Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Differentiatie vliegbelasting

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 152 
|
 www.internetconsultatie.nl 
strooien_met_euros.jpg
Strooien met euro's niet zonder voorwaarden
Credit: pixabay

Reageren op consultatie

Hieronder staan één of meer vragen die horen bij de consultatie. U kunt uw reactie geven in de ruimte onder de vraag. Daarnaast is het mogelijk om een document aan uw reactie toe te voegen, bijvoorbeeld als u achtergrondinformatie wilt bijvoegen. Neem geen persoonsgegevens op in uw reactie of het document dat u toevoegt aan uw reactie.

Direct naar document toevoegen.

Vraag 1 van 5
Per 2027 wil het kabinet de totale opbrengst van de vliegbelasting met € 248 miljoen verhogen. Het plan is om vluchten over lange afstanden - met een hogere totale uitstoot - meer te belasten. In veel Europese landen die een vliegbelasting hebben, worden vluchten over langere afstanden al hoger belast. Dit wordt ook wel ‘differentiatie van het tarief van de vliegbelasting naar afstand’ genoemd.

1. Vindt u dat lange vluchten (>2.500 km) zwaarder belast moeten worden dan korte vluchten (<2.500 km)?
Uw reactie
........................................

Vraag 2 van 5
Zeer korte vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Brussel - veroorzaken per kilometer relatief veel uitstoot. Ook zijn er vaak andere, duurzamere vervoersopties zoals de trein of de auto beschikbaar. Zeer lange vluchten – zoals een vlucht van Amsterdam naar Bali – hebben juist een hoge totale uitstoot, mede door de duur van de vlucht.

2. Vindt u dat zeer korte vluchten (<500 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Uw reactie.......................

Vraag 3 van 5
3. Vindt u dat zeer lange vluchten (>10.000 km) extra belast moeten worden in de vliegbelasting ten opzichte van andere vluchten?
Uw reactie.......................

Vraag 4 van 5
Als over lange afstanden meer vliegbelasting wordt betaald, moet worden bepaald vanaf welke afstanden de hogere tarieven gelden. De gekozen afstandsgrenzen kunnen er toe leiden dat landen of gebieden deels in het ene tarief vallen en deels in een ander tarief. Dit kan ongewenst zijn. Een mogelijke oplossing is om voor bepaalde landen of gebieden een aangepast tarief te rekenen. Dit kan op basis van verschillende criteria zoals bijvoorbeeld het hebben van een EU-lidmaatschap of het zijn van een overzees gebied. Het rekenen van een lager tarief voor bepaalde landen of gebieden kan invloed hebben op de hoogte van de tarieven.

4. Vindt u dat voor specifieke landen of gebieden andere tarieven moeten worden gerekend dan het tarief waar zij op basis van hun afstand tot Nederland toe behoren? Zo ja, welke landen of gebieden moeten er volgens u verschillend belast worden in de vliegbelasting?
Uw reactie..........................

Vraag 5 van 5
De huidige vliegbelasting kent verschillende uitzonderingen. Voor bijvoorbeeld transferpassagiers en voor vluchten met vliegtuigen met een gewicht van minder dan 4.000 kg. Uitzonderingen of verschillende tarieven kunnen gebruikt worden om bepaald gedrag aan te moedigen of juist te ontmoedigen. Wel maken ze de uitvoering van een belasting vaak complexer. Daarnaast kunnen uitzonderingen leiden tot hogere tarieven.

5. Vindt u dat alle soorten vluchten en passagiers gelijk moeten worden belast? Zo nee, welke passagiers en/of vluchten vindt u dat er verschillend belast of zelfs uitgezonderd moeten worden van de vliegbelasting?
Uw reactie...........................

Annuleren of ga door

Opmerkingen redactie vlieghinder.nl.

- Bovenstaand geeft een indruk van waar het over gaat. Meer duidelijkheid via de link geheel onderaan in dit artikel.

- SchipholWatch heeft gereageerd op dit item. Zie hier.





Bekijk bericht op "www.internetconsultatie.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door ir. B. van Marlen uit Uitgeest

Afgezien van of deze consultatie niet voor de bühne is, wat waarschijnlijk het geval is, is er nog een ander aspect aan de vraag aan grote groepen mensen of men meer wil betalen voor het vliegen. Diegenen, die niet onder een vliegpad wonen, hebben geen enkel benul van wat dit betekent, en zullen geneigd zijn slechts maar hun eigen private belangen te kijken. Gevolg: de consultatie levert op, dat ‘de Nederlander’ de extra belasting afwijst, en vele omwonenden zullen hierdoor juist extra mogen worden belast, zeker onder de vaste routes van de luchtruimherziening. Schiphol en KLM krijgen zoals gebruikelijk weer hun zin.

De kern van de zaak is dat we een vraag- en aanbodvermindering hard nodig hebben. Lange afstandsvluchten dragen het meest bij tot de klimaatopwarming en zullen het laatst (als ooit) door innovaties in de techniek minder belastend worden.

Wat nodig is (zie ook SchipholWatch 2025/01/06):
• Juist beprijzen van vliegtickets waarin alle externe (klimaat- en gezondheids)kosten worden meegenomen en de schade wordt verhaald op de passagiers. Niet alleen langere afstanden moeten (veel) zwaarder worden belast, ook de inefficiënte business class en veelvliegers.
• De vliegindustrie zal moeten opdraaien voor de klimaatverandering en milieuvervuiling die optreedt door de schadelijke uitstoot van uitlaatgassen.
• Aanpassing van de Wet Luchtvaart met geluidsgrenzen die veel dichter bij de aanbevelingen van de WHO liggen.
• Werkelijlke handhaving van deze nieuwe grenzen.
• Afzien van Lelystad Airport.
• Intrekken van de verleende stikstofvergunningen voor de Nederlandse luchthavens.
• Schadeloos stellen van de jarenlang geteisterde omwonenden.
• Krimp van de luchtvaart naar de omvang die voor BV Nederland voldoende is.

Reageren?

Let op! Door het plaatsen van een reactie gaat u akkoord met onze huisregels.