Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Discussie woningbouw rond Schiphol blijft

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 2991 
|
 noordhollandsdagblad.nl 
hv_geluidshinder_2942.jpeg

Door Frans van den Berg

SCHIPHOL - De discussies over woningbouw rond Schiphol blijven ook na het kabinetsbesluit. Ontheffingen zijn nodig en waar de nieuwe uitvliegroutes komen is nog onduidelijk.

Na jaren van discussie tussen gemeenten, provincies, het rijk en de luchtvaartsector, hakte het kabinet vrijdag de knoop door.Dicht bij de start- en landingsbanen (LIB4) blijft woningbouw beperkt en in de geluidszone daaromheen (20Ke) mag alleen binnenstedelijk worden gebouwd. Dus geen nieuwe wijken in weilanden, maar wel kantoren en oude bedrijfspanden vervangen door woningen. Zo blijven de woonkernen leefbaar en kan de luchtvaart toch groeien.

Amstelveen

Gemeenten en provincie Noord-Holland hadden gehoopt op verruiming van de regels dicht bij de baan, maar dat wil het kabinet niet. „Probleem was en is, dat voor ieder plan ontheffing moet worden gevraagd en dat je steeds ’neen’ krijgt”, merkt de Amstelveense wethouder Maaike Veeningen op.

Zo wil Amstelveen wil graag het verouderde kantorenpark Kronenburg ombouwen tot een complex van drie- tot vijfduizend studentenwoningen. Dat zou perfect aansluiten bij het al bestaande Uilenstede. „Alleen vrees ik dat het niet gaat lukken.”

Haarlemmermeer laat weten dat knelpunten in Zwanenburg, Rijsenhout, Nieuw-Vennep, Buitenkaag en Abbenes met het besluit ook niet zijn opgelost vanwege de bouwbeperking.

Kantoren


Positief aan het kabinetsbesluit is dat buiten de LIB4 nu wél mag worden gebouwd in de 20Ke-zone. Veeningen: „Daarmee kunnen 9000 woningen in Amstelveen, Aalsmeer, Haarlemmermeer, Uithoorn en Ouderkerk alsnog worden gebouwd. Wij kunnen toch woningen realiseren in een deel van het voormalige KPMG-kantoor langs de A9.”

Haarlemmermeer kan daardoor toch woningen realiseren op de bedrijventerreinen Hoofddorp-Noord en De President. Vrijwel zeker geldt dat ook voor woningbouw op het Hembrugterrein in Zaanstad, Cromme Reef in Westzaan en Provily in Krommenie.

Nieuwe routes


Teylingen had toch al geen plannen om aan de oostzijde van de A44 huizen neer te zetten en Amsterdam ontspringt de dans ook grotendeels. Veel bouwplannen liggen al buiten de geluidszones. Bij elkaar gaat het nog om zeker 300.000 woningen.

„Alleen is nog onduidelijk waar in de toekomst nieuwe uitvliegroutes komen te liggen. We moeten voorkomen dat we later alsnog nieuwe klagers krijgen”, laat Frank Allard namens de luchtvaartmaatschappijen weten. Hij is verder tevreden dat niet pal naast de banen mag worden gebouwd en dat nieuwe bewoners beter worden geïnformeerd over wat hen te wachten staat.

Badhoevedorp


Zo bouwt Haarlemmermeer momenteel tussen Hoofddorp en Nieuw-Vennep het nieuwe wijkje Tudorpark. Dat ligt pal onder de uitvliegroute. ,,Tudor Park is de nieuwe naam voor Toolenburg-Zuid. Toolenburg-Zuid was destijds al opgenomen als gewenste ‘Vinex’ en ‘Vinac’ locatie. In de opeenvolgende streekplannen en structuurvisies van provincie en gemeente is dit gebied benoemd als ‘bestaand bebouwd gebied’. Dit geldt ook voor de Zuidrand van Hoofddorp. Er lag en ligt hier geen probleem’’, benadrukt de gemeente. Ook andere bouwplannen rond Lisserbroek, Cruquius en Badhoevedorp kunnen volgens de gemeente worden uitgevoerd.

Bekijk bericht op "noordhollandsdagblad.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door anoniem

Ze kunnen beter Schiphol verplaatsen.
Waar Schiphol ligt dat maakt helemaal niks uit, want de helf van de passagiers,de belangrijkste helft voor de klm,die stapt over en die heeft helemaal niks te maken met reistijd in Nederland.
En nederlanders moeten straks toch al naar lely stad voor hun vakantie vlucht,

Waar de woningen liggen dat maakt heel veel uit. Iedereen gaat naar zijn werk elke dag en hoe minder kilometers,hoe minder file. En de files die hebben een grote negatieve invloed op de economie.

Men had in de jaren 60 dus Schiphol moeten verhuizen naar de flevo polder, en almere moeten bouwen in het groene hart. Dat zo zoveel beter zijn geweest voor de economische ontwikkeling.
Ook logistiek, toch een sterk punt van Nederland ahum,zou dit veel beter zijn geweest.
Dit land gaat het niet redden,over 10 jaar zitten we op niveau van belgie ,over 20 jaar op niveau italie en over 30 jaar niveau griekenland.

Geplaatst door de Vries

"Alleen is nog onduidelijk waar in de toekomst nieuwe uitvliegroutes komen te liggen. We moeten voorkomen dat we later alsnog nieuwe klagers krijgen"

Precies waar Schiphol wil dat ze komen te liggen! Dus die nieuwe "klagers" komen vanzelf wel!

"Ook andere bouwplannen rond Lisserbroek, Cruquius en Badhoevedorp kunnen volgens de gemeente worden uitgevoerd"

Wat Badhoevedorp betreft ben ik benieuwd of dit gaat over het eerder afgekeurde project Schuilhoeve. Wellicht niet onder een uitvliegroute maar wel zeer veel grondgeluid.

Geplaatst door anoniem

sommige uitvliegroutes zijn volledig overbodig.
Met name de uitvlieg route lopik naar het zuid oosten.
Deze route is niet korter dan de uitvliegroute lekko en vervolgens naar zuid uit. Kan men zelf op de kaart zien en lijntje trekken.
Maar vliegt wel vlak langs en over woonkernen zoals leidse rijn,niewegein en ijselstein. Dit in tegenstelling to the lekko route die langs/over geen enkele grote woonkern gaat.
Dit gebeurt altijd bij west-zuidwest windrichting en de woonkernen liggen direct oostelijk van de vliegroute. Ook heeft deze route 2 flauwe bochten wat maakt dat vliegtuigen minder snel stijgen en langer laag blijven vliegen.
Ik kan het belang van deze route niet zien,ook niet voor Schiphol. De lekko lijkt op vrijwel elk vlak een betere keuze.