Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

Deense en Scandinavische visie op snelle spoorlijnen

 |
 Geplaatst door: 2eHans 
 |
 Bekeken: 907 
|
 Spoorpro.nl 
hv_vliegveld_8231.jpeg

De strategie van Denemarken is het vormen van een robuust spoornetwerk met hogere frequenties voor het treinverkeer. Door de veerdiensten eruit te halen gaat dit van enkele malen per etmaal naar meerdere keren per uur. Wat het grootste deel van de spoorsector in Nederland ontgaat, is dat de brug- en tunnelverbindingen cruciale bouwstenen vormen voor een veel groter plan. Dat schrijft Frank Menger van de Stichting Freedom of Mobility in zijn column voor SpoorPro.nl.

COLUMN – Het plan is al in najaar 2014 gepresenteerd. Het 8milioncity project. Dit gaat om een snelle treinverbinding tussen Kopenhagen en Oslo; afstand 600 kilometer. De doelstelling is de maximale reistijd van tweeënhalf uur tussen deze steden per trein.

Infrastructurele spilfunctie

De bevolkingsdichtheid in die regio van Scandinavië is vergelijkbaar met het gebied tussen Amsterdam – Hannover – Hamburg. Relatief dunbevolkt. In de praktijk voldoende klanten voor een rendabele exploitatie van een hogesnelheidslijn. Daarbij begrijpt Denemarken haar infrastructurele spilfunctie beter dan politiek Den Haag voor Nederland.

Ook door de Fehmarnbelttunnel komen Kopenhagen en Hamburg dichter bij elkaar te liggen. Waarbij de Randstad nog steeds niet snapt dat een snelle hoogwaardige directe spoorverbinding met de stad Hamburg ook in haar economisch eigenbelang is. De huidige route is tevens een onlogische via Osnabrück en kost teveel tijd.

Nationaal netwerk

Nog een jaar eerder hebben de Denen ook nog een nationale strategie gepresenteerd voor het nationale netwerk. Dit bevat verschillende belangrijke elementaire bouwstenen. Een van de elementen is dat Denemarken afscheid gaat nemen van dieseltreinen. Ze gaat stap voor stap haar lijnen in het hele land voorzien van bovenleiding. Op dit punt blijft Nederland gewoon ver achter. Alle decentrale diesellijnen hadden allang van bovenleiding voorzien moeten zijn.

Een ander onderdeel in die visie dat alle andere belangrijke regionale steden in Denemarken nog maar op maximaal een uur per trein van Kopenhagen komen te liggen. In de praktijk betekent het gewoon een compleet nationaal hogesnelheid spoorlijnen netwerk uit de grond stampen. Het zou mij niet verbazen dat Kastrup de luchthaven in Scandinavië erop aangesloten wordt. Als je toekomstvisie voor dat gebied in Kopenhagen ziet dan valt het er al wel uit te halen zonder dat het nu al concreet op papier staat.

Mainport

Als Amsterdam en Schiphol zich in Nederland zo belangrijk vinden als zogenaamde ‘mainport’. Waarom zijn zij zo slecht met de rest van Nederland verbonden? Reistijden per spoor zijn nog steeds 19e eeuw naar Amsterdam vanuit grote delen van Nederland.

In het Dagblad van het Noorden van 25 april een belangrijke opmerking hierover door Carola Bos directeur IBM Groningen: “In Nederland zijn we nog niet in staat een hogesnelheidslijn aan te leggen, hier reis je in vijf uur van Sjanghai naar Peking. Dat is van Groningen naar Marseille.” Deze spoorlijn is gebouwd door een Duits-Chinese combinatie. Met hoogste bedrijfssnelheid van 380 kilometer per uur.

Hoog Frequent Spoor

Blijven wij in Nederland pleisters plakken met programma’s zoals Hoog Frequent Spoor dat maar een deeltje Nederland helpt maar geen strategische visie is. Ook niet op meerdere hoogwaardige snelle verbindingen met ons achterland Duitsland? Wij kunnen als ‘klein’ land nog veel van de Denen leren.

Frank Menger, Bestuurslid Stichting Freedom of Mobility

Bekijk bericht op "Spoorpro.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Jaap