Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Deze 5 problemen brengen de opening van Lelystad Airport in 2020 in gevaar

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 346 
|
 De Stentor 
Lelystad_weg_gereed_hvs.jpg

Een nieuwe klap voor de opening van Lelystad Airport in april 2020. Een recente uitspraak van de Raad van State dwingt het kabinet de uitstoot van stikstof terug te dringen. En dat heeft mogelijke gevolgen voor de opening van het vakantievliegveld in Lelystad. De zoveelste tegenvaller voor het geplaagde vliegveld. Komt het nog goed?

Minister Cora van Nieuwenhuize verbeet zich. De altijd zo strijdvaardige minister heeft er met stikstofproblematiek ‘weer een probleem bij’ en is daar ‘bezorgd over’. Nieuw uitstel dreigt voor de luchthaven die er moet komen om het overvolle Schiphol te ontlasten. En dat op een moment dat de opening al twee keer eerder is opgeschort onder meer vanwege onderzoeken naar geluidsoverlast. Inmiddels is al 180 miljoen euro is geïnvesteerd en beginnen vliegmaatschappijen ongeduldig te worden.

Dit zijn de vijf problemen die de opening van Lelystad Airport op 1 april 2020 in gevaar brengen:

1. Stikstofproblematiek
Recent heeft de Raad van State (RvS) geoordeeld dat het Nederlandse programma om stikstof terug te dringen van geen kant deugt. De zaak werd aangespannen door natuur- en milieuorganisaties. Zij vinden het onterecht dat bedrijven als Lelystad Airport alvast mogen uitbreiden terwijl niet duidelijk is welke gevolgen dat heeft voor kwetsbare natuurgebieden als de Veluwe en de Oostvaardersplassen.

Dat systeem is volgens de RvS in strijd met de Europese regelgeving. De minister stelt dat de uitspraak mogelijk gevolgen heeft voor Lelystad. Om de luchthaven te kunnen openen lijkt eerst te moeten worden aangetoond dat de uitstoot niet fors groeit en dat is een tijdrovend proces. De minister blijft ondanks de nieuwe hobbel hopen dat de geplande opening gewoon doorgaat. Het kabinet heeft een team van specialisten ‘met hoge urgentie’ aan het werk gezet om de problemen op te lossen.

2. Brussel ligt dwars
De opening van Lelystad Airport is opnieuw in gevaar.
De opening van Lelystad Airport is opnieuw in gevaar. © Bob op 't Land
En dan is daar nog de bemoeienis van Europa. Het bestaansrecht van Lelystad hing samen met het feit dat de luchthaven in de Nederlandse plannen een overloop moest worden van Schiphol. Er mag geen sprake zijn van ‘autonome groei’. Anders gezegd: er mogen op Lelystad geen nieuwe maatschappijen of vluchten komen.

Daarvoor bedacht het ministerie de zogenoemde verkeersverdelingsregel (VVR) die ervoor moet zorgen dat vakantievluchten kunnen worden overgeheveld van het overvolle Schiphol naar Lelystad. Een eerdere versie van de VVR strandde in december, omdat het volgens de Europese commissie niet voldeed aan de Europese (concurrentie)eisen. Nederland zou zo nieuwe maatschappijen buitensluiten en dat mag niet.

Inmiddels is een nieuwe variant van de VVR naar Brussel gestuurd, waarbij de minister vakantieverkeer vanaf Schiphol wil prikkelen door die vluchten voorrang te verlenen bij het vergeven van de eerste 25.000 slots (vliegrechten). De verwachting is dat er ieder moment een reactie komt uit Brussel. De planning is dat kort voor het zomerreces op 3 juli door de Tweede Kamer wordt gesproken over het ontwerpbesluit.

3. Politiek niet op één lijn
Ook binnen de regeringscoalitie bestaat veel verdeeldheid over Lelystad Airport. De opening moet worden uitgesteld naar 2023 vinden de partijen D66 en ChristenUnie. Dan moet een nieuw plan voor de verdeling van het hele Nederlandse luchtruim van kracht worden. De twee partijen zien veel nadelen zoals overlast voor omwonenden. Het CDA vindt dat het een overloopluchthaven moet worden van Schiphol, maar lijkt de lijn van de VVD te willen volgen. De VVD wil maar al te graag vasthouden aan de opening op 1 april 2020.

4. Maatschappijen willen duidelijkheid
Airlines die interesse hebben in Lelystad zijn gebaat bij duidelijkheid, gaf Corendon-baas Atilay Uslu onlangs nog toe in een interview met Sven Kockelmann op NPO Radio 1. In augustus moet er volgens Corendon duidelijkheid zijn anders is het te laat om het vliegschema nog aan te passen. Ook Transavia wil dolgraag gaan vliegen op Lelystad en wil eigenlijk in september duidelijkheid. Toch wil de maatschappij ook wanneer de beslissing later valt alle zeilen bijzetten om de geplande openingsdatum te halen.

5. Zienswijzen tegen Luchthavenbesluit
In januari is het Luchthavenbesluit ter inzage gelegd. Daar is massaal op gereageerd: 10.000 zienswijzen, 100.000 vragen. Het is volgens bestuurskundige Marcel Boogers geen uitgemaakte zaak dat de minister die bezwaren zomaar naast zich neerlegt. ,,Als ze dat doet, moet ze wél goed uitleggen hoe ze alle belangen heeft meegewogen in haar besluit. Anders gaat ze nat bij een rechtszaak.” Op dit moment moeten de antwoorden worden uitgewerkt waarna Van Nieuwenhuizen op korte termijn met haar reactie komt op alle inzendingen.

Kan het dan nog wel, in 2020 open?
De minister geeft aan dat het zeker nog geen uitgemaakte zaak is dat de opening opnieuw wordt uitgesteld. En dat denken ook de actiegroep Lelystad Airport Moet Door en directeur Hanne Buis van Lelystad Airport. Volgens Buis is het nog te vroeg om de gevolgen van het stikstofdebacle te overzien. ,,Er wordt nu gestudeerd op de gevolgen van de uitspraak van de Raad van State, dat zullen we moeten afwachten. Wij zijn klaar om op elke gewenste datum in 2020 open te gaan” Ook over de VVR is Buis optimistisch. ,,Dat besluit kan ieder moment komen en de minister heeft al laten weten veel vertrouwen te hebben dat de nieuwe verdeling wel wordt goedgekeurd.”

Bekijk bericht op "De Stentor"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Michel

Ik lees dit stukje en ik zie geen enkel probleem, ik zie 5 mooie oplossingen en redenen om dat ridicule vliegveld Lelystad volledig legaal te strippen, slopen, sluitende nooit maar dan ook nooit te laten functioneren.

Lang leve de krimp van het luchtvaartterrorisme.

Geplaatst door M.

Yess! We krijgen ze klein die luchtvaart maffia, nu KLM flink laten bloeden, dan is die hele banen discussie ook geen motief meer om omwonende, natuur en klimaat te slopen. Ze hebben geen respect voor onze levens, hoe kunnen wij dan respect voor de levens van KLM, Schiphol en andere luchtvaart personeel hebben?

Geplaatst door Annelie

“Het kabinet heeft een team van specialisten ‘met hoge urgentie’ aan het werk gezet om de problemen op te lossen.”
Dat is gewoon een soort mini KVB die ze inzetten, afpersen, uitbuiten en chanteren hoort daar te staan.
Cora is denk ik een automatron, ik denk dat als je haar kop eraf trekt je dan allemaal knetterende draden en electronica te zien krijgt, ze is een nepmens van een distant planet die wordt aangestuurd door een soort Wizard of Oz ergens. Want...normale mensen trekken dit toch niet? Ons hele huis meurt naar de kerosine op deze mooie dag en ik zit met de deuren dicht en koptelefoon op in de slaapkamer om niet door te draaien van het geluid. Dit onmenselijke walgelijke geluid en de vernederende toedracht ervan...het lijkt wel een B-film van Paul Verhoeven...

Geplaatst door Annelie

Excuses KGB is het volgens mij, iig het is niet pluis daar in het pluche

Geplaatst door anoniem

In gevaar??? Wat een merkwaardige woordkeuze. Dat is toch fantastisch nieuws!