het is ons lot. We zijn de losgeslagen kosmopolieten. Geen wonder dat we van de weeromstuit weer de lofzang van het lokale bezingen en weer de waarde van het eigen dorp ontdekken.

Symboolpolitiek

Het verhogen van de maximumsnelheid naar 130 kilometer per uur is symboolpolitiek. Vergeleken met iemand die 120 rijdt, ben je vanuit Groningen nog geen kwartier eerder in Maastricht. Tel uit je winst. Intussen heeft deze politiek schadelijke gevolgen. De hogere emissie van koolstofdioxide, stikstofoxiden en fijnstof is aanzienlijk. Nota bene, de inkt van het klimaatakkoord in Parijs is amper droog, of we zetten hier de kraan open. Daarmee is het voordeel dat 400 windmolens brengt teniet gedaan.

Intussen neemt ook de geluidsoverlast toe. Dat kan hen die voortrazen over de weg misschien niets schelen, maar de dorpelingen langs de snelweg wel. Toen de A2 vijf rijstroken kreeg, was met hen afgesproken dat 100 kilometer per uur de limiet zou zijn. Ook dat wordt nu losgelaten. De burgers moeten niet zeuren. Geluid is bewegen en dat is leven. Voor stilte moet je hier niet wezen. Niets is stiller dan een herfstblad dat van de bomen valt, maar even later komt er een meneer met een bladblazer die met veel lawaai de bladeren wegblaast. De wereld gaat aan lawaai ten onder. We doen daar allemaal aan mee. Maar moet je er dan nog eens een schepje bovenop doen?

Overheid, wees wijs. Zorg voor bereikbaarheid, maar faciliteer niet het gedrag van de automobilist die moeite heeft zich te bedwingen en gas wil geven. Overheid: laat je niet klakkeloos meenemen in de vaart der volken, maar ga zitten, zoek een stille zaal, spreek bedachtzaam en bedenk: wijsheid is maat houden. Als je dat niet doet, moet je er niet gek van opkijken dat je al ingehaald bent nog voor je naam in enig geschiedboekje vermeld is.

De auteur is scriba van de Protestantse Kerk in Nederland.

Bekijk bericht op "refdag.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door anoniem

Zelf woon ik redelijk dicht bij de snelweg. zo,n 200 meter weiland dus geluid draagt redelijk ver.
De snelheid is hier onlangs verhoogt van 120 naar 130. Je hoort het iets meer,ook snachts.
Een continue zeer licht geruis. Voor mij persoonlijk totaal niet storend. Valt volledig in het niet bij de startende vliegtuigen die 3 kilometer verderop op 2 km hoogte paseren. Valt ook volledig in het niet bij de dalende vliegtuigen die hier soms op 1 km hoogte een bocht draaien.
Al met al heb ik van die snelweg dus eigelijk totaal geen last. Alleen de vervuiling en fijnstof.
Weet niet hoeveel dat is maar denk dat het minder is dan wat de vliegtuigen hier dagelijks uitstorten.

Ook is het economisch belang van sneller rijden redelijk groot, alles gaat sneller.
De doorstroming wordt veel beter en iedereen wint tijd. Als je dat allemaal bij elkaar optelt dan is dat enorm. Ben zelf geen hardrijder, in tegendeel. Mijn micra bevind zich altijd op de meest rechtse baan. Toch ben ik geen tegenstander van verhoging van de snelheid.
Wel een erg intressant discussie punt met inderdaad raakvlakken met de luchtvaart. Maar voor mij valt het in een totaal andere orde van overlast.

Geplaatst door Jaap

Als je over een afstand van 100 km geen 120 maar 130 rijdt, levert dat een tijdwinst van nog een 4 minuten op. Je kun ook 5 minuten eerder vertrekken; ben je er nog eerder.....

Geplaatst door Jaap

Aanvullend nog een alinea uit een rapport opgesteld door CE Delft in juni 2009 met als titel: Langzamer is zuiniger: http://www.ce.nl/publicatie/langzamer_is_zuiniger/937
"Bij een snelheid van 90 km/u is de doorstroming optimaal. Een maximumsnelheid
van 90 km/u of 100 km/u zal daarom naar verwachting optimaal zijn
vanuit het oogpunt van congestiereductie. Een snelheidslimiet van 90 km/u
heeft als bijkomend voordeel dat de snelheidsverschillen tussen vrachtauto’s
en personenauto’s verdwijnen (de snelheidsbegrenzers van vrachtauto’s staan
over het algemeen afgesteld op 89 km/u)."
Met het voorkomen van files kun je heel veel tijd en ergernis besparen. Dat weegt m.i. op tegen 4 minuten tijdwinst op de momenten van de dag dat je 130 i.p.v. 120 kunt rijden. Overigens is 100 km is ons kleine landje al een heel grote afstand. Gemiddeld leggen we veel kortere afstanden af.

Geplaatst door Hans

Die 130 kmh is effectief door de VVD als Europese standaard op de Nederlandse snelwegen ingevoerd, en daarmee wordt ooit weer verlagen een eindeloze draaimolen. We er alleen nog maar het beste van maken, en dat is volgens mij een stap vooruit:
Schaf de beperkte snelheden 80, 100 en 120 op snelwegen af, en voer de meer Europese 90 en 110 kmh in, op snelwegen in stedelijke gebieden geld dan 90, 110 en daarbuiten 130 alleen waar het kan. Op tweebaans (auto)wegen houden we de huidige 80 en 100 en daarmee is dat onderscheid ook meteen helder.