Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Dit geklungel met Schiphol gaat me aan het hart

 |
 Geplaatst door: webbeheer 
 |
 Bekeken: 1142 
|
 fd.nl 
Schiphol_verkeerstoren_DSC_3275.JPG

'Dit geklungel gaat me aan het hart', zegt Guus Berkhout. De emotie spat ervan af als de 78-jarige emeritus hoogleraar praat over Schiphol. Al twintig jaar houdt hij zich bezig met het lot van de luchthaven en haar omwonenden, maar zijn ergernis wordt alleen maar groter. 'We hebben zo veel deskundigheid in Nederland, maar Schiphol laat het echt van alle kanten afweten'.

Schiphol worstelt. De luchthaven zit na jaren van forse groei op slot. De opening van luchthaven Lelystad, die moet leiden tot meer ruimte op Schiphol, is al twee keer uitgesteld. Ondertussen brokkelt de maatschappelijke steun voor de Nederlandse luchtvaart in hoog tempo af.

Doodzonde en onnodig, vindt Berkhout, die de problemen op Schiphol wijt aan verkeerde keuzes in de groei, waardoor afspraken met omwonenden niet konden worden nagekomen. Deze week verscheen zijn boek Schiphol, een visie op de toekomst. Het moest een kort boek worden. ‘Ik wilde onder de 100 bladzijden blijven. Een dik boek leest niemand.’

Bekijk bericht op "fd.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door anoniem1

Verkeerde keuzes in de groei. Ik kan wel begrijpen ergens dat mensen er zo over denken maar heb je die keuze wel bij de groei?
Ons hele kapitalistische systeem is gebaseerd op de vraag. Er is vraag en vervolgens word dat ingevuld door het bedrijfsleven/de markt. Als er heel veel vraag is naar vakantie vluchten,en vrijwel geen vraag naar extra netwerk vluchten dan is die keuze voor het netwerk makkelijker gezegd dan gedaan denk ik. Het netwerk had afgelopen jaren ook de mogelijkheid om slots aan te vragen,en ze waarschijnlijk met voorrang gekregen. Maar het netwerk heeft daar niet om gevraagd,de vraag in de markt was destijds niet aanwezig. Hoeveel extra vluchten plant de klm eigenlijk,ik kan mij niet goed voorstellen dat er elke dag 100 netwerk vluchten bij zouden kunnen komen,in elk geval niet zonder subsidie. Klm/af is niet efficient genoeg om concurentie met andere netwerken zelfstandig aan te gaan,heel veel mogelijkheden tot groei zie ik daar dan ook niet.

Ben wel benieuwd wat prof Berkhout er allemaal over te zeggen heeft dus dit boek ga ik wel aanschaffen.

Geplaatst door Jos

@Anoniem1

Schiphol had niet alle 500.000 slots moeten vrijgeven. Dat was een verkeerde groeikeuze. En de smoesjes dat ze gedwongen waren door EU-regels om alle capaciteit vrij te geven gaan niet op. Vanwege de veiligheid, achterlopende infra en geschonden Aldersafspraken waren er tal van redenen om maar beperkt slots uit te geven. ,

Geplaatst door anoniem1

Daar zit wat in.
Misschien was men bang om dat als argument te gebruiken omdat het de capaciteit permanent zou verlagen. Als men eenmaal zegt,er kunnen geen vluchten bij kunnen omdat het niet veilig is,alders akkoord,infra dan kan dat later tegen gaan werken als men vervolgens wel netwerk vluchten gaat inplannen.

Ik weet het ook niet meer, Maanden noorden wind,en ik ben er hier goed ziek van. Al gaat dat op gegeven moment wel weer over,ten koste van andere omwonenden.