Defensie: ‘Jachtvliegtuig F-35 oefent in de toekomst minder vaak boven het Noorden’
Het nieuwe jachtvliegtuig F-35 van de luchtmacht oefent in de toekomst minder vaak boven het Noorden dan de huidige F-16. Dat zegt Jelle Zijlstra, coördinator luchtruimherziening van Defensie.
Zijlstra informeerde woensdagavond de Drentse Statenleden tijdens een bijeenkomst op het provinciehuis in Assen over de herinrichting van het luchtruim boven Noord-Nederland. Dat is aanwezen als militair oefengebied.
Defensie door het stof om laagvliegroute: plan 'buitengewoon ongelukkig en voorbarig' Lees hier.
Defensie schaft 45 F-35 jachtvliegtuigen aan, die de 68 F-16 vervangen. De eerste twee F-35 zijn vorig jaar gestationeerd op de vliegbasis Leeuwarden en dat worden er de komende jaren meer. ,,Er komen minder vliegtuigen, dus er zal minder worden gevlogen”, zegt Zijlstra.
Uitbreiden oefengebied boven Noorden
Defensie en het ministerie van Infrastructuur willen het oefengebied boven het Noorden, dat zich uitstrekt van grote delen van Groningen, Friesland en Drenthe tot ver boven de Noordzee, uitbreiden in zuidelijke richting. Het gaat grofweg om de lijn Heerenveen, Assen, Winschoten. Daar wil de luchtmacht straks ook op 2 kilometer en hoger vliegen met de F-35.
Verruiming van de noordelijke oefenruimte in de lucht is nodig om het zuiden van het land te ontlasten van militair vliegverkeer. Hier kunnen dan burgervluchten van Schiphol en de nieuwe luchthaven Lelystad vliegen. De vluchten van Schiphol moeten nu vaak om het militaire luchtruim in het zuiden heen vliegen.
Wapensystemen en sensoren
Verder heeft de F-35 een groter oefengebied nodig dan de F-16. ,,De wapensystemen hebben een groter bereik en de sensoren van het toestel kunnen veel verder kijken. Daar moeten de piloten mee kunnen oefenen,” legt kolonel Erik Rab van de luchtmacht uit.
Rab ging ook in op de commotie die Defensie de afgelopen weken veroorzaakte over de laagvliegroutes (75 meter hoog) in het Noorden. Defensie liet aanvankelijk weten de gesloten laagvliegroute van Dokkum, over Drachten, Vledder, Meppel richting Winterswijk te willen heropenen.
Maar daar is vooralsnog geen sprake van, liet staatssecretaris Barbara Visser dinsdag in de Kamer weten. Zij noemde het ambtelijk bericht van de luchtmacht ‘ongelukkig en prematuur’.
Natuurvergunning
Kolonel Rab legde woensdag uit dat Defensie een natuurvergunning aanvraagt voor haar militaire vliegactiviteiten. Ook de vergunning voor de laagvliegroute langs de oostkant van Friesland en zuidwestpunt van Drenthe hoort daarbij. ,,Dat is in geval van uiterste nood als we nergens anders meer kunnen oefenen met de F-35. De staatssecretaris was duidelijk. Zij acht de kans dat de laagvliegroute wordt heropend zeer klein.”
De andere laagvliegroute die wel wordt gebruik loopt van Winterswijk, naar Slagharen en buigt daar naar rechts af en gaat ten noorden van Coevorden, Emmen en Ter Apel naar Vlagtwedde naar de Duitse grens.
Geplaatst door Wim uit Castricum
Joint Strike Fighter geeft grote geluidsoverlast
Bron: westerwolde actueel.nl
NATUUR EN MILIEU – De aanschaf van F-35 Joint Fight Striker toestellen, die deel uitmaken van het JSF programma waar Nederland aan meedoet, zorgt in de Verenigde Staten voor commotie. De gevechtstoestellen schijnen veel meer geluidsoverlast te veroorzaken dan de tot nu toe gebruikte toestellen.
De USA-today schrijft hierover: “Rosanne Greco, burgemeester van South Burlington (Vermont) en voormalig officier van de Amerikaanse luchtmacht, schrok toen ze de cijfers van geluidsoverlast zag die de vliegtuigen teweeg brengen. “Het effect dat het geluid van de F-35 toestellen heeft op de 10.000 inwoners in dit dorp is ontzettend groot. Het is te schadelijk voor deze omgeving.”
Het betreft hier een omgeving waar mensen gewend zijn aan het geluidoverlast van gevechtsvliegtuigen.
Het afgelopen jaar zijn in Amerika meerdere milieurapportages vrijgekomen. In maart 2012 kwam de ontwerprapportage uit voor een aantal vliegvelden (Hill AFB, Shaw AFB, Mountain Home AFB, enz.). De JSF maakt 21 tot 25 db meer geluid dan de F16c met F110-GE-100 motor! Dat betekent dat 1 JSF dan net zo veel geluid maakt als zo’n 256 F16c’s bij elkaar! En dit bij een powersetting van de JSF van 40% en bij F-16c van 84% !
Bron: USAF F35A Operational Basing Draft Environmental Impact Statement, Maart 2012 (PDF, let op download is 11,5 Mb). Zie o.a. blz. 21.
In 2015 willen de PvdA en de VVD de knoop doorhakken met betrekking tot de aanschaf van het toestel voor de Nederlandse Luchtmacht.
De grote vraag is echter echter; Wat zal de impact zijn van dit luidruchtig toestel in een klein landje als Nederland. Voor mens en dier?