Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Door ‘omvliegers’ via Schiphol stoot KLM veel meer CO₂ uit dan beloofd

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 108 
|
 Trouw 
Schiphol_102019_HvS002.JPG

Doordat zoveel passagiers de vliegtuigen van KLM gebruiken als overstap naar plaatsen in de rest van de wereld, stoot de belangrijkste luchtvaartmaatschappij van Nederland veel meer CO₂ uit dan KLM had beloofd. Dat blijkt uit onderzoek van Breda University of Applied Sciences (BUas) in opdracht van Milieudefensie.

“Mede door de focus van KLM op deze ‘omvliegers’ gaat de luchtvaartmaatschappij tot 6 procent meer CO₂ uitstoten in 2030, in plaats van 48 procent minder, zoals het klimaatakkoord van Parijs voorschrijft”, stelt Milieudefensie. De actiegroep trekt daarom met meer dan honderd activistische aandeelhouders naar de Parijse luchthaven Charles de Gaulle, om daar vragen te stellen op de aandeelhoudersvergadering van Air France-KLM.

‘60 procent vliegt om via Schiphol’


“In plaats van de uitstoot te laten dalen, laat KLM bewust haar uitstoot stijgen en willen ze zelfs meer gaan vliegen. Dat is absurd en daarom zijn we in Parijs”, zegt Winnie Oussoren van Milieudefensie. De onderzoekers analyseerden vluchtgegevens van KLM en ontdekten dat een gemiddelde omvlieger verantwoordelijk is voor twee keer zoveel CO₂-uitstoot in vergelijking met iemand die van of naar Nederland vliegt.

Paul Peeters, lector duurzaam transport en toerisme aan BUas: “60 procent van de KLM-passagiers vliegt om via Schiphol en deze groep is verantwoordelijk voor 78 procent van alle uitstoot van de luchtvaartmaatschappij.” KLM kan de CO₂-uitstoot volgens Peeters terugdringen door het aantal verbindingen, die vooral gebruikt worden voor omvliegers, te verminderen. “Dat zal het voor Nederland belangrijke directe-verbindingennetwerk niet substantieel schaden”, analyseert Peeters.

Het is niet voor het eerst dat de overstap-functie van Schiphol ter discussie wordt gesteld door een onderzoek. Begin april publiceerden luchtvaartexperts Eric Pels van de VU Amsterdam en dezelfde Paul Peeters ook een onderzoek naar Schiphol als overstap-hub. Daarin werden de opbrengsten en de maatschappelijke kosten ‘eerlijk tegen elkaar weggestreept’, met als conclusie dat een krimp van de luchthaven zelfs economische groei kan opleveren. De studie werd uitgevoerd in opdracht van Natuur & Milieu.

‘KLM gelooft in luchtkastelen’


KLM ziet dat heel anders. “Als die hubfunctie zou wegvallen, zouden we nog zes directe bestemmingen overhouden in plaats van de huidige 170”, zei KLM-baas Marjan Rintel in een vraaggesprek met deze krant. Bij krimp zullen overstappers via een ander vliegveld reizen en verplaatsen is iets anders dan verduurzamen, stelt de KLM. KLM schetst liever een toekomst met schonere en stillere toestellen die vliegen op duurzame brandstof.

Op het onderzoek in opdracht van Milieudefensie blijft de reactie van KLM ongewijzigd: “Wij delen de zorg van Milieudefensie over klimaatverandering en nemen daarom verantwoordelijkheid om onze CO₂-uitstoot te verminderen. Dit doen wij bijvoorbeeld door miljarden te investeren in een schonere en stillere vloot, alternatieve brandstoffen en elektrificatie van grondmateriaal.” Milieudefensie reageert: ‘KLM gelooft in luchtkastelen’.

Zo blijven actievoerders en grote bedrijven al jaren in hetzelfde cirkeltje draaien. Dat is bij KLM en Schiphol het geval, maar ook bij Shell, Tata Steel, Unilever, en de banken op de Zuidas. Het repeterende patroon? Natuur- en milieuverenigingen zeggen, al dan niet op aandeelhoudersvergaderingen, dat het bedrijf te weinig doet om de planeet te beschermen, de bedrijven antwoorden dat ze al veel doen en zo gaat de rituele dans onvermoeibaar voort.

In de toekomst minder vervuilend


Shell-topman Frans Everts deed onlangs in deze krant een oproep aan activisten en andere critici om samen op te trekken: “Ga nou naast ons staan.” Dat deed hij nadat hij zijn ritueel had afgestoken: dat Shell in Nederland voor 6,5 miljard aan investeringsbeslissingen had genomen en daarmee ‘op afstand de grootste private investeerder in de energietransitie’ is.

Ziet Milieudefensie iets in het idee om niet tegenover de KLM te staan, maar ernaast? Woordvoerder Winnie Oussoren peinst er niet over: “Milieudefensie vraagt KLM om naast de samenleving te gaan staan door zich te houden aan het internationale klimaatakkoord van Parijs. Zolang KLM vasthoudt aan het klimaatgevaarlijke omvliegen, gaat ze de klimaatdoelen niet halen. Daarmee plaatst KLM zich buiten de samenleving.”

KLM pleit ervoor ‘de impact van de luchtvaart niet eenzijdig te benaderen’: “De luchtvaart levert een positieve bijdrage in de vorm van verbindingen, die belangrijk zijn voor de welvaart van Nederland als handelsland, en werkgelegenheid. Met elkaar moeten we hierin een nieuwe balans vinden. Het is KLM’s taak om het vliegen in de toekomst minder vervuilend te maken.”

Bekijk bericht op "Trouw"

Reacties op dit bericht