Dit ging er fout in de lucht bij Schiphol
Door Arjen Schreuder
In de luchtvaart kan van alles misgaan. De verkeersleiding doet niet meer geheimzinnig. Vanaf vandaag is er veel meer openheid. „Een dappere stap.”„Ik kan er niet van slapen”, zegt Paul Riemens in zijn werkkamer op Schiphol.
De algemeen directeur van Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) is samen met zijn medewerkers behoorlijk opgewonden over wat vanaf vanmiddag op de eigen website staat: feiten, cijfers en achtergronden over wat er zoal misgaat bij het werk van de luchtverkeersleiders.
We gaan vertellen wat we fout doen. Dat is spannend - Paul Riemens, directeur Luchtverkeersleiding
Bijna negen maanden geleden maakte LVNL bekend dat ze „volledige openheid” wil geven over incidenten, groot en klein, waar of niet waar, die raken aan haar taak: het voorkomen van botsingen van vliegtuigen.
Vandaag is het zover. Riemens: „Wij gaan vertellen wat we fout doen. Dat is spannend. Als iemand tegen jou zegt dat je iets fout hebt gedaan, kun je je daartegen verweren. Als je zelf zegt dat je een fout hebt gemaakt, zal niemand dat betwisten. We stellen ons dus heel kwetsbaar op.”
Riemens denkt dat zijn organisatie „volwassen genoeg” is om fouten te laten zien en te tonen welke lessen ze uit die fouten trekt. „Ik heb er vertrouwen in.”
Iedereen mag zien wat achter de schermen gebeurt. Maar een beetje eng is het zeker. „We moeten consequent alles vertellen. Als ik bepaalde fouten niet meld, en jij komt daarachter, dan is het hele verhaal een façade. Dan ben je nog veel verder van huis.”
En wat als er iets misgaat? „Dan heb ik daar de meeste ellende van. Als wij na een fout aankondigen dat we iets anders gaan doen, en er gebeurt later iets ergs, meer dan een verkoudheidje zal ik maar zeggen, iets waarbij misschien een dode valt, dan kun jij mij vragen wat er eigenlijk met die aanbevelingen is gedaan, en of ik nog steeds zo veel praatjes heb.”
De luchtverkeersleiders gaan alle voorvallen en incidenten uit de doeken doen die zij wettelijk verplicht zijn te melden bij de Onderzoeksraad voor Veiligheid. Dat waren er vorig jaar zeven, „potentieel ernstig van aard”. Het kan een niet adequaat afgehandelde doorstart zijn, een toestel dat op de luchthaven achteruit rijdt terwijl daar vlak in de buurt een ander vliegtuig wordt weggesleept, een landing van drie lestoestellen die elkaar te dicht zijn genaderd doordat de verkeersleider verwachtte dat het eerste vliegtuig eerder in zou draaien, of – zoals in het voorbeeld op deze pagina – een vogelwachter op de baan waar een Boeing 737 toestemming heeft gekregen te vertrekken.
Zelf onderzocht LVNL vorig jaar liefst 1.318 voorvallen „met wisselende ernst”: een verkeersleider die wordt aangestraald met een laserpen, een luchtruimschending, een brandstoflozing, een kapot lampje. Stil blijft het bij LVNL alleen na incidenten met grote schades, doden of gewonden, waarbij een onderzoek door de Onderzoeksraad voor Veiligheid moet worden afgewacht. Luchtverkeersleiders worden niet bij naam genoemd, ook luchtvaartmaatschappijen niet.
Het idee achter de openheid is dat je „vertrouwen en respect” wint, zegt Riemens. De openheid is ook handig voor de relatie met de Onderzoeksraad voor Veiligheid en het Openbaar Ministerie. „Als die merken dat hier geen misstanden zijn en weten hoe intensief wij zelf met onderzoek bezig zijn, hebben zij minder de neiging om hier grootscheeps onderzoek te verrichten.” Of, zoals vijftien jaar geleden gebeurde, twee luchtverkeersleiders met een geldboete te straffen na het maken van een fout.
Ik krijg lovende reacties uit andere landen. Ze zeggen: dat je dat durft! - Paul Riemens
Riemens: „De afgelopen jaren is het wel eens voorgekomen dat de Onderzoeksraad voor Veiligheid incidenten had bekeken en aanbevelingen deed waarvan ik dacht: dat kan beter. Kijk, opzettelijke nalatigheden van ons zijn natuurlijk een zaak van justitie. Maar ik vind het vervelend als iemand anders steeds tegen mij zegt wat ik moet doen. Stel: jij bent mijn vader en ik ga netjes naar school en ruim braaf mijn kamer op. Dan heb ik geen zin om van jou dat gezeur aan te horen wat ik wel en niet moet doen. Ik zorg liever zelf dat ik mijn zaakjes op orde heb. Ik wil dat jij me vertrouwt.”
De luchtverkeersleiders zijn de eersten ter wereld, zeggen ze, die zo transparant zijn. Riemens: „Ik krijg lovende reacties uit andere landen. Ze zeggen: dat je dat durft!”
De hang naar transparantie is misschien ook cultureel bepaald, oppert Riemens. „Ik ken zat culturen waar dit not done is. Nederlanders willen graag weten wat er in hun belang wordt gedaan. Mensen klagen over geluid en zeggen: jullie vliegen over ons huis en mag ik eens even zien of jullie dat misschien expres doen?”
De reacties zijn, misschien niet verrassend, positief. Dit is niet de tijd om foutjes te verzwijgen en de glamoureuze mythe van eeuwig glimlachende stewardessen in stand te houden. De KLM is „een voorstander van transparantie”, meldt een woordvoerder. „Ook in dit geval is het belangrijk dat informatie over voorvallen gedeeld wordt. Op deze manier kunnen we de luchtvaart veiliger maken.”
Ook de Onderzoeksraad voor Veiligheid spreekt van „een prima ontwikkeling”. Vicevoorzitter Erwin Muller: „Het is een dappere stap. Een organisatie die fouten bekendmaakt, deze onderzoekt en er lessen uit trekt, doet aan een hogere vorm van leren.” De Onderzoeksraad blijft natuurlijk wel meekijken, zegt Muller, en dat heeft een „anticiperend effect” op luchtverkeersleiders. „Die kijken wel link uit om zelf iets slecht te onderzoeken.”
Het is nog afwachten hoe de samenleving reageert. Muller: „Het is niet te hopen dat er elke week Kamervragen worden gesteld over de meldingen. Dan worden de luchtverkeersleiders bang om te melden en open te zijn over wat gebeurd is. Ik hoop dat er meer begrip komt voor de luchtvaart.”
Geplaatst door Jan Griese uit Amstelveen
(Hij kreeg ooit een prijs van schiphol: De beste journalist qua berichtgeving over schiphol”, tja dat kan ik me van Schiphol voorstellen ha ha .)
Waarom juist nu deze Riemens een interview geeft? Nu de laatste 3 tot 5 jaar jaar de kritiek over LVNL meer en meer aanzwelt, moet hij natuurlijk zijn imago wat opvijzelen. Dhr Riemens nb die ruim een jaar geleden in de Telegraaf liet optekenen: “’We moeten nu eens ophouden beperkingen voor schiphol op te werpen.. Die milieupartijen moeten maar eens ophouden.. Geachte heer Riemens, De milieu partijen zijn al jaren geleden afgeserveerd door u en uw kornuiten.. Het zijn nu de Omwonenden ,die u bekritiseren ... en beslist terecht kan ik u verzekeren , ook uit eigen ervaring en waarnemingen. Bovendien meneer Riemens u gaat daar helemaal niet over. (Hoewel ik aangenaam verrast was dat de Telegraaf nu sinds jan. 2014 al 4x achter elkaar zeer kritisch berichtte over Schipholzaken. Journalist Paul Eldering) ) Meneer Riemens u bent toch directeur van een semizelfstandig advies orgaan ,met opdracht de vluchten te faciliteren , met de 2 ledige taak: Vluchten te accomoderen en zo veel mogelijk hinder daarbij te voorkomen voor de Omwonenden? 100 van uw onderdanen hebben er een dik belegde boterham van, met salaris bovende Balkenende-norm, en dat van u is ook niet misselijk \€ 450.000 p jaar ... De rekenkamer en de Comm MER zitten u al ruim 10 jaar op de hielen, vanwege het falende Parallel vliegen. En nog steeds mankeert er van alles aan.
En wat vindt deze Riemens zich zelf goed he: Kijk mij eens ..... De onderzoekers van Helios UK te Amstelveen voor het second opion onderzoek lachten besmuikt, dat ze hier niet eens optimaal parallel kunnen vliegen. (Overalelders gaat dat wel Enne: Er kan morgen hoger worden aangevlogen : Transition layer omhoog ! waar Engeland, Ierland en Noorwegen sterk voor zijn ! Het geen zeer goed zou zijn voor Kennemerland en Leiden-Oegstgeest..maar LVNL horen we er NIET over. Onderzoek leerde : Grote voordelen !
U was 24 april 2012 samen met dhr Alders en straatvechter Mr Theo Vermeegen op bezoek in Amstelveen /Adam Buitenveldert in het kader van de CROS info avond . U gedroeg zich daar als Wolf in Schaapskleren. Een Juriste, Lid van onze SWAB achterban confronteerde u met een tegenstrijdigheid.... U dacht haar te overruhlen met een sheet, die NIET over de kwestie ging constateerde zij. Het schaamrood op uw kaken prevelde u: Hoe kan dat nu? Ik ga het nakijken maar de juriste had het nakijken , ze hoorde nooit meer iets van u. Overigens Parool -Richard Mooijman- schreef over deze rumoerige avond: De burgers verlieten de zaal met meer vragen dan ze eerder al hadden.... En Alders en Vermeegen bulderden de aanwezigen demagogisch toe en ondergetekende werd door Vermeegen en Alders demagogisch de mond gesnoerd .. Een regelrechte aanfluiting onder regie van de Cros. Gelukkig bestaat dit orgaan per 29 jan niet meer. Zeer pikant : De dag erna 25 april 2012 was nu Alders alleen op bezoek te Aalsmeer , nu georganiseerd door gemeenten Aalsmeer en Amstelveen in de van de Ende -studios met mevr.Wouke van Scherrenburg als presentator/intermediair. Daar moest Alders dus veel meer op zijn tellen passen, dit keer zonder Riemens en Vermeegen. Ik kon Alders daar op normale wijze een vraag stellen.... nl :Acht u het verantwoord, dat in een dergelijk zwaarbelast gebied als Aalsmeer u nog eens die Aalsmeerbaan met 70 % wilt laten groeien? Alders tegen Wouke van Scherrenburg : (Deemoedig en charmant): Ja, dhr. Griese heeft groot gelijk, maar daar moet hij voor in den Haag zijn....Er zat 24 uur tussen, niettemin een tamelijk laf antwoord dus. Volgende vraag....
Ja meneer Riemens, en dan nog dit: Toezichthouder van LVNL werd enige tijd geleden ....dhr G Cerfontaine.. houdt u uw spelletjes zo wel vol he ? Bij zijn vertrek gaf hij toe, dat hij de zaak belazerd had.. (Spaarndam) maar graaien blijft hem kennelkijk goed afgaan, of/en moet hij u afdekken? Die Bert Waagendorp Volkskrant toch : Ca maar 10 mensen besluiten de zaken over Schiphol en even zo te Groningen, bij de NAM , in het de Aardbevingengebied ...