Platform Vlieghinder Kennemerland
 

Deadline 2019 is heilig, of ‘LA’ open mag of niet

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 662 
|
 De Stentor - 22-12-2017 
hvs-Ballon

Bouw Lelystad Airport

Door Herre Stegenga

Of Lelystad Airport in april 2019 open mag, is de vraag. Zeker is wel dat het vliegveld op dat moment gereed is voor het verwerken van vakantievluchten.

Zonder toeters en bellen is de bouw van de terminal van Lelystad Airport begonnen. Eigenlijk had Cora van Nieuwenhuizen, de nieuwe minister van Infrastructuur en Waterstaat, de eerste paal moeten slaan. ,,Maar we hebben besloten nog even te wachten'', zegt vliegveld directeur Hanne Buis.

Het ligt te gevoelig. Een mijlpaal vieren terwijl er nog onzekerheid is over de aanvliegroutes en de mer (milieueffectrapportage), vindt Buis niet verstandig. ,,Eerst moet er meer duidelijkheid zijn.''

Los daarvan gaan de werkzaamheden op het vliegveld in volle vaart door. ,,We moeten op 1 april 2019 operationeel zijn. Daar is alles op gericht'', zegt Buis tijdens een rondleiding over de bouwplaats.

Het lijkt te lukken om die deadline te halen. De megaklus ligt op schema, verzekert Edwin Abbink, projectleider infrastructuur van het vliegveld. Zo is de start- en landingsbaan op lengte. ,,Alleen moet de led verlichting langs de baan nog worden geplaatst.'' De opbouw van de terminal is bezig. Nog even en de contouren zijn zichtbaar. Verder zijn duizenden parkeerplaatsen ingetekend op het verse asfalt. En naast de verkeerstoren liggen twee verlengstukken voor die toren te wachten. Begin volgend jaar wordt de kap van de toren gelicht om de stukken op de bestaande voet te plaatsen. Waarmee de verkeerstoren van 8 naar zo'n 21 meter gaat, noodzakelijk voor een goed zicht van de luchtverkeersleiding.

Blast fence
Nog niet zichtbaar is het 'blast fence' dat tussen de kop van de start- en landingsbaan en de Larserweg wordt geplaatst. Dit scherm van 4 meter hoog moet voorkomen dat passerende fietsers en automobilisten worden weggeblazen door startende vliegtuigen. Abbink: ,,Die luchtstroom moeten we natuurlijk reguleren.''

Er is weinig fantasie voor nodig om een beeld te vormen hoe het vliegveld er over anderhalf jaar bij ligt - als de eerste vakantievluchten moeten vertrekken. Buis loopt met een denkbeeldige koffer op wieltjes van de parkeerplaats door de modder naar de terminal. ,,Twintig stappen en je staat voor de glazen pui.''

Ze wijst naar de opstelplekken van de vliegtuigen, een steenworp verder. ,,Vanaf de auto naar je toestel is het maar 100 meter.''



Reacties op dit bericht