Den Haag heeft alleen oog voor de lusten van Schiphol en negeert de lasten. Dat zijn omwonenden beu
Een week nadat in Den Haag met een symposium over polderen afscheid is genomen van ‘oliemannetje’ Hans Alders – de oud-minister die zijn laatste klus als voorzitter van het polderorgaan Omgevingsraad Schiphol (ORS) zag mislukken – doet het ministerie van Infrastructuur en Milieu in het hart van het Schipholgebied een poging toch vooral met iedereen in gesprek te blijven.
Dat gaat de komende tijd nog een klusje worden, zo blijkt dinsdag In de Expo in Vijfhuizen. In dit stukje Haarlemmermeer, met aanhoudend vliegverkeer als passend decor, zijn ambtenaren van minister Cora van Nieuwenhuizen komen opdraven om uitleg te geven over haar recente besluit dat Schiphol niet ‘op slot’ gaat.
Alleen al het moment waarop deze ‘inloopbijeenkomst’ wordt gehouden wekt argwaan. ‘Vakantietijd. Achter alles wat het ministerie in dit dossier doet, zit een bedoeling’, zegt Mirella Visser uit Uithoorn. Zij is zo’n omwonende die het beu is dat Schiphol en luchtvaart ‘worden gekoesterd’ door Den Haag. Ze is naar Vijfhuizen afgereisd, net als pakweg 400 andere belanghebbenden, hoewel ze vol wantrouwen is over hoe serieus het Rijk leefbaarheid in de regio neemt.
Murw
Veel tegenstanders van luchtvaart en zeker van de groei van Schiphol hebben deze dag niet de moeite genomen. Zijn ze murw? Moe van het klagen dat toch nergens toe leidt? ‘Dat is een factor’, schat Theo Köhler van de werkgroep Schiphol Spaarndam in. Dit tijdsgewricht, waarin de luchtvaart als vervuilende en hinder veroorzakende bedrijfstak zwaar onder vuur is komen te liggen, doet hem denken aan de jaren negentig.
‘Toen was er ook al kritiek, werden overal in de regio overheidsbijeenkomsten gehouden over hinderbeperking en stond de Polderbaan ter discussie, maar mooi dat Schiphol gewoon in alles zijn zin kreeg.’
Lees verder op Volkskrant.nl
Geplaatst door Sara