Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Deze luchtvaartnota staat los van elke realiteit

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 619 
|
 nrc.nl - 19-05-2020 
HvS_Logo-rijksoverheid-instrastructuur-en-Waterstaat.png

Bizar dat de toekomstvisie op de luchtvaart van het kabinet de coronacrisis negeert, schrijft Pieter Pauw. De klimaatambities in de nota zijn een „farce”.

Vrijdag presenteerde het kabinet zijn langverwachte visie op de luchtvaart tot 2050. ‘Slim en duurzaam’ is het uitgangspunt, naar de titel van een sectorplan uit 2018; veiligheid staat op de eerste plaats. Maar wie de tekst leest, moet concluderen dat door gebrekkige realiteitszin de nota slim noch duurzaam is. Zo gaat de ‘Ontwerp-Luchtvaartnota 2020-2050’ expliciet niet in op de coronacrisis. Daardoor leest het verhaal als een Russisch dertigjarenplan uit 1992, dat slechts in een voetnoot vermeldt dat het uiteenvallen van de Sovjet-Unie in de berekeningen niet is meegenomen.

Lees verder via onderstaande link................................

Bekijk bericht op "nrc.nl - 19-05-2020 "

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Jaap uit Bussum

Deze analyse slaat de spijker op de kop.

Geplaatst door B. van Marlen uit Uitgeest

Lees i.p.v. ‘Slim en duurzaam’: 'Sluw en dom'! Het verder verzieken van de leefomgeving en gezondheid gaat door.

Geplaatst door V.O.S. uit Uitgeest

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Er is 1 ding dat zeker dient te gebeuren: de bezem door het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat !
Deze instelling lijkt op een aparte staat in een staat.
Maakt haar eigen wetten, negeert volledig wat er onder de bevolking leeft en kost bakken met geld.
Dat moeten wij niet meer willen, dus de kern eruit, geen VVD en aanverwante partijen meer in de hogere posities, slechts goed voor een elite club, desastreus voor het overgrote deel van de bevolking en het klimaat.
Kunnen we dat voor elkaar krijgen?
Gebruik je stem verstandig.

Geplaatst door Klaar uit Oegstgeest

Deze nota ontvlucht de realiteit en is een vlucht naar voren. Keep on dreaming.... het is schluss met de luchtvaart. Over en uit. Gelukkig. Eindelijk!

Geplaatst door Uden uit Veghel

Weet je wat ik zo gek vind, is dat juist de VVD bedrijven aan het redden is. Dat rijmt toch niet met het liberale gedachtengoed? Ik noem ze daarom gewoon pseudo liberalen. Wanneer het hun uitkomst helpen ze de bedrijven. Het ergste is dat we allemaal eraan meebetalen via belasting. De KLM’ers zitten mooi thuis in plaats dat ze omgeschoold worden. En wij maar werken....

Een goede onderneming had gewoon reserves, zoals Klaas Knot zegt: als een onderneming niet gezond is dan gaat het failliet.

Ik snap echt niet dat we een low tech sector aan het redden zijn. Het levert geen knoop op behalve een hoop ellende. En zo werken we als klein land mee aan de grote problemen in de wereld: klimaat en ongelijkheid (lees belastingparadijs).

Geplaatst door Hans Buurma uit Hilversum

De VVD is heel helder over hun politiek: ze komen op voor het bedrijfsleven. Altijd al; het staat los van de huidige crises (corona en klimaat). Des te vreemder dat zoveel mensen zonder onderneming op ze stemmen. Niet slim van ze.

Geplaatst door B. van Marlen uit Uitgeest

Ik vrees dat de meeste mensen niet veel nadenken over de gevolgen van hun handelen, en zeker niet voor de langere termijn, en nu al staan te popelen om weer op reis te gaan. De coronacrisis, die acuut was en nog is, laat al zien, dat overheden de zaak verbloemen (China) en veelal te laat en te zwak reageren (bv. door te lang door te vliegen), en Nederland was daarop geen uitzondering.

Daarnaast zien we dat de rekening weer wordt gepresenteerd bij vooral de zwakkeren in de samenleving.

Dit te trage en te zwakke reageren zal nog veel erger zijn met de veel bedreigender klimaatcrisis, die zelfs nu nog door velen wordt ontkend. Ik heb er al eerder op gewezen, dat de veelgeprezen ‘groepsimmuniteit’ hiervoor niet zal kunnen ontstaan.

De nieuwe luchtvaartnota toont mij, dat men niets heeft geleerd en ernaar streeft om op de oude voet door te gaan, verpakt in mooie beloften, kreten en maskerende volzinnen, waar de overheid zo goed in is. Binnenkort komt mijn nieuwe Truc 34 Luchtvaartnota 2020-2050 uit, waarin ik dit nader verklaar. Deze luchtvaartnota schept op een schandalige manier zijn eigen kortzichtige en egoïstische realiteit.

Wat hard nodig is is een herinrichting van de economie met veel minder vervuiling, over-consumptie, massatoerisme, vliegreizen en groeidenken naar een werkelijke duurzaamheid. Zeker omdat naar verwachting tot 2050 er nog 3 miljard mensen bijkomen, die ook een min of meer goed bestaan willen en mogen hebben.

Velen hadden gehoopt, dat deze crisis wordt aangegrepen om het roer definitief om te gooien. In de uitingen van de rechtse, populistische en vele midden partijen zie ik hier weinig van terug. De oproep om via uw stem hier invloed op uit te oefenen is dan ook volledig terecht.

Want we zijn echt hard bezig deze planeet naar de donder te helpen, niet alleen met te veel vliegen, maar ook door de enorme plasticvervuiling van de zeeën en oceanen, zie:
https://www.theguardian.com/environment/2020/may/22/microplastic-pollution-in-oceans-vastly-underestimated-study

Ook hier werd te slap gereageerd met zwakke ‘convenanten’ met de verpakkingsindustrie, te trage invoering van statiegeld, enz..

Waar de mens niet meer of veel minder komt veert daarentegen de natuur op, iets wat we ook hier met zijn allen hebben ervaren, toen de lucht na decennia weer helder werd en weer blauw en vogels weer te horen waren, zie ook:
https://www.theguardian.com/environment/2020/may/21/wildlife-national-parks-covid-19-shutdown-death-valley

Willen we dit nu weer gaan verliezen, ten gunste van leasemaatschappijen voor vliegtuigen, prijsvechters, die (te) weinig belasting betalen, luchtvaartbobo’s en (vooral buitenlandse) aandeelhouders, het binnenhalen van veel te veel toeristen of het heen en weer slepen van luxe producten?