Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Derde van alle Nederlanders vreest vliegreis niet meer te kunnen betalen

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 193 
|
 luchtvaartnieuws.nl 
Euro_banknotes.png

Ruim een derde van de Nederlanders vreest dat vliegen te duur wordt als de kosten verder oplopen, bijvoorbeeld door de stijgende vliegbelasting en oplopende havengelden op Schiphol. Dat blijkt uit onderzoek van Motivaction. “Vliegen is straks alleen voor de rijken.”

Op dit moment bedraagt de vliegbelasting in Nederland 29 euro per passagier per vlucht, ongeacht afstand of reisklasse. Het kabinet kondigde in het hoofdlijnenakkoord aan deze ongelijkheid vanaf 2027 te willen corrigeren door de belasting afhankelijk te maken van het aantal gevlogen kilometers.

Bijna driekwart (74 procent) van de Nederlanders steunt dit plan, blijkt uit het onderzoek. Eenzelfde percentage vindt het logisch dat Businessclass-passagiers meer vliegbelasting zouden moeten betalen dan reizigers in de eenvoudigere Economy-klasse, omdat ze door hun ruimere stoelen verantwoordelijk zijn voor een groter deel van de uitstoot.

Overstappers ook belasten
Het onderzoek laat ook zien dat 75 procent van de Nederlanders het onrechtvaardig vindt dat transferpassagiers geen vliegbelasting betalen. Transferpassagiers, die via Schiphol naar hun eindbestemming reizen, gebruiken de luchthavenfaciliteiten op Schiphol zowel bij landen als opstijgen, maar zijn vrijgesteld van belasting. En dat terwijl zij een kleine 40 procent van alle Schipholpassagiers uitmaken.

Bovendien profiteren zij van aanzienlijke kortingen op de beveiligingskosten en havengelden waardoor een passagier die in Nederland opstapt in totaal 68 euro aan vaste kosten heeft per persoon (vliegbelasting en havengelden), terwijl een overstappende passagier in totaal 19 euro aan vaste kosten heeft (korting op havengelden en geen vliegbelasting).

Daardoor ontstaat een situatie waarin de Nederlandse passagier de transferpassagier ‘subsidieert’, wat 75 procent van de ondervraagden dus als oneerlijk beschouwt. Ruim zestig procent vindt dat deze voordelen voor transferpassagiers moet worden afgeschaft. Daarnaast is een kleine meerderheid van de Nederlanders van mening dat de in Nederland opstappende passagier de prioriteit van Schiphol moet zijn.

Stijgende kosten
Nederlanders waarschuwen het kabinet dat beleid er niet voor mag zorgen dat vliegen alleen voor de rijken betaalbaar is, waardoor mensen met een kleiner budget zich dit niet meer kunnen veroorloven. 65 procent van de Nederlanders maakt zich hier serieuze zorgen over.

Door de gestegen havengelden stelt Schipholtopman Van Oord dat de tickets ‘een paar tientjes’ duurder worden: deze verhoging komt binnen de huidige regels, waarin de transferpassagier kortingen krijgt, voornamelijk voor de kiezen van de in Nederland opstappende passagier, aldus Motivaction.

Bekijk bericht op "luchtvaartnieuws.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door anoniem1 uit nederland

Derde van de nederlanders heeft moeite met betalen van wat dan ook. Vreest straks huur en energie niet meer te kunnen betalen. Vreest boodschappen niet meer te kunnen betalen. Vreest vervoer niet meer te kunnen betalen.

Een paar tientjes erbij voor die ene vliegreis die mensen jaarlijks maken. Dat valt werkelijk in het niet vergeleken met de stijging van vaste lasten en basis behoeftes. Dat is duizenden euros per jaar duurder geworden sinds de pandemie.

Geplaatst door Ed uit Oegstgeest

Vliegen is geen recht, nog een levensbehoefte. Verschil tussen arm(er) en rijk(er) is er altijd geweest en zal er ook altijd zijn. Het gaat hier om een drogreden.

Geplaatst door Anoniem1 uit nederland

En hierbij toch een oproep aan het kabinet en leiders van Nederland.

Schiphol veroorloofd zich steeds meer vrijheden bij het baan en route gebruik. Waarbij het soms lijkt alsof de piloten het baan en route gebruik kiezen. En de nvnl er meer is om deze voorkeuren te faciliteren dan om zelf het vliegverkeer op een zo efficient en omgevings vriendelijke manier af te handelen. Al deze afwijkingen geven niet alleen overlast in dichtbevolkte gebieden. Ze gaan vaak ook gepaard met een veel extra en vies lawaai. Veroorzaakt door het gebruik van flappen om alle route aanpassingen te kunnen uitvoeren. Dit alles bij elkaar veroorzaakt heel erg veel extra en onnodige extra overlast.

Dat schiphol de voorkeuren van piloten faciliteert is redelijk bij een relatief laag aantal vliegbewegingen. Als schiphol echter tegen de maximum capaciteit begint aan te lopen levert het faciliteren van alle voorkeuren heel veel extra overlast op. Als schiphol een groot aantal vliegbewegingen wil faciliteren dan zou men over moeten schakelen op veel meer controle door de nvnl bij het aanvliegen. Waarbij veel meer wordt gevlogen volgens vaste patronen en een cda profiel. En er dus minder verstoringen zijn door verzoeken van piloten. Een dergelijke manier van afwikkelen landend verkeer is vergeleken met andere luchthavens in europa zeker niet onredelijk.

Als het kabinet en de minister schiphol carte blanche gaan geven. Waar het toch een beetje op lijkt te gaan uitdraaien. Zal de overlast voor de omwonenden heel erg gaan toenemen. Terwijl dat met een relatief geringe en redelijke maatregelen voorkomen zou kunnen.

Geplaatst door Anoniem1 uit nederland

Klm kondigd aan te gaan reorganiseren om kosten te besparen. Ook de vervanging van 20 van de 120 vliegtuigen door nieuwe "stillere" vliegtuigen zou mogelijk vertraging kunnen oplopen.

Zou het kabinet Klm een flinke subsidie gaan geven om de vloot te vervangen en te "verduurzamen" ? Om daarmee de groei van schiphol dmv "geluidswinst" veilig te stllen?
Ik kan me goed voorstellen dat men dit in den Haag een geweldig plan vind en het zou mij dan ook niet verbazen.