Dijksma: Schiphol voldoet aan afspraken
In een brief heeft staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu haar standpunt verwoord over de drukte op Schiphol die in de meivakantie voor lange rijen zorgde waardoor in enkele gevallen passagiers hun vluchtten misten. In het schrijven beantwoordt ze eerder gestelde kamervragen en gaat zij in op het gesprek dat gisteren (maandag) op uitnodiging van Dijksma plaatsvond met Jos Nijhuis (President-directeur Schiphol), Pieter Elbers (President-directeur KLM) en Frank Allard (voorzitter Barin, de organisatie van internationale luchtvaartmaatschappijen in Nederland).
In de beantwoording geeft Dijksma aan dat zij de zorg deelt over de drukte op de luchthaven, terwijl de drukke zomerperiode nog voor de deur staat. Dijksma vindt dat de betrokken partijen, die elkaar in de afgelopen tijd al onderling verwijten maakten, samen alles op alles moeten zetten op de lange wachtrijen te voorkomen. Het was voor haar de reden om KLM, Schiphol en de BARIN gisterenmiddag aan tafel uit te nodigen.
Tegelijk geeft Dijksma aan, dat wat haar betreft, Schiphol niet veel valt te verwijten. De luchthaven is bezig met verscheidene uitbreidingen, zoals de A pier, een nieuw terminalgebouw en een verbouwing van het stationsgebied. Ook heeft de luchthaven in september 2016 snel gereageerd op de groei van het aantal Schengen-passagiers door een tijdelijke vertrekhal te realiseren. De luchtvaartmaatschappijen zagen in het verleden de drukte niet aankomen, stelt Dijksma: “Schiphol consulteert de luchtvaartmaatschappijen elk jaar over de investeringsagenda voor de komende vijf jaar. Enkele jaren geleden was er vanuit luchtvaartsector onvoldoende steun voor de investeringsagenda van Schiphol, met name omdat een deel van de sector pessimistischer was over de verwachte groei en zorgen had over het kostenverhogend effect van deze investeringen.”
Ook zegt Dijksma de kritiek op Schiphol voor de handhaving van het selectiviteitsbeleid niet te herkennen, de gemaakte afspraken tussen het Rijk en Schiphol, die zijn vastgelegd in het convenant Selectiviteit zijn nagekomen. Verder zegt Dijksma: “De mogelijkheden om direct te sturen op de samenstelling van het vliegverkeer op Schiphol zijn beperkt. Zo geldt er voor in de EU gevestigde luchtvaartmaatschappijen binnen de EU een vrije markt, met slechts beperkte mogelijkheden voor een verkeersverdelingsregel. Daarnaast zijn er veel liberale luchtvaartverdragen en EU luchtvaartverdragen met derde landen die luchtvaartmaatschappijen ruime toegang tot Schiphol geven. Verder wordt de luchthavencapaciteit in de vorm van allocatie van slots (start- en landingstijden) verdeeld door een onafhankelijke slotcoördinator op basis van EU regels met eisen inzake onder meer non-discriminatie en transparantie.”
Afspraken om de drukte het hoofd te bieden
In het gesprek gisteren op het ministerie IenM is op basis van toezeggingen van Schiphol een aantal maatregelen afgesproken die de druk moeten verlichten en de rijen zoveel mogelijk moeten terugdringen;
Alle securitylanes open
Alle security lanes van vertrekhal 1 worden de hele dag geopend in de periode van 1 juli tot en met 31 augustus 2017. Ook de security lanes van vertrekhal 2 gaan de hele dag open in diezelfde periode, tenzij na ervaring in die periode blijkt dat het aantoonbaar niet nodig is. Over vertrekhal 3 maken KLM en Schiphol vandaag (dinsdag) samen verdere afspraken. Op korte termijn gaan de partijen opnieuw om de tafel om onderwerpen te bespreken die op de middellange termijn (2-3 jaar) spelen.
Passagiersstromen beheersen
De diverse publieke (KMar) en private organisaties (luchtvaartmaatschappijen en de luchthaven) op Schiphol maken afspraken om de passagiersstroom te beheersen, bijvoorbeeld door extra inzet van floorwalkers. Deze extra maatregelen in 2017 voorkomen niet dat er bij grote drukte en gedurende piekmomenten op Schiphol rijen kunnen ontstaan bij de grenscontrole. Eerder kondigde het ministerie van Veiligheid en Justitie aan dat in 2017 tijdelijk extra KMar capaciteit wordt ingezet.
Dijksma laat in de beantwoording verder weten dat in de toekomst uitplaatsing van vakantievluchten naar Lelystad nodig is om Schiphol verder te laten groeien met verkeer dat de positie van de luchthaven versterkt.De vertraagde openstelling van Lelystad verhindert dat vakantievluchten nu al van deze luchthaven gebruik kunnen maken. Schiphol is aan zet om vakantievliegers te stimuleren om de vluchten te verplaatsen naar regionale luchthavens. Het Rijk werkt volgens de staatssecretaris op dit moment aan een verkeersverdelingregel om vakantieverkeer zonodig gedwongen uit te plaatsen.
De kamervragen waren gesteld door de kamerleden Visser (VVD) en Van Helvert (CDA). Bekijk bericht op "Zakenreis.nl"
Geplaatst door Wobbe uit A