Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Discussie vliegtaks is nog niet klaar

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 89 
|
 digikrant.noordhollandsdagblad.nl 
hvs-Ballon

DEN HAAG - De invoering van een vliegbelasting van zeven euro per ticket is voor staatssecretaris Snel (D66) van Financiën niet voldoende. Wat hem betreft gaat de belasting in de toekomst fors omhoog.

„Het effect van dit tarief is niet heel erg groot, dat kan groter als je harder aan deze knop draait. Dat zou van mij best mogen”, zegt Snel. „In het regeerakkoord staat dat het 200 miljoen euro moet opleveren. Als we uiteindelijk besluiten om nog meer te doen zou ik niet tegen zijn.”

Het kabinet lijkt niet voornemens om verder aan de belastingknop te draaien. Premier Rutte doet de uitspraak van zijn staatssecretaris af als ’een particuliere opvatting’. Met een heffing van zeven euro per ticket kiest het kabinet niet meer voor verschillende tarieven. Overstappende passagiers worden uitgezonderd.

In het regeerakkoord is afgesproken dat het kabinet eerst aan de slag gaat met een Europese vliegtaks. Deze missie lijkt voorlopig kansloos. Een ander pad is een heffing op lawaaiige en vervuilende vliegtuigen. Pas als deze routes mislukken zou de nationale tickettaks in beeld komen. Uit het onderzoek van Stichting Economisch Onderzoek blijkt dat de ticketprijzen door alle heffingen en regelingen de komende jaren zo’n 25 procent zullen stijgen.

Bekijk bericht op "digikrant.noordhollandsdagblad.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door anoniem1

Waarom niet hoger deze taks als overstappers toch worden uitgezonderd?
Hogere taks is alleen maar voordelig voor de klm,het prijs verschil met de budget vliegers wordt dan relatief gezien kleiner en er is echt niemand die vanuit Nederland naar brussel gaat rijden om daar vliegtuig te pakken,zelfs niet als dat 50 euro goedkoper is. Naar brussel rijden is stuk duurder.
Mensen bij de grens misschien,maar die maken nu ook al gebruik van buitenlandse luchthavens ipv Schiphol omdat ze dichterbij zijn. Ik denk dat de tax een stuk hoger kan zijn zonder dat dit schadelijk is voor de klm,in tegendeel zelfs.
Met deze tax kiest men voor verdere groei van de sector als geheel.

Geplaatst door Peter Haaswijk

Ofschoon ik de spoorweg vervoerders veel meer internationale reizigers toewens om naar bestemmingen binnen 500-700 km te reizen in plaats per vliegtuig (Of auto),denk ik dat het milieu er niet minder belast worden zal ,omdat de weggevallen korte afstands vluchten in Europa zullen worden vervangen door meer intercontinentale vluchten.
Ook niet de omwonenden van Schiphol niet.
Wel zal de overheid eindelijk spoorlijnen in Nederland ri Duitsland ,(Keulen e.v. ) maar ook Hannover/Berlijn samen met Duitsland in het Duitse deel van het traject flink moeten verbeteren en niet pas over 10 of 20 jaar.
Dan pas kan men de vluchten binnen de korte afstand bemoeilijken.
Peter

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.