Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Domper voor Eindhoven: Brainport toch geen mainport

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1169 
|
 ed.nl 
schphol_DSC_3247.JPG

Door Menno Boon

EINDHOVEN - Een domper voor Eindhoven: Brainport wordt toch geen mainport, zegt minister Schultz. Teleurstellend nieuws voor Eindhoven.
Brainport wordt geen Mainport. Schiphol en de Rotterdamse haven blijven de belangrijkste pijlers waarop het economisch beleid van het kabinet-Rutte is gebaseerd.

Minister Melanie Schultz van Haegen (VVD) van Infrastructuur heeft dat woensdag aan de Tweede Kamer laten weten. Ze schrijft dat in een reactie van het kabinet op een rapport van de Raad voor de Leefomgeving en Infrastructuur (RLI).

'Gemiste kans'
De Eindhovense wethouder van Economische Zaken Staf Depla (PvdA) spreekt van een 'gemiste kans'. "De minister reageert op basis van het verleden, terwijl ze juist moet kijken naar de kansen van Nederland voor de toekomst." In het rapport, Mainports Voorbij, stelt de raad dat er de afgelopen jaren twee nieuwe economische pijlers zijn ontstaan in Nederland.

Naast luchthaven Schiphol en de haven in Rotterdam zijn dat de ICT-structuur in en rond Amsterdam en Brainport in Zuidoost-Brabant. De raad vindt dat het kabinetsbeleid aan die ontwikkeling moet worden aangepast, om zo de verdere economische groei van Nederland veilig te stellen.

Forse kritiek
Onmiddellijk na het verschijnen van dat rapport, begin juli, kwam er - met name vanuit Rotterdam - forse kritiek op de conclusies. Die zouden onvoldoende recht doen aan de betekenis van de Rotterdamse zeehaven voor de Nederlandse economie.

In feite onderschrijft Schultz die kritiek. Zij herbevestigt het belang van de zeehaven en ook van de luchthaven. En ze wijst er ook op dat de digitale infrastructuur een belangrijke bijdrage levert aan de economische groei van ons land en door het ministerie van Economische Zaken als derde mainport is erkend.

Voor Brainport geldt dat niet, blijkt uit de brief. Wel wil de minister gaan werken aan een strategie waarbij de economische kerngebieden van Nederland - en dus ook Eindhoven - beter met elkaar verbonden worden.

Kans verkeken
De vorige burgemeester van Eindhoven Rob van Gijzel noemde het RLI-rapport een fikse opsteker voor Eindhoven en Brainport. De begin september vertrokken Van Gijzel rekende erop dat dit rapport er aan zou bijdragen dat er vanuit Den Haag meer aandacht en - vooral geld - voor Zuidoost-Brabant zou komen. Daarmee zou het vestigingsklimaat voor bedrijven verbeterd kunnen worden, wat de economie en werkgelegenheid ten goede zou komen.

De kans dat dit gebeurt naar aanleiding van het RLI-rapport lijkt nu verkeken. Wel heeft minister-president Rutte op Prinsjesdag toegezegd dat er onderzoek komt naar de wijze waarop de grote steden geld krijgen uit het gemeentefonds.

Nu krijgt Eindhoven 1,56 euro per jaar per inwoner, veel minder dan de andere grote steden. De verwachting is dat dit bedrag met 25 euro per jaar omhoog gaat.

Bekijk bericht op "ed.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim uit Castricum

Er is geen twijfel mogelijk, ze kan beter 130 km borden plaatsen.

Geplaatst door Gerrit Jan uit Aalsmeer

We zullen nog jaren met veel 'plezier' terugkijken op dit VVD kabinet.

Geplaatst door Ruud

Volgens mij te veel 'eer' voor de VVD. Het mainportbeleid is er al heel lang en gedurende regeringen van verschillende samenstellingen. De realiteit is dat het beleid (of beter gezegd, het ontbreken van deugdelijk beleid ) wordt gedaan door het ministerie. En kritiek zoals door de Rli wordt simpel afgedaan als 'ondersteuning van beleid'.

Geplaatst door Gerrit Jan uit Aalsmeer

@Ruud, Ik geef de VVD helemaal niet de 'eer' voor het bedenken van het mainportbeleid. Het mainportbeleid stamt uit 1988 en is bedacht door ambtenaren. De RLI plaatst nu dus kritische kanttekeningen bij een beleid van 28 jaar oud ( de wereld verandert).

In een andere reactie op vlieghinder.nl (2 oktober) schrijf ik dat RLI in wezen zegt:
- Schiphol is belangrijk, maar niet zo belangrijk als veelal voorgespiegeld;
- de positieve effecten van verdere groei zijn minimaal, terwijl de negatieve effecten groot zijn;
- de 'zachte aspecten' van een kosten/baten analyse moeten volwaardig in de besluitvorming worden meegenomen;
- iedere euro kan maar één keer worden uitgegeven (en het rendement van een euro investering in Schiphol is laag), dus denk goed na over hoe de euro’s worden uitgegeven.

En ik eindig met de opmerking: 'En eind oktober 2016 zullen we zien hoe het kabinet ook deze uiterst zinvolle bijdrage aan de discussie over Schiphol fileert'.

We hebben blijkbaar niet tot eind oktober hoeven wachten en het blijkt dat dit kabinet het RLI rapport arrogant terzijde schuift (heeft de PvdA nog enige invloed in dit kabinet, of hangen ze er een beetje bij?).

Ik geef de VVD dus de 'eer' dat ze hele verstandige en zinvolle adviezen zonder veel plichtplegingen terzijde schuift en het 'plezier' dat wij hiervan zullen hebben, bestaat uit ongebreidelde groei van Schiphol (met Schiphol als grootste winnaar).