Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Deskundige: ‘Geluidsonderzoek Red de Veluwe zorgelijk signaal’

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 705 
|
 De Stentor 
Nomos_28_Limmen_hvs.JPG

Het onderzoek door Red de Veluwe naar het geluidsniveau onder de laagvliegroutes van Lelystad Airport is niet waterdicht. Wel doet het onderzoek vermoeden dat de geluidpieken waarmee het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat rekent te laag zijn ingeschat. Dat stelt directeur Erik Roelofsen van de Nederlandse Stichting Geluidshinder.

Red de Veluwe heeft de geluidsmetingen die Munisense op 30 mei van de belevingsvlucht maakte vergeleken met de piekniveaus die in het milieueffectrapport (mer) van vliegveld Lelystad staan vermeld. De actiegroep toonde daarmee aan dat op een twintigtal punten onder de laagvliegroutes de maximale geluidsniveaus fors worden overschreden. Zo is de geluidspiek bij Wageningen volgens het mer 35 dba, maar is tijdens de belevingsvlucht 46,1 dba gemeten. Voor bijvoorbeeld Klarenbeek vermeldt het mer 47 dba, terwijl er 53,3 gemeten is. Red de Veluwe is ‘onthutst’ over de uitkomsten van haar eigen onderzoek en noemt deze ‘onacceptabel’.

Meer metingen


Toch is het onderzoek niet waterdicht, stelt de Nederlandse Stichting Geluidshinder. De metingen die Munisense tijdens de belevingsvlucht in opdracht van het ministerie maakte, zijn gebaseerd op één vlucht. Volgens geluidsdeskundige Roelofsen is een geluidsmeting pas representatief als er veel vaker gemeten wordt. ,,Om een goed beeld te geven van vliegtuiggeluid moet je toch al snel tien tot twintig metingen doen. Het liefst ook van verschillende vliegtuigen op verschillende momenten met wisselende weertypen. Het gemiddelde piekgeluid over zo’n grote reeks metingen is pas echt representatief.”

Toch noemt Roelofsen het onderzoek van Red de Veluwe ‘een zorgelijk signaal dat serieus genomen moet worden’. ,,Ze maakt weliswaar gebruik van metingen die gebaseerd zijn op maar één vlucht, maar de verschillen met de cijfers in het mer zijn behoorlijk groot. Het zorgt bij mij wel voor twijfel. Het vermoeden rijst dat de geluidspieken waar het ministerie in het mer van uitgaat te laag zijn berekend.”

Tweede Kamer


Dinsdagavond debatteert de Tweede Kamer van 18 tot 22 uur over luchtvaart. De toekomst van Lelystad Airport zal een prominente rol innemen. GroenLinks-Kamerlid Suzanne Kröger gaat vragen stellen aan minister Cora van Nieuwenhuizen over het onderzoek van Red de Veluwe. Ze is kritisch op de uitkomsten van het onderzoek. ,,Vliegtuiglawaai wordt in Nederland berekend met modellen. Bij de eerste de beste vlucht die we goed meten, blijkt dat er een groot verschil zit met de berekende cijfers. Dat roept grote vraagtekens op. Mensen willen weten hoeveel lawaai ze echt te wachten staat, en dit voorspelt niet veel goeds", aldus Kröger.

Bekijk bericht op "De Stentor"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Michel uit Wijk aan zee

Ja tuurlijk is het niet representatief........Nee ‘berekenen’ dat is wel representatief. Nog even en het zijn piekmomenten en daar heeft de burger geen overlast van.........
Tja daar komt ie weer het is een cliché ,zo krijg je zelfs een banaan recht.

Geplaatst door Bob uit Uitgeest

De truc van berekenen werd al in 2000 bekritiseerd door Berkhout, sindsdien gaat men gewoon op dezelfde wijze door. Schiphol is koning!!! Volgens de Ke-norm hoeft zelfs alles beneden 65 dB(A) niet te worden meegenomen. Dus er is volgens de sector geen enkel probleem!!! Starkes verstomt het protest en hebben ze weer gewonnen.

PS: Heeft u er ook zo'n zin in om flink te investeren om van het aardgas te komen, om vervolgens er later achter te komen, dat door de groei van de luchtvaart alle winst tenietgedaan wordt?

Geplaatst door anoniem1

De mensen uit de veluwe richting zich op het verkeerde verkeer. Men zou zich beter kunnen richten op het landende verkeer. Het landende verkeer gaat ook bij lelystad veel meer overlast geven dan het stijgende verkeer. Let maar op,u bent gewaarschuwd.

Geplaatst door Bas van den Born uit Wijk aan Zee

De grootste bariere is de wetgeving, die eist berekenen, Dus de kerkklok slaat een keer per uur, dan berekenen voor het hele uur, valt dan in het niets, maar je wordt er wel ieder uur wakker van.