Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Dijksma: ‘Luchtvaart mag de dans niet ontspringen’

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1104 
|
 fluxenergie.nl 
me_vliegtuig_vliegveld_IMG_0717.jpg

27 september 2016 – ‘De luchtvaartsector mag wereldwijd de dans niet ontspringen als het gaat om beperken van CO2’, vindt staatssecretaris Sharon Dijksma. Zij spreekt morgen op de VN-bijeenkomst over de CO2-uitstoot van de luchtvaart.

Uit een persbericht van de Rijksoverheid
‘(…) Staatssecretaris Dijksma (Infrastructuur en Milieu) spreekt morgen in Canada op de driejaarlijkse VN-bijeenkomst van de internationale burgerluchtvaartorganisatie (ICAO) -waar 191 landen aanwezig zijn- over het realiseren van een marktsysteem dat de CO2-uitstoot moet reguleren. Doel is om vanaf 2021 te zorgen dat de luchtvaartsector klimaatneutraal groeit. Het zou de eerste sector zijn die specifieke mondiale afspraken maakt over CO2-uitstoot.

Tegengestelde belangen
Dijksma: “De luchtvaartsector mag wereldwijd de dans niet ontspringen als het gaat om beperken van CO2. Tegengestelde belangen hebben afspraken om schoner te vliegen altijd tegengehouden. Het voorstel dat nu op de onderhandelingstafel ligt kan ambitieuzer, maar we moeten wel met 191 landen tot een akkoord komen. Ook met landen die eerder niets van klimaatafspraken wilden weten. Dat is de winst waar het nu om draait. En vanuit daar moeten we verder bouwen.”

Zuiniger vliegen
De luchtvaartsector is nu verantwoordelijk voor 2,5 procent van de wereldwijde uitstoot van koolstofdioxide, de belangrijkste oorzaak van klimaatverandering. De luchtvaart zal de komende jaren enorm groeien, naar verwachting een verdubbeling in omvang de komende twintig jaar. Nederland pleit samen met andere lidstaten van de EU voor een wereldwijd systeem dat vanaf 2021 klimaatneutrale groei voor de luchtvaart als doel heeft. Zuiniger vliegen met efficiëntere motoren, lichtere materialen, aërodynamica, vliegtechnieken en alternatieve brandstoffen is van groot belang, maar compensatie moet het grootste deel van de uitstoot gaan aanpakken. Bijvoorbeeld doordat vliegtuigmaatschappijen betalen voor CO2-uitstoot door te investeren in klimaatprojecten die duurzame energie bevorderen. (…)’

Bronnen
Rijksoverheid, 27 september 2016: Dijksma spreekt over mondiale CO2-afspraken binnen luchtvaartsector. Lees hier .


Zelfde onderwerp, maar dan de Volkskrant, leest u hier .

Bekijk bericht op "fluxenergie.nl "

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Jaap uit Bussum

"Doel is om vanaf 2021 te zorgen dat de luchtvaartsector klimaatneutraal groeit," staat er, maar dat is pertinent niet waar. ICAO streeft er naar om vanaf 2020 ondanks de groei van de luchtvaart niet meer CO2-uit te stoten. Een CO2-neutrale groei dus, maar dat is heel wat anders dan een klimaatneutrale groei. Dan zouden ook de andere broeikasgassen gecompenseerd moeten worden, NOx en waterdamp, maar die broeikasgassen vallen buiten de doelstelling. Waarschijnlijk omdat de luchtvaartsector hier geen enkele oplossing voor weet. Biobrandstof helpt alleen maar, en dan ook nog in beperkte mate, om de CO2-uitstoot te beperken; niet de non CO2-uitstoot. Dat kan alleen maar door minder brandstof te verstoken. Overigens is het nog maar de vraag of zelfs deze ontoereikende magere plannen het wel gaan halen. Wie er de tijd en het geduld voor wil opbrengen, zou naar de podcast van Bas Eickhout, Europarlimentarier voor Groen Links, kunnen luisteren: https://soundcloud.com/groenlinks/20160928-klimaatpodcast
Dan sta je meteen weer met beide benen op de grond.