Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Dijksma: Onderzoek naar omstreden vliegroutes Lelystad

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 1190 
|
 De Stentor 
tb_vliegtuig_EASYJET-G-EZDH.jpg

Staatssecretaris Sharon Dijksma laat een second opinion uitvoeren naar de omstreden laagvliegroutes van en naar Lelystad Airport. Het onderzoek wordt uitgevoerd door het gerenommeerde Britse bureau Helios en moet na de zomer klaar zijn. Dat heeft Dijksma vrijdagmiddag laten weten in een brief aan de Tweede Kamer.

Commotie


Drie weken geleden werden de vliegroutes van het nieuwe vakantievliegveld in Lelystad gepubliceerd. Daarover ontstond in zowel Gelderland als Overijssel veel commotie en onrust. De vliegtuigen zullen relatief laag vliegen, op 1800 meter, en passeren daarbij natuurgebieden als de Sallandse Heuvelrug en de Weerribben Wieden.

Teuge Airport


Twee vertrekroutes naar het zuiden gaan over Gelderland en de Veluwe. Een van die routes vliegt pal over Teuge Airport, waardoor de toekomst van deze recreatieve luchthaven tussen Apeldoorn en Deventer aan een zijden draadje hangt. Het Nationaal Paracentrum, dat op Teuge is gevestigd, kan haar activiteiten door de kruisende Lelystad-route namelijk niet meer uitvoeren. Dit legt een bom onder de begroting van Teuge Airport, dat voor een groot deel afhankelijk is van het paracentrum

Dijksma


In de Kamerbrief schrijft Dijksma dat Helios in de second opinion ook de voorstellen die de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart (KNVvL) heeft gedaan zal onderzoeken. Dijksma schrijft: ‘Deze zomer worden de effecten van de aansluitroutes op het valschermspringen op Teuge, op de luchthaven en op het zweefvliegen op Lemelerveld met betrokkenen nader in kaart gebracht en alternatieven verkend om de gevolgen zo veel mogelijk te beperken.’

De staatssecretaris meldt de Tweede Kamer dat zij de zorgen van de oostelijke regio serieus neemt. ‘De provincies Overijssel en Gelderland hebben hun bezorgdheid geuit over de voorgenomen routes. Ik heb daar begrip voor en neem deze zorgen serieus. Recent heb ik hierover dan ook bestuurlijk overleg gevoerd met de betrokken regio’s.’

Haast


In september start de consultatie van luchtruimgebruikers en belanghebbenden over de voorgenomen routes. Tegelijkertijd zal het ministerie samen met Gelderland en Overijssel regionale informatiebijeenkomsten houden over de voorgenomen routes. Volgens Dijksma is haast geboden met het definitief vaststellen van de veel bekritiseerde Lelystad-routes omdat Lelystad Airport per april 2019 open gaat als dependance van Schiphol. Doel is uiterlijk in november de routes definitief vast te stellen.

Bekijk bericht op "De Stentor"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Henk Meijer uit Elburg


MEESTER MARK HEEFT EEN ORDEPROBLEEM
Over de vorming van een nieuw kabinet maak ik me GROTE ZORGEN.
Nederland bevindt zich door het gebrek aan regelgeving op het gebied van Ruimtelijke Ordening - die door veel politici en ondernemers alleen maar als 'lastig' werd gezien - in combinatie met een tomeloze groei van de luchtvaart in een glijvlucht, waarvan de gevolgen niet zijn te overzien. Lees bijvoorbeeld in de Stentor van zaterdag 15 juli jl: 'Lelystad, maak de borst maar nat', of in het Parool van donderdag 13 juli over de 'Huizenmarkt in Amsterdam draait dol.'. Met aan het roer nogal weifelende politici op gympjes die ons doen afglijden naar een moddervlakte van besluiteloosheid. 'Wadloopgidsen' zullen hen niet kunnen begeleiden, omdat de harde ondergrond van het gezond verstand te diep weg zit. Op 'gympjes' blijf je dan niet gemakkelijk overeind. Het economisch denken van de verantwoordelijke politici en hun adviseurs (m/v) eist z'n tol, vooral omdat de economen alleen maar bezig zijn met het tellen van geld en gapen naar groeigrafieken. De ondergrond van de 'negatieve externe effecten' schudt onder hun voeten. Naar deskundigen op het gebied van de basis van het leven (aard- en levenswetenschappers, klimatologen e.a. ) wordt (vrijwel) niet geluisterd, want ze zijn niet van de goede partij(en) en ze stellen geen verhoging van het rendement in het vooruitzicht. De partijen die 'het voor het zeggen hebben' zijn in de meerderheid, kwantitatief wel te verstaan. Het wordt dus aanmodderen. Meester Mark heeft een gigantisch ordeprobleem.
Alleen stoppen met de kabinetsinformatie in deze nog te plannen opzet van veel kadaverdiscipline voor wie mee wil doen, en samenwerken in een zakenkabinet brengt ons in de richting van een oplossing. Laten we dat maar hopen!

Elburg, 22 juli 2017
Henk Meijer en Jacobus Fijnstof
Eerstegenoemde is lid van de Gelderse Natuur en Milieu Federatie
http://www.gnmf.nl

Geplaatst door Michiel uit Voorschoten

Die second opinion van zo'n Britse Helios is leuk, maar eventueel verschuiven van aanvlieg- en vertrekroutes zal andere delen van Overijssel en Gelderland van herrie voorzien. Dit land komt onder een deken van luchtvaart lawaai te liggen! Stoppen, stoppen die idiote groeikliek.
Wat betreft de subsidie aan de luchtvaartmaatschappijen las ik onlangs dat KLM van de Europese Investering Bank (EIB) voor 250 miljoen euro "voordelig kan lenen" (lage rente dus) om te investeringen in "schonere" vliegtuigen als Embraer voor de Cityhopper. Het is bijna hetzelfde als de stille miljarden subsidies die aan oliemaatschappijen gegeven worden.
Wat betreft de economische vooruitzichten kunnen we kort zijn. Een harde landing is aanstaande. Niet of maar wanneer is de vraag. Deze wereld draait op schulden en niet op investeringen in duurzame productieve en R&D activiteiten. Deze schuld is nu al 217.000 miljard dollar. In november loopt de V.S. tegen zijn schuldenplafond aan. Trump is dan een keizer zonder kleren. De FED en ECB gaan binnen afzienbare tijd over tot liquiditeitskrimp (geen staatsobligaties opkopen). De rente gaat daarna fors omhoog en blokkeert de groeiverslaving. Het is en blijft koffiedik kijken, maar ik denk dat de luchtvaart ook een knock out krijgt gelijk of erger na de crisis in 2008. We staan op een kruispunt. Of nu onze leefwijze versoberen en terug naar de basis, of op dezelfde toer verder en langzaam de toekomst van de volgende generaties totaal verzieken.