Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Dorpsraadcafé Nieuw-Vennep over groei van luchthaven Schiphol

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 878 
|
 haarlemsdagblad.nl (27-01-2017) 
hvs_schiphol_DSC_2513.JPG

Door Wessel Mekking

NIEUW-VENNEP - De dorpsraad van Nieuw-Vennep houdt een online enquête over de groei van Schiphol. Op woensdag 1 maart belegt de bewonersorganisatie met wijkraad Getsewoud een Dorpsraadcafé over de toekomst van de luchthaven.

,,Gezien de ontwikkelingen in luchtvaartland en politiek staan we op een kruising: welke weg gaan we bewandelen?’’, aldus de dorpsraad in een toelichting bij de enquête. De bewonersorganisatie wil weten of de luchthaven van de Vennepers mag groeien en of zij last ondervinden van het vliegverkeer.

Ook de vraag of ’we strikt moeten vasthouden aan afspraken van niet meer dan een half miljoen vluchten per jaar tot 2020’, komt aan de orde. Daarnaast wil de dorpsraad weten wat de Vennepers vinden van de mogelijke aanleg van een Tweede Kaagbaan.

Tijdens een Dorpsraadcafé, op woensdag 1 maart om 20 uur in zalencentrum Het Trefpunt, komen de uitkomsten van de enquête uitgebreid aan bod. Ook worden dan de plannen voor de luchthaven besproken.

Gastspreker tijdens de bijeenkomst is Rob Loekenbach. Hij maakt deel uit van overlegorgaan Omgevingsraad Schiphol en heeft volgens de organisatie een ’enorme dossierkennis’ voor wat betreft de luchthaven.

Bekijk bericht op "haarlemsdagblad.nl (27-01-2017)"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door anoniem

Overlast van Schiphol is een onderwerp voor Jinek en de Monitor, niet voor de dorpsraad. Gemeenten zijn buiten spel gezet, helaas.

Geplaatst door anoniem

Wanneer tilt Vlieghinder.nl dit platform naar een hoger plan waardoor er meer mensen worden betrokken (Facebook, Twitter, Snapchat etc.)? Ik ben blij met deze site, ik sponsor ook, maar evengoed is het een beetje gesukkel in de marge. We bereiken helemaal niets op deze manier.

Geplaatst door anoniem

Vlieghinder.nl heeft veel potentieel inderdaad. Misschien kan de redactie eens een dag plannen (desnoods betaald) waar bezoekers elkaar in het echt kunnen ontmoeten en discuseren over wat het beste plan van aanpak is om onze belangen te behartigen. Ik zelf zou dat graag willen.

Geplaatst door anoniem

Men zou van vlieghinder een landelijke vereniging kunnen maken die de belangen van alle omwonenden behartigd.
Veel bewoners zijn niet gelukkig met de manier waarop onze belangen nu vertegenwoordigd worden. Men zou graag een hardere lijn zien.
Ook het hele process van het kiezen van de klustervertegenwoordigers is onduidelijk. Veel mensen weten niet eens dat er verkiezingen zijn,vervolgens kan men stemmen op een zeer beperkt aantal kandidaten die niet echt een programma hebben en waarvan niet echt duidelijk is waar zij voor staan. En daarna als men vertegenwoordiger is is er ook vrijwel geen rekenschap meer aan een grote achterban. Ook het system van clusters werkt sterk in het nadeel van onze gedeelde belangen,men gaat zich focussen op dat wat voor het Eigen cluster belangrijk is en uiteindelijk word er voor vrijwel niemand iets bereikt.

Ik denk dat de potentie voor een dergelijke vereniging zeker aanwezig is,en indien hij groot genoeg zou worden dan zouden we er ook invloed mee krijgen,het valt dan niet meer te negeren.

Geplaatst door Gerard

De website van vliegoverlast.nl heeft wel een Facebookpagina, maar dat opereert toch wel in de marge. Nadeel van de social media is dat het zich flink tegen je kan keren. Zelfs op deze site hebben zich in het verleden intriganten en querulanten gemanifesteerd die geprobeerd hebben om de discussies geheel te doen ontsporen. Ik vermoed dat Schiphol c.s., als het 'gevaarlijk' wordt, mensen zal inhuren om discussies op social media op vergelijkbare manier onaangenaam te maken.

Geplaatst door anoniem

Daar ben ok ook bang voor en ik denk dat het een reeel gevaar is gezien de grote belangen.
Mocht het zo zijn en als er bewijs voor is dan zou ik daar zeker bij de politie aangifte van doen. Het intimideren van burgers op een dergelijke manier door een overheids bedrijf lijkt mij een overtrading van de wet en een bijzonder ernstige zaak.

Geplaatst door Jaap

@Gerard. Een tijdje geleden het boek "Schone Schijn" van Eveline Lubbers uit 2002 gelezen, dat over de smerige streken gaat in de strijd tussen burgers en bedrijven. Het is ongelofelijk wat grote bedrijven uithalen om hun belangen te behartigen. Mensen inhuren om discussies op social media onaangenaam te maken is daar nog kinderspel bij. Dus de kans dat zoiets gebeurt is niet bepaald denkbeeldig.

Geplaatst door Jan Griese

@Jaap : En daar zagen we al voorbeelden van . Zodra het spannend dreigt te worden, is er erg vaak direct een soort PR actie van de Luchtvaartsector van kijk ons eens.. en er is de journalist van Het Parool , ene Herman Still (What is in the name ) die ook schrijft voor een Reismagazine, en de meest subjectieve artikelen schrijft. Google maar eens op de man. 2 petten op dus. Dat zou je van Het Parool , verzetskrant ooit niet verwachten. We schreven de Hoofdredactie aan, , met reminders en men wil niet reageren .. De secretaresse Hoofdredactie poeierde me af, Ze zou het doorgeven, Reactie Niente .

Geplaatst door Thijs

Vlieghinder.nl heeft zoveel potentie om de belangen te behartigen van vele bewoners uit de kop noord holland, maar er gebeurt maar niets, anders dan het verzamelen van nieuwsberichten.
Wat heeft een website als dit voor meerwaarde als er verder geen acties worden ondernomen. De nieuwsberichten die men hier verzameld zien de bestuurders van Schiphol zelf ook wel, daar is geen website voor nodig.
Harde acties blijken nodig, willen we onze rust en leefomgeving nog enigszins terugkrijgen.

Geplaatst door Jaap

@Thijs. Kunt u uw voorstel voor harde acties concreet maken? Wie zou wat moeten doen?

Geplaatst door Thijs

Het verzamelen van informatie over de hinder van vliegtuigen is leuk maar daar gebeurt verder niets mee.
Het verzamelen van artikelen waarop mensen een reactie plaatsen heeft verder geen invloed op de overleggen, Schiphol doet wat ze wil en de overheid steunt dat.
Ik kan me voorstellen dat er zich binnen het ledenbestand van de PVRC voldoende kennis bevindt om de huidige vorm van, en de toename van hinder door Schiphol aan de kaak te stellen. Er zijn waarschijnlijk velen die het wel willen maar niet weten welke stappen ze moeten zetten.

Vlieghinder.nl kan er voor zorgen dat de gehinderden beter gehoord worden, dat er een verzamelplaats van klachten komt die niet door Schiphol zelf wordt beheerd (zoals BAS) waar vervolgens ook daadwerkelijk niet omheen gedraaid kan worden. De mensen met klachten zijn nu versnipperd, klagen bij BAS wordt als zinloos ervaren en de LVNL maakt hier dankbaar gebruik van. Recent contact met een werknemer van Sensornet gaf dit ook al aan; "alle gehinderden zijn individuen, jullie zouden een groep moeten vormen, wil je wat bereiken."
Schiphol en de overheid zijn grote spelers, die vooral in hun eigen belang denken maar alle gehinderden samen zijn een groter geheel. Als individu begin je niets tegen het op geldbeluste schiphol, als groep wel.

Vlieghinder is nu een klaagbank. Ze zouden meer gebruik moeten maken van de kennis van de leden om met z'n allen iets te bereiken.

Geplaatst door anoniem

De laatste post op de Facebook pagina dateert van 2 april 2016. Oftewel, die pagina draagt niets bij. Dank Thijs voor je bijdrage. Je verwoordt exact wat er moet gebeuren. Alleen door grootscheeps een vuist te maken, mobiliseren maak je kans. Verzamelen/lezen van artikelen of melden op BAS draagt bij aan nog meer frustratie.

Geplaatst door Jaap


Geplaatst door de Vries

De bewoners in de ORS moeten met z'n allen opstappen. Dit in combinatie met duizenden omwonenden die een startbaan bezet houden.

Je kan nog overleggen tot je een ons weegt, maar kranten en tv zijn niet geïnteresseerd in de omwonenden. Wellicht wel als men massaal gaat protesteren. Dat haalt de buitenlandse pers ook wel.

Dit alles natuurlijk vergezeld met een Nederlands/ Engelstalige website met een overzicht van het hele Schipholdossier.

Geplaatst door Thijs

@ Jaap: Onder andere, het WTL was mij al langer bekend en ik sluit me 100% aan bij aan.

@ de Vries: Goede voorbeelden! Het is inderdaad tijd dat de bewoners niet meer over zich heen moeten laten lopen. Het roer moet om, de groei moet stoppen en de huidige overlast moet minder. Overleggen is inderdaad zinloos, Schiphol en de politiek doen toch wat ze het meeste geld oplevert, de leefomgeving en de bewoners staan echt niet op de eerste plaats.
Misschien is het niet eens een gek idee, acties gaan voeren, wanneer dit internationaal de aandacht krijgt zal waarschijnlijk in den haag ook een keer wat anders gebeuren dan het ja knikken naar Nijhuis.
Ze overtreden allerlei regels en afspraken en komen er mee weg! Als ik een keer iets te hard rijd heb ik meteen een bekeuring te pakken. Als Schiphol nachts mensen wakker houdt, tegen de afspraken in, dan zegt er niemand wat van.

PVRC heeft vele leden, dus ook veel verschillende soorten kennis. Iedereen heeft het zelfde doel maar iedereen werkt als individu. Het lijkt me duidelijk wat hier mis gaat en waarom de bewoners in de overleggen niet serieus worden genomen. (ze zeggen van wel maar laten we eerlijk zijn...) Schiphol lacht ons gewoon uit!

Volgens mij is iedereen die lid is van de PVRC er echt wel toe bereid om een kleine taak uit te voeren om een groter geheel te vormen. Contact met de media, juridisch uitzoeken wat er allemaal mogelijk is, enzovoort. Een schone taak voor het bestuur om dit te inventariseren.
Vele kleine taken vormen een groot geheel, de middelen zijn er! nu nog draagvlak.
Komop PVRC, tijd om op te staan!

Geplaatst door Jan Griese

@ Thijs, Ik was halverwege met een bericht aan u. Bericht had ik bijna klaar toen het plots verdwenen was. In het weekend opnieuw Nu vast : U lijkt me onbekend met wat er al gebeurt allemaal in de nu EINDELIJK SAMEN optrekkende Bewonersdelegatie in ORS met de slogan: "We pikken geen illegale vluchten meer"

Voorproefje : http://www.bewonersomgevingschiphol.nl/ Lezen SVP De rijen in de ORS Delegatie zijn NU gesloten .. (De pijn van voorheen is niet vergeten, maar als de 40 ORS Kiesmannen zijn we nu echt eendrachtig .

Je steeds als Calimero opstellen is contra productief . Via PVRC werd deze voortreffelijke interactieve site gebouwd en nog steeds structureel beheert , en van laatste feiten voorzien Zonder vergoeding als ik het goed heb, CHAPEAU ! Mijn ervaring is, dat er wel wat tandjes door PVRC bijgezet mogen worden. Ze zijn wel vertegenwoordigd in de ORS , maar dat had veel steviger gekund ! U en ik denk @de Vries ook niet, hebben weet van wat er nu achter de schermen al in beweging is gezet .
Ja, Ja Wees gerust (?) De ratten van de Sector lezen hier ook mee hoor ! )
Het gaat natuurlijk NIET alleen om PVRC , Onze BLRS , koepel van 18 Regio platforms is nu ook stevig vertegenwoordigd in de ORS . Onze St. SWAB vergadert en lobbied en reist zich suf naar 2e Kamerleden, naar Gemeenteraden ,wethouders , van o.a A.veen en A.dam en spreekt oud politici , die hun partijen in beweging trachten te zetten . De post reiskosten op onze SWAB begroting reist de pan uit . Ook zal de Raad voor de Veiligheid dit voorjaar komen met haar bevindingen, Ook wij spraken met de Raad Mijn Hamvraag : heer Thijs van welke club bent u al lid? Bestuur PVRC heeft broodnodig versterking nodig . En @ de Vries : Nu weglopen uit de ORS is het stomste wat je kan doen . Dan had dat eerder gemoeten , in 2008 of 2013 ! Ik kom hier in het weekend op terug, met meer waaroms. Het kan niet anders dan : eens zal de Wal het schip keren ! Met groet Jan Griese Vz St. SWAB , Secr BLRS

Geplaatst door Gerard

Als we eens probeerden on bezoekbas massaal te bombarderen met meldingen van hinder? Niet veel meldingen per persoon, maar vooral veel gehinderde personen. Dat kan iedereen, kost weinig moeite en geeft op z'n minst een politiek signaal. Hulpmiddel op https://www.meldwekker.nl

Geplaatst door Thijs

@ Jan Griese
Er zal ongetwijfeld op de achtergrond al een hoop gebeuren bij de PVRC, maar wij zien daar vrij weinig van. Sowieso zou het al schelen als dat wat meer gecommuniceerd wordt naar de achterban over de gebeurtenissen achter de schermen. Wellicht dat er dan ook leden zijn die iets concreter kunnen aangeven op welk vlak ze een bijdrage zouden kunnen leveren aan actuele acties.
Ik heb een financiële bijdrage geleverd aan de PVRC, ik ben bereid deze te verhogen als ik er ook meer actie voor terug zie. Van alle mensen die ik heb gesproken over deze website hoor ik de zelfde berichten. " de PVRC is een goed initiatief maar er lijkt weinig te gebeuren", "juist op een site als vlieghinder.nl zou men een gezamenlijke vuist kunnen maken, met al haar leden".
Zoals u ook zelf aangeeft; "er mogen wat tandjes worden bijgezet" Hiervoor kan de PVRC haar leden toch mobiliseren, ze zouden redelijk simpel een oproep plaatsen op hun eigen site met een overzicht van wat er moet gebeuren, iedereen die hier een bijdrage aan wil leveren kan dit dan doen. Ik begrijp dat dit misschien een hoop werk is maar als het de frustratie van de almaar toenemende overlast eindelijk kan aanpakken dan is het het meer dan waard.

@Gerard: Mee eens, al zou je maar een handjevol mensen weten te overtuigen dat het melden op BAS in ieder geval een signaal afgeeft dan zou dat al helpen. Veel mensen zijn murw-gemeld, ik hoor berichten als: "Melden heeft geen zin", "BAS is maar een zoethoudertje, ze doen er toch niets mee", "Een melding maken is een hoop werk en is alleen maar frustrerend omdat je machteloos moet toezien hoe er steeds meer overvliegen".
En juist daar maakt BAS gebruik van, ze rapporteren vervolgens dat er een afname is van meldingen, dus hinder. De werkelijkheid is vertekend en ze werken het in de hand. Nu weer actief gaan melden heeft denk ik wel zin, dat stopt in ieder geval de ongeremde groei en wie weet lukt het ook om duidelijk te maken dat er nu al een uit de hand gelopen situatie is.
Ook dit is te realiseren via Vlieghinder.nl.


Geplaatst door Gerard

@ Thijs: Hinder melden moeten men toch echt zelf doen, dat is natuurlijk niet via vlieghinder.nl te realiseren. Een oproep tot melden staat op ook deze site, zoals op vele andere platformsites, er is zelfs die meldwekker, maar als iedereen denkt 'het zal wel' of inmiddels murw is gemaakt of moedeloos is geworden, dan zal het wel rustig blijven op het meldfront. Iets dat de sector goed uitkomt....

Geplaatst door Thijs

@ Gerard: Ik bedoelde ook niet dat de meldingen via deze site moeten verlopen, alleen even de aandacht er opnieuw aan schenken dat het belangrijk is.
De oproep dat er weer gemeld moet worden is niet direct zichtbaar op deze site, men moet hier naar zoeken.
Een stukje op de hoofdpagina met een "oppepper" om ook de murw-gemelde mensen weer even wat aan te sporen om toch de meldingen weer op te pakken zou een stap in de goede richting zijn.
Eventueel in dit stukje ook meteen verwijzen naar de meldwekker.

Geplaatst door Jaap

Al vaker heb ik een pleidooi gehouden voor klagen bij BAS. En ik ben het helemaal met Gerard eens dat massaal klagen (dus veel mensen die klagen en niet weinig mensen die veel klagen) tot een duidelijk signaal aan de politiek kan leiden. Uit de pers heb ik begrepen dat BAS de jaarrapportage over 2016 wegens de toename van het aantal klagers heeft uitgesteld. Zie de vorige posting; https://www.vlieghinder.nl/nieuws/artikel/herrie-schiphol-rijst-de-pan-uit
Overigens weet ik niet goed wat ik daarvan moet denken. Waarom stelt men die rapportage uit? Zit men er een beetje mee in hun maag? BAS rapporteert toch alleen maar feiten? Je zou bijna denken dat BAS iets gaat verzinnen om de toename een beetje te verzachten, maar deze slechte gedachte van mij is een beetje ingegeven over wat ik zoal over Schiphol gelezen heb. En het boek "Schone Schijn" dat ik al een paar keer genoemd heb.
Verder lees ik vaak dat men het klagen bij BAS omslachtig vindt. Dat herken ik niet. Als je een account aangemaakt hebt en je met een vinkje automatisch kunt inloggen, ben je toch met een paar muisklikken klaar? De meeste vragen zijn optioneel en die beantwoord ik ook niet; het aantal klachten en vooral het aantal klagers telt. En al die analyses die BAS maakt vind ik prachtig, maar daar wordt de overlast niet minder van.

Geplaatst door Wim

Allen,

Het genoemde in het artikel dat BAS zijn jaarrapportage nog niet gepubliceerd heeft, klopt niet. Zie http://www.bezoekbas.nl/
Het beleid van het PVRC tot de dag van vandaag is, omdat het toch niet helpt, geen klachten melde bij BAS. Een paar maanden geleden heb ik, gezien de voor bewoners ernstig gewijzigde omstandigheden, aan het Bestuur van het PVRC gevraagd dit standpunt te heroverwegen. Ik heb nog niets gehoord.

Geplaatst door Jaap

@Wim en allen.

BAS heeft alleen de jaarrapportages over 2016 per cluster gerapporteerd. Naast deze clustergerichte jaaroverzichten bre3ngt BAS ook nog een integrale jaarrapportage uit, waarin een totaalbeeld wordt geschetst. Deze rapportage zou in februari uitgebracht worden en is, volgens het krantenartikel, uitgesteld.
Er zit nog een belangrijk verschil tussen de rapportages per cluster en de gecombineerde jaarrapportage. Het aantal klachten volgens de clusterrapportages is het werkelijk aantal ingediende klachten; in de jaarrapportage worden de zogenaamde veelmelders, dat zijn personen die meer dan 500 klachten hebben ingediend, niet in de officiële statistieken niet opgenomen. Dus in die rapportage kan een ander beeld van de toename (of afname) van het aantal klachten naar voren komen.
Het standpunt van de PVRC over niet melden is een tijd geleden al aangepast en kun je vinden op https://www.vlieghinder.nl/paginas/page/schipholhinder

Geplaatst door Wim

@Jaap en allen
Naar nu blijkt (mail ontvangen van het Bestuur) staat het gewijzigde standpunt van het Bestuur van PVRC al een tijdje, zonder op te vallen, rechtsboven op de home site, onder "Van het Bestuur" Zie hier https://www.vlieghinder.nl/paginas/page/van-het-bestuur.
Handiger had geweest, en wellicht alsnog, om alle leden een mail te sturen over dit gewijzigde belangrijke standpunt.

Geplaatst door anoniem


Geplaatst door Gerard

ja, kom dan vooral anoniem in actie! Zo moet het dus niet, anderen voor je karretje willen spannen.

Geplaatst door Thijs

een hele poos geleden heb ik eens gesproken met iemand die werkzaam is in de media, die vertelde me dat een individu die een stukje indient bij een krant, als klager wordt gezien (inde negatieve zin van het woord).
Dat stukje verdwijnt naar pagina 12 ergens onder een stripverhaal en is na een dag alweer vergeten.
Wanneer een grote groep een stuk inlevert krijgt dat veel meer aandacht, journalisten zien daar vaak wel wat in en gaan dan verder kijken of ze er misschien een mooi stuk uit kunnen halen.
Zeker wanneer dit stuk duidelijk laat zien met welke frustratie steeds meer mensen leven. Dat er sprake is van toename in overlast is wel duidelijk, maar zolang we allemaal als losse personen blijven schreeuwen hoort niemand ons.

Ik heb wel eens met een verslaggever van het NHD gesproken over de overlast van schiphol, Hij heeft een bijdrage geleverd aan stukjes over de sjoemel berekeningen van schiphol en dergelijke. Ik denk dat wanneer we als groep een goed stuk bij hem inleveren, hij hier vast wel brood inziet.
Is er misschien iemand hier lid die zo'n stuk zou kunnen schrijven waarbij de frustratie duidelijk is? Ik zou het wel willen maar vind dat lastig. Ik heb eventueel al wel een ingangetje om het stuk bij de krant te krijgen.

Geplaatst door anoniem

Je hebt gelijk Gerard, zoek het uit. Over vijf jaar lezen we nog steeds de verhalen van hoe erg het allemaal is. Lezen we alle beschouwingen. Dit is de laatste keer dat ik inlog. Ik ben in actie gekomen, dat is nu juist de grap. Ik heb nergens meer last van.

Geplaatst door Thijs

Dat is nu precies wat ik bedoel, we lezen alleen maar hoe erg iedereen het vindt. we hadden al veel eerder in actie moeten komen, de overlast rijst nu al lang de pan uit. Ik geloof best dat er op de achtergrond wel wat gebeurt, maar ik zie er zo weinig van, de hinder wordt alleen maar meer en het enige wat ik zie gebeuren is dat er over wordt geschreven.

@anoniem: mag ik vragen wat voor actie je hebt genomen? misschien kunnen we daar een voorbeeld aan nemen.

Geplaatst door Gerard


Geplaatst door anoniem

Nou,
Nodig iedereen dan eens uit voor een gezamelijke bijeenkomst. Ik wil dit zelf ook wel doen maar dan komt er niemand. Ik denk dat dit iets is dat beter vanuit een al bestaande organisatie als de pvrc georganiseerd kan worden.

Inventariseren wat de gedeelde standpunten zijn waar de meerderheid het over eens is. De grote lijnen en niet meer de details die voor het Eigen cluster/regio van belang zijn. Vrijwel alles wat je voor je eigen woonplaats of regio bereikt gaat weer ten koste van een andere regio of woonplaats,

Daadwerkelijk actie voeren op Schiphol lijkt mij vooralsnog een slecht idee,het lijkt mij helaas ook riskant in de huidige tijd. De tijd waarin actie voeren als normaal werd beschouwd ligt ver achter ons. Zelfs het stakingsrecht staat onder druk op Schiphol.

Anoniem hierboven is verhuist,dat was zijn actie en waarschijnlijk de beste actie die men kan ondernemen. Dat is wat ik begrijp uit zijn vervolg post.

Geplaatst door Gerard

Kennelijk zijn er meerdere anoniemen. Misschien wordt het eens tijd om de nickname anoniem niet veelvuldig te gebruiken? Ik begrijp er zo niks meer van...

Geplaatst door Jan Griese

@Gerard: Zeer mee eens.

Geplaatst door anoniem2

Zou het mobiliseren van verzet niet een taak voor de ORS Clustervertegenwoordigers moeten zijn? Die hebben de contacten en die worden er voor betaald om voor de omwonenden op te komen.

Geplaatst door Gerard

wie is nu wie?
06 feb 2017 om 01:31:40
Geplaatst door anoniem

Nou,
Nodig iedereen dan eens uit voor een gezamelijke bijeenkomst. Ik wil dit zelf ook wel doen maar dan komt er niemand.

Kijk, dan is de weg eenvoudig: stuur mailtje naar de secretaris van PVRC, vertel hem dat je graag zoiets onder de PVRC -vlag wilt organiseren. Dat ontlast het bestuur in hoge mate en geeft jou de mogelijkheid actief bij te dragen. Win-win situatie!

Geplaatst door liesbeth

Tom Poes, verzin een list!

Geplaatst door Jan Griese


Geplaatst door Jan Griese

@ALLEN : VANDAAG ! : Petitie & Kieswijzer over Schiphol 500
Maandag 6 februari 2017
Schiphol groeit sneller dan is afgesproken terwijl de beloofde hinderbeperking achterblijft. Dat is in strijd met de Aldersakkoorden en de politieke doelstelling van het kabinet.
Grootste knelpunt voor de “ontwikkeling in balans met de omgeving” is dat het selectiviteitsbeleid niet van de grond komt. Daarom willen de bewoners de prikkel voor gedragsverandering net zo lang handhaven als nodig is.
Om het onderhandelingsproces in de Omgevingsraad Schiphol te ondersteunen, bieden de bewonersvertegenwoordigers op 7 februari een petitie in de Tweede Kamer aan. Op basis van een analyse van de verkiezingsprogramma’s en gesprekken met de kamerfracties zullen zij ook een kieswijzer opstellen voor hun achterban.

Geplaatst door Jaap



Geplaatst door Jan Griese

Ook hier nog maar eens:
VERKIEZINGEN: Hier de Samenvatting partijprogramma’s Tweede Kamerfracties :
http://www.bewonersomgevingschiphol.nl/tweede-kamerverkiezingen/

Gistermiddag 7 febr. bood onze ORS Bewonersdelegatie dus een Petitie aan de Tweede Kamer aan. (Zie elders op deze site 8febr)
Dat die Petitie nodig was wordt bevestigd hieronder door een groot aantal misvattingen cq omissies in verschillende programmas !

Op persoonlijke titel: (Per definitie onvolledig! )
Mij valt op:

*Het CDA heeft nog steeds niets geleerd van haar verleden. (Rabiaat voorstander -via vele trucs en manipulaties- van groei van Schiphol, via o.a. oud min Eurlings ! en zijn voorgangers, o.a. oud Stas Atsma)
*De VVD lijkt het woord Overlast Omwonenden niet te kennen, Hosanna verhaal , beleefd gepraat, maar groei staat voorop.
(VVD woordvoerder Amstelveen dhr Vervenne trad op bij RTV Amstelveen : Ik was verbaasd, leerde hij dan toch bij ?)

*De PVV staat voor rücksichtlose groei van Schiphol.(makkelijk kletsen vanuit Venlo! )

*SP , Aandacht ook voor de HSL als vervanging voor de Europese vluchten, Aandacht voor Klimaatdoelen. Wat betreft het NNHS stelsel mag er m.i. nog wel een tandje bij.

50 Plus valt me mee: O.a.Handhaving via strenge regels ! (die er NIET is !)

* CU : Vrij summier . Wel nadruk op HSL . Wel veel aandacht voor klimaat

* d-66 Ook veel aandacht voor het Klimaat en Hinder van Bewoners, Maar hoe precies ? Dat kan scherper ! Goed is : Meer HSL ipv vliegen in Europa !

*SGP : Valt mij mee: Vliegtax invoeren, maar voor de Bühne, want het moet wel internationaal .. (Duitsland heft wel een Vliegtax !)

* Zelfde verhaal voor de PvdA: Surrogaatverhaal over stillere vliegtuigen

* Groen Links , Zit geheel op onze lijn,
evenals de PvdD.

NB: Dus bij CDA, PvdA, d-66, CU, nog intensief lobbywerk noodzakelijk, (bij VVD en PVV, helpt dat niet)
We zullen er hard aan moeten trekken , Ook om toch gemeenten Amstelveen en Amsterdam aan onze kant te krijgen, We spreken met hen zeer intensief. Het lijkt er op, dat dit gaat lukken.
Bedenk wel, dat veel van deze programmas strategische motieven bevatten.

Groet, Jan Griese Vz St. SWAB , Secr. BLRS , Koepel 18 Platforms Regio Schiphol Groot
Tel 0297-582336

Geplaatst door Jaap


Geplaatst door Jan Griese

@ Inderdaad Jaap Dank je ! In wezen is Groen links de enige partij met PvdD die duidelijk en erg helder de consequenties trekt ! Dus geen wollige en verhullende teksten !