Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

De vele vrachttreinen naar Europa en terug

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1380 
|
 chinasquare.be 
hv_overig_2779.jpeg

Door Jan Jonckheere

Zowel uit oostelijk, centraal als westelijk China vertrekken vrachttreinen van China naar Europa. Er zijn al meer gevestigde lijnen evenals nieuwkomers. Het idee van een nieuwe zijderoute via de ijzeren weg krijgt hiermee langzaam gestalte. Zowel qua kost als snelheid neemt het spoor een tussenpositie in tussen luchtvaart en scheepsvervoer.

Een vijftal regelmatige verbindingen verzekeren momenteel de verbinding tussen Europa en de drie grote regio’s in China: oostelijk, centraal en westelijk China. De lijnen zijn Chongqing-Duisburg, Chengdu-Lodz (Polen), Zhengzhou-Hamburg, Suzhou-Warshaw, Wuhan-Tsjechië & Polen. Gedurende de laatste twee jaren hebben de treinen tussen Chengdu via Kazachstan naar Polen 180 maal heen en terug gereden. De 9826 km worden afgelegd op 15 dagen waarmee het de snelste vrachttrein is tussen beide continenten. Dit jaar kunnen 300 treinen verwacht worden en wordt de lijn zowel verlengd naar Hamburg in Duitsland als naar Tilburg in Nederland. De prijs van het vrachtvervoer bedraagt een vijfde van de vrachtkost per vliegtuig en het is driemaal sneller dan transport per schip. Overigens heeft Chengdu 1,9 miljard yuan over om gedurende de komende 3 jaar Chengdu uit te bouwen als internationale spoorhaven.

Dit jaar hebben de vrachttreinen tussen Zhengzhou, via Kazachstan en Hamburg 150 maal over cargo-railen weer gereden en waren de vervoerde 60.000 ton goederen goed voor in totaal $ 693 miljoen. De eerste vrachttrein uit Zhengzhou dateert uit 18 juli 2013. Volgens Chinese cijfers vervoert deze lijn een kwart van de Sino-Europese snelle vrachttreinen. Per week vertrekt deze lijn drie maal uit China en keert twee maal terug uit Europa; dit semester moet driemaal heen en driemaal terug gerealiseerd en tegen midden volgend jaar staan 4 vertrekbeurten en 3 terug beurten gepland per week. Tegen 2017 moeten er 300 shiften gemaakt worden.

De eerste trein tussen Chongqing en Duisburg dateert al van 2011. Meer dan 100 treinen reden ondertussen tussen beide steden, maar het is pas sinds april vorig jaar dat de verbindingen met vaste regelmaat doorgaan. Ook deze lijn gaat via Kazachstan, Rusland en Wit-Rusland. De lijn wordt uitgebaat door Trans Eurasia Logistics, een joint venture tussen Deutsche Bahn en Russian Railways.

De vrachttrein tussen Wuhan via Xinjiang naar Europa rijdt met regelmaat sinds april 2014. In 2015 vervoerden de 164 shiften 14.912 TEU’s containers vracht. Algemeen manager Wu Guangming van uitbater Wuhan Asia-Europe Logistics gaat er prat op dat zijn bedrijf het meest buitenlandse kantoren heeft, namelijk in Kazachstan, Duitsland en Rusland en Frankrijk evenals steden langs de Wolga zullen volgen. Volgens hem brengen zijn treinen de meeste vracht terug uit Europa: deze gaan van plastiek vloeren, plastiek compressiewalsen, over auto-onderdelen, cosmetica, hout tot vistuigen

De lijn tussen Suzhou en DHL hub Malaszewicze in Polen is een initiatief van DHL Global Forwarding. De wekelijkse trein loopt via Manzhouli en de trans Siberische lijn.

Nieuwe lijnen

cargotrainOp 20 oktober werd de nieuwe lijn tussen Linyi (Shandong) via Harbin, Manzhouli en Moskou naar Hamburg ingelegd. Transport dat voordien 60 dagen in beslag nam, duurt nu maar 20 dagen. Door de nieuwe trein zag de goederenmarkt van Linyi haar verhandelde tonnage toenemen met 150.000 ton. Op 10 oktober vertrok ook uit Shandong de trein Binzhou die via Xinjiang naar Europa spoort. De douaneformaliteiten langs de nieuwe zijderoute geschiedt eenmaal, namelijk op het vertrekpunt en dit brengt een kostenvermindering met zich van 35 yuan/per ton aan logistieke kost. Het afgelopen jaar reed ook een eenmalige vrachttrein tussen Yiwu en Madrid heen en terug. Vrij recent is de lijn tussen Harbin en Hamburg die eveneens tot een regelmatige verbinding wil uitgroeien. Dit is ook het geval met de lijn tussen Changsha (Hunan) en Duisburg. Antwerpen komt in het verhaal niet voor alsnog.

Sinds 1 juli rijden ook regelmatige treinen tussen Qingdao en Centraal Azië via 2 aftakkingen; lijn 1 gaat naar Alma-Ata, Kazachstan en Bisjkek, Kirgizië door de Alataw pass. De tweede tak komt via Khorgos in Samarkand toe en Tasjkent, Oezbekistan en Asjchabad Turkmenistan.

Bekijk bericht op "chinasquare.be"

Reacties op dit bericht