Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Defensie: ‘Jachtvliegtuig F-35 oefent in de toekomst minder vaak boven het Noorden’

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1771 
|
 dvhn.nl - 05-02-2020 
1280px-Aankomst_F-35_Leeuwarden-8.jpg
F35 boven Friesland
Credit: Defensie

Het nieuwe jachtvliegtuig F-35 van de luchtmacht oefent in de toekomst minder vaak boven het Noorden dan de huidige F-16. Dat zegt Jelle Zijlstra, coördinator luchtruimherziening van Defensie.

Zijlstra informeerde woensdagavond de Drentse Statenleden tijdens een bijeenkomst op het provinciehuis in Assen over de herinrichting van het luchtruim boven Noord-Nederland. Dat is aanwezen als militair oefengebied.

Defensie door het stof om laagvliegroute: plan 'buitengewoon ongelukkig en voorbarig' Lees hier.

Defensie schaft 45 F-35 jachtvliegtuigen aan, die de 68 F-16 vervangen. De eerste twee F-35 zijn vorig jaar gestationeerd op de vliegbasis Leeuwarden en dat worden er de komende jaren meer. ,,Er komen minder vliegtuigen, dus er zal minder worden gevlogen”, zegt Zijlstra.

Uitbreiden oefengebied boven Noorden
Defensie en het ministerie van Infrastructuur willen het oefengebied boven het Noorden, dat zich uitstrekt van grote delen van Groningen, Friesland en Drenthe tot ver boven de Noordzee, uitbreiden in zuidelijke richting. Het gaat grofweg om de lijn Heerenveen, Assen, Winschoten. Daar wil de luchtmacht straks ook op 2 kilometer en hoger vliegen met de F-35.

Verruiming van de noordelijke oefenruimte in de lucht is nodig om het zuiden van het land te ontlasten van militair vliegverkeer. Hier kunnen dan burgervluchten van Schiphol en de nieuwe luchthaven Lelystad vliegen. De vluchten van Schiphol moeten nu vaak om het militaire luchtruim in het zuiden heen vliegen.

Wapensystemen en sensoren
Verder heeft de F-35 een groter oefengebied nodig dan de F-16. ,,De wapensystemen hebben een groter bereik en de sensoren van het toestel kunnen veel verder kijken. Daar moeten de piloten mee kunnen oefenen,” legt kolonel Erik Rab van de luchtmacht uit.

Rab ging ook in op de commotie die Defensie de afgelopen weken veroorzaakte over de laagvliegroutes (75 meter hoog) in het Noorden. Defensie liet aanvankelijk weten de gesloten laagvliegroute van Dokkum, over Drachten, Vledder, Meppel richting Winterswijk te willen heropenen.

Maar daar is vooralsnog geen sprake van, liet staatssecretaris Barbara Visser dinsdag in de Kamer weten. Zij noemde het ambtelijk bericht van de luchtmacht ‘ongelukkig en prematuur’.

Natuurvergunning
Kolonel Rab legde woensdag uit dat Defensie een natuurvergunning aanvraagt voor haar militaire vliegactiviteiten. Ook de vergunning voor de laagvliegroute langs de oostkant van Friesland en zuidwestpunt van Drenthe hoort daarbij. ,,Dat is in geval van uiterste nood als we nergens anders meer kunnen oefenen met de F-35. De staatssecretaris was duidelijk. Zij acht de kans dat de laagvliegroute wordt heropend zeer klein.”

De andere laagvliegroute die wel wordt gebruik loopt van Winterswijk, naar Slagharen en buigt daar naar rechts af en gaat ten noorden van Coevorden, Emmen en Ter Apel naar Vlagtwedde naar de Duitse grens.

Bekijk bericht op "dvhn.nl - 05-02-2020"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim uit Castricum

Over geluidsoverlast gesproken. Maar niets aan de hand. Er gaat minder geoefend worden over het Noorden.

Joint Strike Fighter geeft grote geluidsoverlast

Bron: westerwolde actueel.nl

NATUUR EN MILIEU – De aanschaf van F-35 Joint Fight Striker toestellen, die deel uitmaken van het JSF programma waar Nederland aan meedoet, zorgt in de Verenigde Staten voor commotie. De gevechtstoestellen schijnen veel meer geluidsoverlast te veroorzaken dan de tot nu toe gebruikte toestellen.

De USA-today schrijft hierover: “Rosanne Greco, burgemeester van South Burlington (Vermont) en voormalig officier van de Amerikaanse luchtmacht, schrok toen ze de cijfers van geluidsoverlast zag die de vliegtuigen teweeg brengen. “Het effect dat het geluid van de F-35 toestellen heeft op de 10.000 inwoners in dit dorp is ontzettend groot. Het is te schadelijk voor deze omgeving.”

Het betreft hier een omgeving waar mensen gewend zijn aan het geluidoverlast van gevechtsvliegtuigen.

Het afgelopen jaar zijn in Amerika meerdere milieurapportages vrijgekomen. In maart 2012 kwam de ontwerprapportage uit voor een aantal vliegvelden (Hill AFB, Shaw AFB, Mountain Home AFB, enz.). De JSF maakt 21 tot 25 db meer geluid dan de F16c met F110-GE-100 motor! Dat betekent dat 1 JSF dan net zo veel geluid maakt als zo’n 256 F16c’s bij elkaar! En dit bij een powersetting van de JSF van 40% en bij F-16c van 84% !
Bron: USAF F35A Operational Basing Draft Environmental Impact Statement, Maart 2012 (PDF, let op download is 11,5 Mb). Zie o.a. blz. 21.
In 2015 willen de PvdA en de VVD de knoop doorhakken met betrekking tot de aanschaf van het toestel voor de Nederlandse Luchtmacht.

De grote vraag is echter echter; Wat zal de impact zijn van dit luidruchtig toestel in een klein landje als Nederland. Voor mens en dier?

Geplaatst door Wim uit Castricum

En nog een eng bericht

Noorse geluidsdeskundige: JSF maakt 100 keer zoveel geluid dan de F-16

De toonaangevende Noorse geluidsdeskundige Truls T. Gjestland, werkzaam bij het Sintef
(vergelijkbaar met TNO/NLR), is heel duidelijk.“Als de Amerikaanse-metingen kloppen -en
ik heb geen reden om anders te denken- is het een feit dat de JSF ongeveer 100 keer meer
geluidsenergie produceert dan de F-16”. Dhr. Gjestland heeft kennis van zaken, want hij is
als medewerker van Sintef (het Noorse NLR/TNO) direct betrokken bij het werk voor de
Noorse militairen bij de JSF. Hij beschikt over inside information. Op grond van zijn
geheimhoudingsplicht kan hij die niet delen met buitenstaanders. Maar wel gaf hij ons deze
“algemene” informatie: De geluidsmeting bij Eglin AFB (Brac EIS 17-10-’09) is wel degelijk
geloofwaardig. Uitkomsten daarvan worden gebruikt bij het in kaart brengen van de
geluidsbelasting rondom de vliegbasis Bodø.
Gjestland vertelde de Noorse krant Aftenposten dat uit de geluidsmetingen blijkt dat de JSF
bij de landing 105 decibel en bij de start 121 decibel geluid produceert (A gewogen in SEL;
de LAmax ligt op 124 dB(A); redactie). Deze geluidsniveaus komen overeen met de cijfers
die door COVM vliegbasis Leeuwarden genoemd worden.
Juistheid Eglin geluidsmeting in strijd met uitkomsten NLR en Defensie
Naar aanleiding van dit krantenartikel hebben wij de heer Gjestland om opheldering gevraagd.
Klopt het echt wel? Staatssecretaris De Vries van Defensie heeft herhaaldelijk gesteld dat de
Eglincijfers niet betrouwbaar zijn: Het NLR zegt dat de JSF 110 dB(A) maakt tijdens de start.
Dat is iets heel anders dan de 121 (SEL) en 124 decibel (LAmax). Maar in een e-mailbericht
van zaterdag 5 december bevestigt de geluidsdeskundige Gjestland dat de Eglin cijfers wel
degelijk kloppen. Hij noemt de geluidsmeting “Plausibel”, ook nadat hij geconfronteerd werd
met de andere uitleg van de staatssecretaris en het NLR.
Gjestland legt uit: Een verschil van 3 dB is gelijk aan een verdubbeling van de energie,
telkens weer. Een verschil van 100 keer is terug te rekenen tot een verschil van ca. 20 decibel.
Hij vervolgt met de uitleg dat de hoeveelheid geluid anders ervaren wordt. Met enige
waarheid mag gesteld worden dat elke 10 decibel vermeerdering, ervaren wordt als een
verdubbeling van het geluid. Bij 20 dB meer geluid is de beleving dat het ongeveer 4 keer
zoveel is. Voor verdere uitleg verwijst hij naar een aantal zeer competente collega’s van hem
in Nederland die prima verdere uitleg kunnen geven over “de perceptie” van de
geluidsverschillen.
Noorwegen en het JSF geluid
Ook de media in Noorwegen accepteert het feit dat de JSF veel meer geluid maakt dan de
huidige F-16. De NRK schrijft in zijn kop: “JSF is in de geschiedenis het zwaarste en
krachtigste gevechtsvliegtuig; het geluid is overeenkomstig”. Op 16 november citeert de
Aftenposten geluidsdeskundige Gjestland:
“Ik denk niet dat de omwonenden van de vliegbases weten waar ze ja tegen zeggen. De
meeste mensen zijn niet in staat om zich een voorstelling te maken van hoeveel geluid de JSF
wel niet meer maakt, dan de huidige F-16”.
Uit de geluidsbelastingkaart van Bodø die in Aftenposten werd gepresenteerd blijkt dat grote
gebieden rond de bases onderworpen worden aan lawaai van meer dan 85 decibel. Volgens de
Noorse arbeidsinspectie mag op een werkplek niet dagelijks een lawaai van 75 decibel zijn.
(Laat staan om er te wonen, redactie). Zelfs als de startbaan bij Bodø verlegd zal zijn, zal dit
voor grote delen van de stad nog het geval zijn.
Gjestland zei dat het in Noorwegen ontraden wordt om blootgesteld te worden aan lawaai
hoger dan 110 decibel ongeacht de duur.
Komst JSF en strengere geluidseisen vormen groot probleem voor Noren
Noorwegen komt steeds meer in de ban van het vliegtuiglawaai. Het probleem wordt steeds
groter. De Noorse krant Aftenposten schreef op 4 december dat de Norwegian Pollution
Control Authority nog vóór Kerstmis komt met een voorstel voor strengere geluidsnormen.
Het doel is de geluidshinder voor de Noren te verminderen met 10 procent in 2020 ten
opzichte van 1999, en het aantal mensen dat binnenshuis wordt blootgesteld aan lawaai boven
de 38 decibel (dB) te verminderen met 30 procent. Nu ligt die norm op 42 decibel ( 24-uurs
gemiddelde met open ventilatiekleppen in alle ruimtes voor duurzaam verblijf).
Aan de éne kant komen er strengere geluidsnormen, aan de andere kant geeft de JSF
aanzienlijk meer geluid. De tegenstelling is groot. Deze zal opgelost moeten worden voordat
de JSF in Noorwegen gestationeerd kan worden. Een enquête bij de bewoners van Bodø heeft
enkele jaren geleden uitgewezen dat 10% van de inwoners gezondheidsproblemen
ondervinden door het vliegtuiglawaai van de F-16. Het wordt daar nu al een ernstig
maatschappelijk probleem genoemd. Het zal na de komst van de JSF er niet beter op worden.
Noorse kranten schrijven over gevolgen voor de JSF
De nieuwe geluidseis kan aanzienlijke consequenties hebben voor de plaatsing van de 48
nieuwe F-35 gevechtsvliegtuigen. Het besef groeit dat er grote aanpassingen nodig zijn om
stationering van de JSF mogelijk te maken binnen de Noorse regelgeving. Nu de geluidseisen
aangescherpt gaan worden is deze frictie nog veel groter. Zoals eerder gemeld in JSFnieuws
(o.a. 31 oktober ‘09) zal de komst van de JSF, afbraak van meer dan 2000 woningen bij Bodø
tot gevolg hebben. Bijna evenzoveel andere woningen zullen tegen het geluid geïsoleerd
moeten worden. De investeringen die dit vergt zijn groot. Voor vliegbasis Bodø wordt
verplaatsing van de startbaan onderzocht. Dit kost, samen met het maken en verplaatsen van
militaire installaties plus het verplaatsen en extra isoleren van woningen, al 6,45 miljard NOK
(760 miljoen euro). Voor vliegbasis Orland kost dit 2,27 miljard NOK (270 miljoen euro). De
Noorse luchtmacht had al een begroting ingediend van 8 miljard Noorse kronen (840 miljoen
euro). Maar hier komen dus nog extra kosten bij omdat de geluidsnorm verlaagd gaat worden
van 42 naar 38 dB, zo meldt de Aftenposten. Op langere termijn gaat dit toegestane
geluidsniveau nog verder naar beneden tot 30 dB, zo lazen we in het rapport Forsvarsbygg
van Sintef in 2007( Norsk standard NS8175 ). Uit dit rapport blijkt ook dat de Noren al in 2007
rekening hielden met een vermeerdering van 15 dB bij de komst van de JSF. Bij de
inschatting van de 15 dB is getracht rekening te houden met de ingeschatte veranderde
operationele inzetbaarheid. Op dat moment was de uitslag van het Eglin rapport nog niet
bekend.
De officiële schatting in Noorwegen is dat de aanschaf van de 48 F-35’s tussen de 40 en 60
miljard NOK (4,7 en 7 miljard euro) gaat kosten. De aanpassingen van de luchtmachtbases
komen daar dus nog eens overheen. Het Noorse ministerie van Defensie is zich er van bewust
dat de gevolgen van het nieuwe wetsvoorstel groot kunnen zijn. Er is een uitgebreid
onderzoek bezig naar de plaatsing van de nieuwe vliegtuigen, het lawaai, opleidingen,
logistiek en infrastructuur. Veel van de berekeningen zijn nog niet afgerond en daarom willen
ze nog niet inhoudelijk reageren op de genoemde bedragen. Maar, zo laat men aan de Noorse
kranten weten, men moet zich houden aan de strengere regelgeving en er moet dus terdege
rekening gehouden worden met het lawaai van de F-35, zodat minder mensen weg zullen
trekken uit de gebieden rond de vliegvelden.
Bronnen:
http://www.fremover.no/lokale_nyheter/article4706817.ece
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3405178.ece
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.6895366
http://www.dagbladet.no/2009/12/04/nyheter/jagerfly/innenriks/jsf/forsvaret/9338023/
http://www.abcnyheter.no/node/100715
http://www.nrk.no/contentfile/file/1.4358877!GIL_nyefly_13des.pdf