Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Door ‘vliegschaamte’ nemen Zweden minder het vliegtuig, wij straks ook?

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 243 
|
 nos.nl - 07-12-2018 
tb_leefomgeving_castricum_Kerkedijk.jpg

Een vliegtaks van 7 euro per ticket, ongeacht de bestemming. Als het aan het kabinet ligt, gaan we straks allemaal extra betalen voor vliegen. Maar het is nog de vraag of mensen vanwege die paar euro's het vliegtuig echt links laten liggen. Misschien dat het fenomeen 'vliegschaamte' nog verandering kan brengen.

Nog nooit van vliegschaamte gehoord? Het woord maakt zelfs kans 'Woord van het Jaar' te worden (Lees hier). Mensen maken nog wel vliegreizen, maar lopen daar niet mee te koop omdat ze zich schamen. Ook omdat ze misschien bang zijn voor 'planeshaming': kritiek op sociale media als je een foto of video post van je vervuilende vliegvakantie.

13.000 kilometer per trein
Vliegschaamte is afkomstig uit Zweden, daar flygskam genoemd. Mensen beseffen steeds meer hoe slecht vliegen is voor het milieu en zoeken daarom naar alternatieven. Meerdere Zweedse politici en beroemdheden hebben publiekelijk verklaard af te zien van reizen met het vliegtuig.

Een groot voorbeeld is daarbij biatleet Björn Ferry, goed voor zeven wereldtitels, drie zilveren en een gouden medaille. Hij was door de Zweedse publieke omroep gevraagd als commentator voor wintersport op televisie. Dat wilde hij wel maar op één voorwaarde: geen vliegreizen.

"Bij ons in de familie wordt al twee jaar niet meer gevlogen", lichtte Ferry toe. Dat hij voor de wintersportspektakels in Italië, Noorwegen en Slovenië in totaal 13.000 kilometer per trein moest afleggen, nam hij voor lief.

Jongeren zien vliegen nu als eerste optie. Wij willen laten zien dat er veel alternatieven zijn.
Maarten Labots, voorzitter Jonge Klimaatbeweging


De Zweedse Maja Rosén stopte zelf tien jaar geleden met vliegen. Begin dit jaar startte ze een campagne om meer mensen daartoe te bewegen. "We vragen mensen de belofte te maken om volgend jaar een jaar niet te vliegen. Maar die belofte gaat alleen in als 100.000 Zweden zich aanmelden."

Ze denkt dat mensen gemotiveerder raken als ze zoiets samen met anderen doen. "Daarnaast kan je met z'n allen een veel groter verschil maken." Inmiddels hebben zo'n 10.000 Zweden zich aangemeld. Rosén denkt dat het aantal verder zal oplopen. "Ook gezien de goede voornemens voor het nieuwe jaar."

De campagne richt zich volgens haar op positiviteit. "De focus ligt op de voordelen van niet-vliegen. Het is niet zo dat we willen dat mensen zich gaan schamen als ze vliegen. Vaak merk ik dat mensen zich nog helemaal niet gerealiseerd hadden hoe slecht vliegen is voor het milieu."

#ikreisanders
Ook in Nederland lopen verschillende initiatieven om mensen te bewegen tot ander reisgedrag. Zo voert de Jonge Klimaatbeweging sinds dit najaar campagne voor een duurzaam Europees transportbeleid. Onder de hashtag #ikreisanders pleiten ze voor alternatief vervoer ten opzichte van luchtvaart als dat voorhanden is.

Jongeren wordt gevraagd een belofte af te leggen duurzaam te reizen "als dat qua prijs en gemak vergelijkbaar is".


Een campagne op YouTube van #ikreisanders Zie hier.
"Jongeren zien vliegen nu als eerste optie. Wij willen laten zien dat er veel alternatieven zijn", zegt voorzitter Maarten Labots van de Jonge Klimaatbeweging. Volgens de campagne blijft 70 procent van het vliegverkeer van en naar Nederland binnen Europa. "Dan zijn trein en bus een prima alternatief", zegt Labots.

Het andere doel van de campagne is druk opvoeren op politici om tot een duurzamer Europees transportbeleid te komen. Een delegatie van de jongerenbeweging is daarom nu ook afgereisd naar de klimaattop in het Poolse Katowice. "Met de trein, want die verbinding is prima", zegt Labots.

"We willen dat de politiek iets doet aan het oneerlijke speelveld. Want er is namelijk wel een btw op treintickets, maar geen belasting op kerosine en vliegtickets. En ondertussen gaat de btw op treintickets straks naar 9 procent, dat is de verkeerde kant op."

Voortrekkersrol
Eerdere pogingen om de luchtvaart onderdeel te maken van klimaatakkoorden zijn mislukt. Toch is Labots hoopvol over de top in Katowice. "Bij het verdrag van Parijs zijn de scheepvaart en luchtvaart de dans ontsprongen. Maar we zien nu steeds meer druk van buitenaf. Ik hoop dat Nederland een voortrekkersrol speelt straks in Katowice."

Hij doelt op de vliegtaks (Lees Hier) die het kabinet wil invoeren. "Dat is een ministapje, maar wel in de goede richting", vindt Labots. Het kabinet wil eigenlijk het liefst één vliegbelasting in de hele EU. Maar het lijkt er niet op dat zulke afspraken er snel komen en daarom bereidt het kabinet een Nederlandse heffing voor.

Zie ook de video aan het einde van dit artikel, via de onderstaande link.

Bekijk bericht op "nos.nl - 07-12-2018"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door sara

Ik hoop dat vliegschaamte zeer besmettelijk is

Geplaatst door Bob

Druk blijven houden is belangrijk, net als bij roken. Ik heb zelf zeker en in toenemende mate schaamte gevoeld bij mijn latere vliegriezen (nodig voor mijn werk), en dankzij uitspraken van Schiphol bazen besloten er een punt achter te zetten. Dit werkt zeker. Sinds 2015 ben ik vliegvrij!

Ook, maar niet gemakkelijk en ook niet vaak gewaardeerd, je vrienden en bekenden erop aanspreken.

Geplaatst door Annelie

Nee...vooralsnog ben je een paria als je mensen er op aanspreekt, een luis in de pels. Maar langzaam beginnen ze te zien dat wij gewoon hele weldenkende types zijn die alleen maar een goed leven en mooie frisse eerlijke wereld willen...voor iedereen

Geplaatst door M.

Ik vertik ook om nog te vliegen, het is niet meer voorgekomen sinds 2015 voor mijn werk. Ik denk dat ze het wel begrijpen op mijn werk omdat ik al jaren slaap problemen heb door vliegtuiggeluid.
Ik vind het een mooie beweging dat er steeds meer mensen komen die puur voor het klimaat en milieu niet meer met het vliegtuig gaan.
Op de site van van Dale kun je zelf stemmen voor het woord van het jaar.

Geplaatst door Peter

In Nederland is het momenteel helaas nog steeds de rage om gesubsidieerd door de publieke omroep met semi BN-ers kinderachtige spelletjes uitte voeren aan het andere eind van de wereld in tal van idiote tv programma’s.

Geplaatst door sara

@Peter, daar ben ik het zo mee eens! Maar vergeet ook de reislustige Erika en dat vervelende Mens Floortje Dessing, met haar duurzame inslag, niet. Reizen is echt het ding. Ook mooi hoe Rutte de vliegtax introduceerde. De welverdiende vakantie voor het goede volk stond zeker niet in het geding. Is het dan perse nodig op met de hele familie naar Bali te gaan? Waarom? Overigens ik vind ergens anders naar toe gaan zelf echt wel avontuurlijk en ik heb mooie plekken gezien, maar ook juist de gevolgen van deze mode ''reizen''. Nu lees ik liever of kijk ik naar de VPRO waarin je de wereld te zien krijgt zo als ze is en zich ontwikkeld.

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

# Eerdere pogingen om de luchtvaart onderdeel te maken van klimaatakkoorden zijn mislukt. Toch is Labots hoopvol over de top in Katowice. "Bij het verdrag van Parijs zijn de scheepvaart en luchtvaart de dans ontsprongen. #

Tja, zolang de Europese Commissie zelf zo achterlijk blijft en niet het goede voorbeeld geeft, denk aan het heen en weer reizen tussen Brussel en Straatsburg, met toch ook niet te schone bedrijfswagens, veranderd er weinig.
Bovendien zijn de meeste leden van deze Raad, ook niet vies van een vliegreisje.

Ene Mark Rutte en zijn aanhang (wel of niet echt nodig geweest), vloog ook doodleuk heen en weer van Nederland naar Polen.
We weten inmiddels bijna allemaal dat dit breedgrijnzende heerschap schijt heeft aan de mindere bedeelde medemens.
Wij moeten op kosten worden gejaagd door waanideeën vanuit de koker van dit kabinet.
Van het gas af: de rekening ligt bij de bevolking.
De auto: elektrisch rijden wordt zo ongeveer door je strot gedrukt, maar is net als het gas-item, voor de gewone man vrijwel onbetaalbaar.
Maar het vliegen heeft dit heerschap hoog staan, de vliegtaks is voor alsnog symboolpolitiek.

Veel liever zie ik dat de prijzen van vliegtickets naar verhouding worden rechtgetrokken met andere vervoersmiddelen.
Geen subsidie aan Schiphol, dat zwarte gat dient zelf zijn broek hoog te houden (belangenverstrengeling Nederlandse Staat / Schiphol dient ontbonden te worden).
De VVD is toch zo gebrand op participeren?
Maar niet v.w.b. Schiphol, want daar heeft de Nederlandse Staat immers een hoofdrol in.
Dus maling aan het volk, geld is veel belangrijker voor het Neo-liberalisme van hoofdrolspeler Mark Rutte.
De Nederlandse Staat is schatrijk, de bevolking ziet er zeer weinig van terug.
Zo is het ook met de luchtvaartsector in Nederland, want hoe kun je anders het gedrag van een zwart gat blijven vertonen?
De ene pier na de andere pier wordt er neergezet, en dat enkel voor een paar reislustige Nederlanders?
Onzin natuurlijk, zwarte gaten zijn niet te vullen, dus ligt het hele verhaal vast: koste wat het kost, de Nederlandse Staat blijft Schiphol omarmen en blijft de subsidie geven die ik helemaal niet wil.
Dus Mark Rutte is niet anders (?) dan de lieden die het voor het zeggen hebben in de Europese Commissie, enkele uitzonderingen daargelaten.
Ik ben zeer benieuwd hoe deze soap zich gaat ontwikkelen, Lelystad Airport is op dit moment (waarschijnlijk) nog een hoofdpijn dossier voor dit kabinet, zeker nu Schiphol op zijn grens belandt is, notabene door mis-management.
Cora van Nieuwenhuizen heeft nog het een en ander te doen, als eerste luisteren en handelen naar wat het volk wil; geen uitbreiding vliegverkeer in Nederland.
Dus artikel 21 van de Nederlandse grondwet naleven.
Maar of dat mogelijk is onder een Neo-liberaal kabinet?





















Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.