Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Dijksma: versnelde uitbreiding Schiphol niet wenselijk

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 697 
|
 bnr.nl 
Schiphol_welcome_DSC_3289.JPG

Staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu wil alles op alles zetten om de uitbreiding van Lelystad Airport alsnog zo snel mogelijk in gebruik te nemen. Maar aan de begrenzing van Schiphol zal in ieder geval niet gemorreld worden.

Luister hier naar het interview met staatssecretaris Dijksma.

Dijksma zegde eerder toe dat de eerste grote commerciële vliegtuigen vanaf 1 april 2018 Lelystad zouden aandoen, maar dat wordt zeker een jaar later. De staatssecretaris heeft de luchtverkeersleiding gevraagd eindelijk met een deugdelijke planning te komen, zodat mogelijk een deel van de opgelopen achterstand kan worden ingelopen. VVD-Kamerlid Ton Elias pleitte er vanochtend op BNR daarom voor om Schiphol versneld verder te laten uitbreiden.

Voorbarig
Maar volgens Dijksma is dat veel te voorbarig. 'We hebben tot 2020 nog een groeimogelijkheid voor Schiphol en in een langzame ingroei van de openstelling van Lelystad Airport is altijd voorzien.' Ook vreest Dijksma dat het broze akkoord met bewoners en betrokken gemeenten als een kaartenhuis in elkaar zakt. 'En dan krijgt meneer Elias wat hij niét wil: een stagnerende groei van Schiphol. En dat zou voor de economie pas écht heel schadelijk zijn.'

Puzzel van vluchten
Dijksma wijt de vertraging aan de 'enorme drukte' in de hele metropoolregio Amsterdam; het blijkt aanzienlijk complexer dan aanvankelijk gedacht om de hele puzzel van vluchten van en naar Schiphol voor alle passagiers goed en veilig in elkaar te zetten. Van een specifiek besluit tot uitstel is volgens Dijksma dan ook geen sprake. 'Het is een gegeven; het is iets wat ons uiteindelijk ook gewoon gebeurt en de vraag is hoe we weer perspectief kunnen bieden om een goede start te maken.'

Bekijk bericht op "bnr.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Paul

"en in een langzame ingroei van de openstelling van Lelystad Airport is altijd voorzien "

Dat kyn je wel zeggen. Beginnen met 3 tot 4 per dag en dan geleidelijk opvoeren in 5 jaar tot gemiddeld minder dan 2 per uur. De LVNL zal veiligheid wel weer aanvoeren. Zou wel eens heel gevaarlijk kunnen worden met verkeersleiders die van verveling in slaap vallen.