Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Dijksma: Schiphol voldoet aan afspraken

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 1487 
|
 Zakenreis.nl 
hvs_logo_schiphol_9-4-2017_13-58-54.jpg

In een brief heeft staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu haar standpunt verwoord over de drukte op Schiphol die in de meivakantie voor lange rijen zorgde waardoor in enkele gevallen passagiers hun vluchtten misten. In het schrijven beantwoordt ze eerder gestelde kamervragen en gaat zij in op het gesprek dat gisteren (maandag) op uitnodiging van Dijksma plaatsvond met Jos Nijhuis (President-directeur Schiphol), Pieter Elbers (President-directeur KLM) en Frank Allard (voorzitter Barin, de organisatie van internationale luchtvaartmaatschappijen in Nederland).

In de beantwoording geeft Dijksma aan dat zij de zorg deelt over de drukte op de luchthaven, terwijl de drukke zomerperiode nog voor de deur staat. Dijksma vindt dat de betrokken partijen, die elkaar in de afgelopen tijd al onderling verwijten maakten, samen alles op alles moeten zetten op de lange wachtrijen te voorkomen. Het was voor haar de reden om KLM, Schiphol en de BARIN gisterenmiddag aan tafel uit te nodigen.

Tegelijk geeft Dijksma aan, dat wat haar betreft, Schiphol niet veel valt te verwijten. De luchthaven is bezig met verscheidene uitbreidingen, zoals de A pier, een nieuw terminalgebouw en een verbouwing van het stationsgebied. Ook heeft de luchthaven in september 2016 snel gereageerd op de groei van het aantal Schengen-passagiers door een tijdelijke vertrekhal te realiseren. De luchtvaartmaatschappijen zagen in het verleden de drukte niet aankomen, stelt Dijksma: “Schiphol consulteert de luchtvaartmaatschappijen elk jaar over de investeringsagenda voor de komende vijf jaar. Enkele jaren geleden was er vanuit luchtvaartsector onvoldoende steun voor de investeringsagenda van Schiphol, met name omdat een deel van de sector pessimistischer was over de verwachte groei en zorgen had over het kostenverhogend effect van deze investeringen.”

Ook zegt Dijksma de kritiek op Schiphol voor de handhaving van het selectiviteitsbeleid niet te herkennen, de gemaakte afspraken tussen het Rijk en Schiphol, die zijn vastgelegd in het convenant Selectiviteit zijn nagekomen. Verder zegt Dijksma: “De mogelijkheden om direct te sturen op de samenstelling van het vliegverkeer op Schiphol zijn beperkt. Zo geldt er voor in de EU gevestigde luchtvaartmaatschappijen binnen de EU een vrije markt, met slechts beperkte mogelijkheden voor een verkeersverdelingsregel. Daarnaast zijn er veel liberale luchtvaartverdragen en EU luchtvaartverdragen met derde landen die luchtvaartmaatschappijen ruime toegang tot Schiphol geven. Verder wordt de luchthavencapaciteit in de vorm van allocatie van slots (start- en landingstijden) verdeeld door een onafhankelijke slotcoördinator op basis van EU regels met eisen inzake onder meer non-discriminatie en transparantie.”

Afspraken om de drukte het hoofd te bieden


In het gesprek gisteren op het ministerie IenM is op basis van toezeggingen van Schiphol een aantal maatregelen afgesproken die de druk moeten verlichten en de rijen zoveel mogelijk moeten terugdringen;

Alle securitylanes open


Alle security lanes van vertrekhal 1 worden de hele dag geopend in de periode van 1 juli tot en met 31 augustus 2017. Ook de security lanes van vertrekhal 2 gaan de hele dag open in diezelfde periode, tenzij na ervaring in die periode blijkt dat het aantoonbaar niet nodig is. Over vertrekhal 3 maken KLM en Schiphol vandaag (dinsdag) samen verdere afspraken. Op korte termijn gaan de partijen opnieuw om de tafel om onderwerpen te bespreken die op de middellange termijn (2-3 jaar) spelen.

Passagiersstromen beheersen


De diverse publieke (KMar) en private organisaties (luchtvaartmaatschappijen en de luchthaven) op Schiphol maken afspraken om de passagiersstroom te beheersen, bijvoorbeeld door extra inzet van floorwalkers. Deze extra maatregelen in 2017 voorkomen niet dat er bij grote drukte en gedurende piekmomenten op Schiphol rijen kunnen ontstaan bij de grenscontrole. Eerder kondigde het ministerie van Veiligheid en Justitie aan dat in 2017 tijdelijk extra KMar capaciteit wordt ingezet.

Dijksma laat in de beantwoording verder weten dat in de toekomst uitplaatsing van vakantievluchten naar Lelystad nodig is om Schiphol verder te laten groeien met verkeer dat de positie van de luchthaven versterkt.De vertraagde openstelling van Lelystad verhindert dat vakantievluchten nu al van deze luchthaven gebruik kunnen maken. Schiphol is aan zet om vakantievliegers te stimuleren om de vluchten te verplaatsen naar regionale luchthavens. Het Rijk werkt volgens de staatssecretaris op dit moment aan een verkeersverdelingregel om vakantieverkeer zonodig gedwongen uit te plaatsen.

De kamervragen waren gesteld door de kamerleden Visser (VVD) en Van Helvert (CDA).

Bekijk bericht op "Zakenreis.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wobbe uit A


Geplaatst door anoniem uit aalsmeer

Schiphol voldoet aan afspraken?? Meer dan 33.000 nachtvluchten en de afspraak was 29.000!!

Geplaatst door Thijs uit Heiloo

Die dijksma is een grote leugenaar, die alleen in haar eigen belang kan denken. Totaal niet gehinderd door enige vorm van kennis van wat er in het land speelt en wat een vreselijke impact schiphol heeft op de omgeving. Het kan haar ook geen reet schelen dat er duizenden mensen lijden onder de steeds verder toenemende overlast en luchtvervuiling. Natuurlijk zegt ze dat schiphol alle afspraken nakomt, als dat niet zo zou zijn dan heeft ze wat uit te leggen. De mensen die er gek van worden worden toch niet gehoord, die kunnen schreeuwen wat ze willen maar de overheid draait zijn gezicht weg.

Eigenlijk absurd dat we zo'n incapabele overheid hebben in dit land, anno 2017 zou je toch wel beter verwachten.

Geplaatst door Michiel uit Voorschoten

Niet alleen incapabele, corrupte politici van links tot rechts, maar ook incapabele, corrupte bankdirecteuren, centrale bankiers als gladbabbelaar Draghi (was onlangs in NL) en CEO's van multinationals en (semi)overheidsbedrijven die liever aan financial engineering voor hun bonus ipv innovatie van hun bedrijven doen.
Deze wereld loopt op zijn einde met een ego ideologie die sinds 1990 het kolchoz en ujaama socialisme verving. Neoliberalisme. De markt die alles met onzichtbare hand regelt en zo veel geld oplevert voor de 1% top van de maatschappij. En de overheid z.g. kleiner en efficienter maakt en als een bedrijf runt. Privatisering met winstoogmerk. Er is een partij in dit land die deze kunst perfect beheerst en graag anderen in het dividend laat meedelen. Graaien maar en zo af en toe flink door de mand valt. Maar toch populair blijft.
Schiphol past in dit plaatje. De groei van deze Parel heeft echter een keerzijde. Beperking door schaarste in ruimte, veiligheidseisen, omwonenden, max. aantal vliegverslaafden dat getransporteerd kan worden per tijdseenheid, de grondstof olie en de klimaatverandering.
De huidige generatie politici behoren helaas tot die gevestigde orde die je kunt passen in het grotere geheel van neoliberale belangen van Big Money, Big Education, Big Bank, Big Car, Big Assurance, Big Food, Big Agro, Big Air en Big Brother. Maar Big Brother is ook via deze website op de hoogte van de krachten die Big All aan het ondermijnen zijn. Vandaar het hardnekkig volhouden dat business as usual volkomen volgens de afspraken en het beste voor ons is. Zelfs de PvdAdieu en andere Linksen trappen hier nog steeds in. Tot de Grote Eb komt en we zien wie geen zwembroek aanhad.

Geplaatst door Thijs uit Heiloo



Geplaatst door Harald uit Castricum

In de dagvaarding van milieudefensie (waarin overigens verdacht weinig over Schiphol wordt gesproken) benoemt Dijksma zelf de luchtvervuiling als "sluipmoordenaar" (zie punt 3 bladzijde 6).
Lijkt er naar mijn idee op dat ze een behoorlijk dubbele agenda heeft.


Daarbij is er op punt 8 op bladzijde 7 een opsomming gemaakt van de grootste vervuilers van ons land, ook daar blijkt Schiphol als megavervuiler wederom de grote afwezige.
Zou nu milieudefensie simpelweg niet op de hoogte zijn van de vervuiling van onze luchthaven of zijn zij ook verstrengeld geraakt in de belangen van Schiphol...

Geplaatst door Peter uit Badhoevedorp

Inderdaad Michiel, zo is het.
Een zeer rechtse republikeinse agenda wordt doorgedrukt.
Wij betalen allemaal mee, vaak via steeds hogere schulden, ondervinden de hinder, krijgen niks terug en de elite strijkt alles op.
Via invloed op de poitiek gelden voor hen, de corporates geen regels meer en wordt meebetalen cq belasting zelfs afgeschaft.

Eens in de zoveel jaar stemmen we braaf op deze partijen, zogenaamd zeggen ze dat ze er voor ons zijn en men maakt ons bang dat een sociaal menselijk beleid tot instorten van de economie zal leiden.

Zo is al 25 jaar alles super mega opgepomt en rennen we van crisis naar crisis. Jan modaal voelt zich nog rij eant tegenover de hoge schulden staat een mooie woningwaarde, hoge pensioenen en aandelen etc.

De schulden zijn echter concreet, de bezittingen erg overgewaardeerd en vrij fictief. Dit gaat gierend fout, schuld zal de komende decenia een heel vies woord blijken.


Geplaatst door Thijs uit Heiloo

Is het niet een idee om Milieudefensie meer te gaan betrekken bij de kwestie geluidsoverlast? Deze club is waarschijnlijk beter in staat om de problematiek omtrent geluid aan te pakken dan wij als inwoners. Zou er vanuit het bestuur van de PVRC misschien eens geïnformeerd kunnen worden naar de mogelijkheden hiervan?

Geplaatst door Hans van Schoor uit Castricum

Hoi Thijs. De Directeur van de Milieufederatie Noord-Holland zit al in de Omgevingsraad Schiphol. Helpt dus ook niet.