Dit geklungel met Schiphol gaat me aan het hart
'Dit geklungel gaat me aan het hart', zegt Guus Berkhout. De emotie spat ervan af als de 78-jarige emeritus hoogleraar praat over Schiphol. Al twintig jaar houdt hij zich bezig met het lot van de luchthaven en haar omwonenden, maar zijn ergernis wordt alleen maar groter. 'We hebben zo veel deskundigheid in Nederland, maar Schiphol laat het echt van alle kanten afweten'.
Schiphol worstelt. De luchthaven zit na jaren van forse groei op slot. De opening van luchthaven Lelystad, die moet leiden tot meer ruimte op Schiphol, is al twee keer uitgesteld. Ondertussen brokkelt de maatschappelijke steun voor de Nederlandse luchtvaart in hoog tempo af.
Doodzonde en onnodig, vindt Berkhout, die de problemen op Schiphol wijt aan verkeerde keuzes in de groei, waardoor afspraken met omwonenden niet konden worden nagekomen. Deze week verscheen zijn boek Schiphol, een visie op de toekomst. Het moest een kort boek worden. ‘Ik wilde onder de 100 bladzijden blijven. Een dik boek leest niemand.’
Geplaatst door anoniem1
Ons hele kapitalistische systeem is gebaseerd op de vraag. Er is vraag en vervolgens word dat ingevuld door het bedrijfsleven/de markt. Als er heel veel vraag is naar vakantie vluchten,en vrijwel geen vraag naar extra netwerk vluchten dan is die keuze voor het netwerk makkelijker gezegd dan gedaan denk ik. Het netwerk had afgelopen jaren ook de mogelijkheid om slots aan te vragen,en ze waarschijnlijk met voorrang gekregen. Maar het netwerk heeft daar niet om gevraagd,de vraag in de markt was destijds niet aanwezig. Hoeveel extra vluchten plant de klm eigenlijk,ik kan mij niet goed voorstellen dat er elke dag 100 netwerk vluchten bij zouden kunnen komen,in elk geval niet zonder subsidie. Klm/af is niet efficient genoeg om concurentie met andere netwerken zelfstandig aan te gaan,heel veel mogelijkheden tot groei zie ik daar dan ook niet.
Ben wel benieuwd wat prof Berkhout er allemaal over te zeggen heeft dus dit boek ga ik wel aanschaffen.