De toekomst ziet er voor ons in Uitgeest ronduit slecht uit

Horror scenario Polderbaan-Kaagbaan
Van Marlen rekent uit:
Met mijn rekenmodel vind ik dat de groei in aantallen op de Polderbaan (en Kaagbaan) de komende dertig jaar met de huidige (m.i. veel te hoge) geluidsnormen schrikbarend gaat toenemen.
Ik zal dit hier toelichten. Stelt u zich voor dat de overheid zich houdt (is nog maar de vraag natuurlijk) aan het totaal van 29000 nachtvluchten en dat deze worden uitgevoerd over de Polderbaan en de Kaagbaan. Ik hanteer even de verdeelsleutel 50%-50%, dan komt dit uit op 14500 vliegbewegingen (vtb’s) op beide banen over een heel jaar (van 365.25 dagen). Met de nacht van 23-07 u (8 u) zijn dit er ca. 40 per nacht op iedere baan. Stellen we nu dat men met de nieuwe navigatietechniek (‘Performance Based Navigation’ (PBN)) om de 70 s een vliegtuig kan laten passeren, dan zijn dit er 3600/70 dus ca. 51 per uur. Maximaal zijn dit er dan overdag (07-19 u) 12*51 = 612 en in de avond (19-23 u) 4*51 = 204. Per etmaal kom ik dan uit op 612+204+40 = 856 vliegbewegingen, oftwel 312544 per jaar (de fysieke limiet bij de afgesproken hoeveelheid nachtvluchten). Toch best wel veel, vindt u niet? In de praktijk zal het wel minder zijn, want dit hangt af van de doorvoersnelheid van die vliegtuigen op de luchthaven en de inzet van andere banen tengevolge van andere omstandigheden zoals de windrichting. Maar ondanks dit is een verdubbeling van de ca. 400 die per etmaal voorkwamen in de jaren 2007-2019 wellicht haalbaar.
Ik heb verschillende voorspellingen berekend op basis van de aantallen vtb’s gerealiseerd voor het jaar 2019 en met de groeipercentages van 2.1% (tussen 2020 en 2030) en 1.5% (tussen 2030 en 2050), die genoemd werden in de Luchtvaartnota 2030-2050 (LVN 30-50). Dit levert ca. 190000 vtb’s op voor de Polderbaan (en Kaagbaan) in 2050. Daarnaast heb ik een lineaire extrapolatie gedaan met uitgangspunt de realisatie van 2007-2019. Dit komt uit op ca. 220000 vtb’s. Als we ervan uitgaan dat momenteel ca. 30 vluchten per uur kunnen worden uitgevoerd en we verhogen dit tot 51 (een factor 51/30 = 1.7) keer zoveel en ik ga uit van de situatie in 2019 met de groeipercentages die in LVN 30-50 staan dan vind ik zelfs dat tegen 2048 de fysieke limiet van 312544 kan worden bereikt. We kunnen er dus van uitgaan dat in 2050 op de Polderbaan (en Kaagbaan) ergens tussen de 190000 en ca. 300000 vtb’s worden uitgevoerd. Wellicht is 250000 een waarschijnlijk aantal. Let wel, dit zijn alle Schiphol vtb’s van rond 1990!
U zult begrijpen dat dergelijke aantallen voor onderwonenden een horror-scenario gaan betekenen en dat de vermeende hinderbeperking niet anders is dan hinderconcentratie voor de ongelukkigen, die door LVNL hiervoor worden uitverkoren. Dit kan alleen maar leiden tot een storm van terechte verontwaardiging en grote sociale onrust, waarbij voor geweld moet worden gevreesd!
Het openen van Lelystad zal hierbij geen vermindering geven, dat even ter verduidelijking. Waarom niet? Omdat de hubgroei hiermee alleen maar wordt versterkt.
Als we dan ook de klimaat- en andere milieueffecten meerekenen zult u begrijpen dat dit gewoon ontoelaatbaar is!
Geplaatst door baard uit heiloo
Ze worden inmiddels uitgewaaierd boven heel Noord Holland .
Het is vrij een logische aanname dat bij de ( onvermijdelijke ) groei de overlast toeneemt , en niet alleen boven Uitgeest .
Misschien is het beter om te bestuderen of LVNL haar overlast niet kan beperken , zoals hoger aanvliegen , vaste route,s etc. bijv. wanneer toestellen landen boven het Noordzeekanaal is er weinig overlast voor de omgeving ?
En natuurlijk Lelystad in gebruik nemen natuurlijk , dat remt in ieder geval de groei van Schiphol en zorgt voor een bredere landelijke weerstand . Met die honderd fanatieke tegenstanders hier in de Regio komen we niet verder dan af en toe een berichtje op dit slapende Forum.