Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Directeur Joost Meijs: te strenge norm voor Eindhoven Airport

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 156 
|
 ed.nl - 25-04-2019 
HvS-klimaatmars_2019-03-11-09-32-04.jpg

Door Rob Burg en Hans Vermeeren

EINDHOVEN - Een daling van de geluidsoverlast van Eindhoven Airport in 2030 met dertig procent? Volgens directeur Joost Meijs van de Eindhovense luchthaven is die norm te streng, en in de praktijk lastig te realiseren.

,,Vernieuwing van zestig procent van de huidige vliegtuigen met milieuvriendelijkere toestellen is alleen haalbaar als je vliegmaatschappijen de ruimte geeft iets te verdienen. Met die norm van dertig procent is die ruimte er niet meer”, aldus Meijs. ,,Daarmee schiet het advies van Van Geel op dit punt zijn doel voorbij. Ook al is de denkrichting goed, daar niet van.”

Lees ook (hier): Is de tijd van de prijsvechters op Eindhoven Airport voorbij? Het zou zo maar kunnen

Meijs had nog een ander punt van kritiek op het advies dat Pieter van Geel donderdag uitbracht aan de minister, over de toekomst van Eindhoven Airport: het ontbreken van ‘piketpalen’ in de periode van 2022 tot 2030. ,,De hinder moet met dertig procent naar beneden, maar een concreet plan hoe, wanneer en in welk tempo ontbreekt. Dat vind ik jammer, en een gemiste kans. Want nu moeten we opnieuw met zijn allen om de tafel om daar weer afspraken over te maken.”

Goede pijlers voor de toekomst
VVD-wethouder Monique List (Eindhoven) en Best-Open-wethouder Marc van Schuppen (Best) verklaarden blij te zijn met het advies dat ‘'goede pijlers biedt voor de toekomst', zoals List het verwoordde. ,,Nu zijn de betrokken gemeenteraden aan zet", aldus Van Schuppen. ,,Die moeten advies uitbrengen aan de minister, en we streven er naar met één advies te komen.” Of dat lukt is nog de vraag. ,,De grote gemene deler in de standpunten tot op heden is dat er een einde moet komen aan de groei. Het is mooi dat dit ook in het advies staat.”

Omwonenden van Eindhoven Airport toonden zich gematigd positief over het advies van Van Geel. Had het niet één tandje meer gekund? Van Geel houdt er niet zo van om koste wat het kost de kool en de geit te willen sparen. ,,Soms kun je niet anders dan kool en geit lichtjes te beschadigen”, zei hij donderdag. En dat doet hij dus ook, zo bleek uit de reacties.

Klaas Kopinga, voorman van de BOW, kan zich voor een groot deel wel verenigen met de ‘denklijnen’ in het advies: sturen op de vermindering van geluid tot 2030 én verbetering van de luchtkwaliteit. ,,Maar de eerste vier, vijf jaar gebeurt er helemaal niks. De vernieuwing van de vloot is een proces dat heel wat meer tijd vergt.” Ook betreurt hij het dat er straks nog steeds vanaf zeven uur ’s ochtends in het weekend gevlogen kan worden.

Het voorgestelde klimaatfonds, dat gevoed wordt met de vliegtaks van één euro per ticket, vindt in de ogen van veel betrokkenen geen genade: veel te weinig om de CO2-uitstoot te compenseren, zeggen Kopinga en Michiel Visser van de Brabantse Milieufederatie. Wim Scheffers van het Beraad Vlieghinder Moet Minder: ,,Is dat de ambitie van deze regio? Dit is een druppel, het stelt niks voor.” Wel is Scheffers zeer content ‘dat aan de ongelimiteerde groeistuipen van de luchthaven een eind lijkt te komen’.

Brabantse nachten worden langer, maar het is wel jammer dat aan de vroege vluchten in het weekend niets verandert
Cees Beemer , Klankbordgroep Eersel


,,Brabantse nachten worden langer”, concludeert Cees Beemer van de klankbordgroep uit Eersel: tussen 23.00 en 00.00 uur mogen geen geplande vluchten meer plaatsvinden, als het advies wordt overgenomen door Den Haag. ,,Maar het is wel heel jammer dat er aan de vroege vluchten in het weekend niets verandert.”

In het Evoluon lichtte Van Geel 's avonds zijn rapport toe voor een goedgevulde zaal met mensen die het afgelopen halfjaar betrokken zijn geweest bij de Proefcasus Eindhoven Airport. De oud-staatssecretaris die vele tientallen gesprekken voerde, discussieavonden belegde en onderzoeken liet uitvoeren -onder meer naar een mogelijke krimp voor Airport- oogstte veel lof voor het transparante proces dat leidde tot zijn ‘breed gedragen advies’.

,,Er is heel goed geluisterd naar de omwonenden”, vond onder anderen Willem van den Brink van Bewonersplatorm Woensel-Noord. Het platform verzet zich al enige tijd tegen het volgens hen onevenredig grote aantal opstijgende vliegtuigen op mooie zonnige dagen. Van den Brink: ,,In het advies is nadrukkelijk rekening gehouden met onze kritiek. Onze strijd is niet voor niets geweest.”

Kritische noten
Toch werden hier en daar nog wat kritische noten gekraakt. Want wat hier in de regio zo mooi bedacht wordt, zou straks wel eens compleet overruled kunnen worden door Den Haag, dat in het landelijk luchtvaartbeleid immers met meer rekening heeft te houden dan alleen Eindhoven Airport. De Bestse wethouder Marc van Schuppen probeerde die vrees weg te nemen: ,,De minister moet van heel sterken huize komen om een advies dat zó breed gedragen wordt naast zich neer te leggen. Als dat gebeurt, hoeft Den Haag nooit meer bij ons langs te komen”, klonk het strijdlustig.

Een ander strijdpunt waarvoor veel omwonenden zich hard hebben gemaakt -vliegen in het weekend pas vanaf acht uur- is niet gehonoreerd in het advies. Van Geel: ,,We vragen al heel erg veel van Eindhoven Airport. Ik vond het niet redelijk om ook dit nog te vragen.”

Bekijk bericht op "ed.nl - 25-04-2019"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Elodie

Ach, deze directeur (medewerker van Schiphol!) vertrekt over enkele maanden toch naar een vliegveld in Aruba. Ook daar heeft Schiphol namelijk zijn tanden ingezet, en je zal zien dat ook in Aruba de komende jaren een grote uitbreiding zal plaatsvinden.