Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Delen van Amsterdam onterecht niet in klaagzone Schiphol

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 403 
|
 parool.nl - 19-08-2018 
gh_vliegtuig_030504_1902GNDSC02129.jpg

Lezersbrief

De klaagzone voor Schiphol is te klein, vindt Paroollezer G. van Zelst. 'Bewoners van Zuid, Noord en Centrum worden niet meegeteld.'

Bij het officiële meldpunt voor klachten over Schiphol kunnen alleen mensen klagen die in de klaagzone wonen. Bewoners van Zuid, Noord en Centrum vallen erbuiten en worden niet meegeteld.

De SP opent een meldpunt waar alle bewoners terechtkunnen, een goed initiatief. Nu maar hopen dat er iets met de klachten wordt gedaan, want in Het Parool van 2 augustus maakt KLM-topman Pieter Elbers bekend dat vliegtuigen steeds schoner worden. Ook is er minder geluidshinder en stelt hij dat de groei van de luchthaven mogelijk moet zijn.

Het is ongepast dat de rijksoverheid delen van Amsterdam en omgeving niet meeneemt in de officiële klaagzone

Waar ik hem niet over hoor, is dat het vliegverkeer nog steeds de meest vervuilende vorm van vervoer is. Vliegtuigen die opstijgen of landen vanaf Schiphol storten het grootste deel van hun fijnstof neer over Amsterdam en omstreken. Ook betaalt de luchtvaart geen belasting over de brandstof. Toch klaagt de sector erover dat Schiphol niet mag uitbreiden.

Ik woon in Noord en heb net als de bewoners uit Nieuw-West ontzettend veel geluidsoverlast van de vlieg­tuigen. Ik weet niet waar deze topman het vandaan haalt dat de geluidshinder dankzij andere routes is gedaald.

Ik hoop dat veel mensen klachten indienen bij het meldpunt van de SP maar ook bij BAS (Bewoners Aanspreekpunt Schiphol). Het is ongepast dat de rijksoverheid delen van Amsterdam en omgeving niet meeneemt in de officiële klaagzone. Wanneer neemt de politiek hiervoor eens haar verantwoordelijkheid?

G. van Zelst, Amsterdam-Noord

Bekijk bericht op "parool.nl - 19-08-2018"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Bob uit Uitgeest

De truc is: ontmoedig klagers zodat ze afhaken, en zorg ervoor dat velen niet mogen klagen, dan lijkt het alsof de geluidshinder afneemt. Met deze leugens kun je dan gewoon doorgroeien!

Geplaatst door anoniem1

Bij het officiële meldpunt voor klachten over Schiphol kunnen alleen mensen klagen die in de klaagzone wonen

Wonende buiten de geluidscontour kan ik bij bas gewoon een klacht indienen. De klacht word ook meegeteld,ik zie hem dan de volgende dag verschijnen op het kaartje met aantal melders uit postcode gebied.
Welk meldpunt word hier bedoeld waar je een klacht kan indienen. Als dit gaat over de handhavings verzoeken aan de ilt dan is deze weergave een beetje misleidend.

Geplaatst door Annelie uit Amstelveen

Onderwonenden van vliegtuigroutes tot 3000 meter hoogte zijn allang geen ‘klagers’ meer, ik zou graag zien dat deze gigantische groep mensen als ‘gedupeerden’ wordt aangemerkt.

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

Er is door de luchtvaartsector en de politiek in Nederland helemaal niets aan het toeval overgelaten om er maar voor te zorgen dat de burger monddood dient te zijn.
Alles, maar dan ook alles, ondanks de exorbitante herrie en vervuiling die de sector genereert, moet wijken voor de heren / dames met hun vliegtuigjes.
Van Schoorl in Noord-Holland tot aan Dortdrecht in Zuid-Holland wordt zo'n groot gebied dagelijks in de herrie en vervuiling gezet. 600 meter of 900 meter of 3000 meter, een vliegtuig op deze hoogten, hoor je.
Vliegtuiggeluid valt onder de categorie ' zeer onprettig'.
Natuurlijk weet politiek Den Haag dat, ze weten alle 'in en outs' over Schiphol cq. de sector.
Macht en geld is het enige dat telt, dat daardoor vele mensen, dieren en planten naar de kl*te gaan door de vervuiling van die pretvluchten, interesseert ze helemaal niets.
Dat als gevolg artikel 21 van de Nederlandse grondwet aan alle kanten wordt genegeerd door de politiek die er voor verantwoordelijk is, is nog het meest kwalijke.
Het is een democratie onwaardig.