Platform Vlieghinder Kennemerland
 

De Staat heeft nu geen zin in omzetten schuld KLM

 |
 Geplaatst door: Redactie (Wim) 
 |
 Bekeken: 1031 
|
 digitalekrant.noordhollandsdagblad.nl 
Euro_banknotes.png

Door Yteke de Jong

Luchtvaartreus wil toch nog 80 toestellen kopen



De Nederlandse Staat schuift de eventuele schuldomzetting bij luchtvaartmaatschappij KLM naar het volgend jaar, melden ingewijden. De Staat heeft KLM vorig jaar 1 miljard euro geleend, maar vanwege het uitblijvende herstel door de voortdurende coronapandemie wordt er al meer dan een jaar gesproken over schuldomzetting.

Eerder dit jaar deed Nederland ook al niet mee aan een aandelenemissie, waardoor het in 2019 verworven belang van Nederland in Air France KLM terugzakte van 14 naar 9 procent. De Staat zou gezien de politieke constellatie en formatie geen trek hebben in de schuldomzetting, zo meldt een bron.

Teleurgesteld

Vorige week bleek bij een overleg over de staatsdeelnemingen dat beoogd coalitiepartner D66 ’teleurgesteld’ is dat KLM haar vliegtuigen probeert vol te krijgen. Volle vliegtuigen zijn meer dan noodzaak voor de luchtvaartmaatschappij, die technisch failliet is. Zowel het ministerie van Financiën als Air France KLM wil geen commentaar geven over de slepende balansversterking.

Dinsdag meldde voorzitter Anne-Marie Couderc van Air France KLM nog dat de luchtvaartmaatschappij hard werkt om het eigen vermogen te versterken. De Nederlands-Franse luchtvaartcombinatie heeft per 30 september een negatief eigen vermogen van 3,8 miljard euro, en dat is van invloed op bijvoorbeeld de leasekosten.

De miljardenorder die voor het eind van het jaar rond zou moeten komen bij Boeing en Airbus kan daardoor duurder uitvallen. Air France KLM wil tachtig vliegtuigen bestellen, terwijl het eind september een nettoschuld had van 8 miljard euro. Toevoeging redactie vlieghinder.nl leest u hier, met de vraag wie o wie gaat dat betalen?

Verder mag het eigen vermogen van een Franse beursgenoteerde onderneming op basis van de Franse ondernemingswet niet twee jaar negatief zijn.

De cijfers van Air France en KLM worden bij elkaar opgeteld in de vermogenspositie van het beursgenoteerde concern, dus een omzetting van de Nederlandse lening helpt het eigen vermogen van de combinatie.

Omicron-variant

Volgens persbureau Reuters zou de omikron-variant van het coronavirus roet in het eten gooien bij het ophalen van nieuw kapitaal. Maar de koers van het aandeel Air France KLM zakte sinds er vorige week paniek uitbrak met 12 procent.

„Een emissie is al lastig vanwege de lage koers van het aandeel en de nieuwe reisbeperkingen’’, zegt Jasper Jansen, hoofdeconoom van de Vereniging van Effectenbezitters. „De verdiencapaciteit wordt dan minder, waardoor de koers verder onder druk komt. Het bedrijf raakt dan in een vicieuze cirkel. Het wordt moeilijk om hier uit te komen zonder hulp van Den Haag en Parijs. Zonder die twee zal geen bank een aandelenuitgifte willen faciliteren.” Donderdag was Air France KLM 2,4 miljard euro waard op de beurs.

Nederland

Maar het is niet zeker of Nederland zou willen meedoen aan een nieuwe aandelenemissie. Zonder Nederland loopt Frankrijk de kans om boven de 30 procentgrens uit te schieten, waarmee het verplicht is om een bod op de onderneming te doen. Eerder meldden bronnen dat een belang van boven de 10 procent nodig is om echt invloed uit te kunnen oefenen.

De Franse Staat zette eerder al een lening van 3 miljard euro om in een achtergestelde lening, zodat die bij het eigen vermogen geteld zou mogen worden. Ook werd er voor 1 miljard euro aan aandelen opgehaald tegen een prijs van 4,84 euro. De koers ligt momenteel zo’n 20 procent lager.

Air France KLM loopt zwaar achter de Duitse concurrentie aan. Lufthansa haalde begin november, vlak voor het uitbreken van de nieuwe variant, nog nieuw geld op, en is bezig met het aflossen van de lening aan de Duitse staat. „Het wordt spannend, gezien de nieuwe reisbeperkingen”, zegt voorzitter Rob Swankhuizen van de Nederlandse Vakbond van Luchtvaarttechnici. „Belangrijk is dat de regering, demissionair of niet, haar uitspraken hoe belangrijk KLM wel niet is voor de positie van de Schiphol en de Nederlandse economie waarmaakt.”

Bekijk bericht op "digitalekrant.noordhollandsdagblad.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door B. van Marlen uit Uitgeest

Luchtvaartreus wil toch nog 80 toestellen kopen.

Wat denkt u?
• Zal het hiermee stiller worden of krijgen we gewoon nog meer herrie over ons heen?
• En zullen de emissies van CO2 met deze nieuwe vliegtuigen erbij afnemen?
• En wie mag hieraan meebetalen en aan alle verdere coronakosten?

Ieder weldenkend mens weet de antwoorden op deze vragen!

Geplaatst door anoniem1 uit nederland

Schuldomzetting=slots inleveren.
Daarom stelt men dit zo lang mogelijk uit. De nieuwe NOW en TVL pakketen geven weer wat ruimte om het nog even aan te kijken.

Frankrijk heeft volgens mij de verplichting om de nieuw verworven aandelen binnen 5 jaar weer te verkopen. De verhoudingen zouden daarmee op termijn weer gelijk worden getrokken.

Geplaatst door anoniem1 uit nederland

en dat is van invloed op bijvoorbeeld de leasekosten.

Ook hier wordt weer een slaatje uit geslagen. KLM zou lagere leasekosten kunnen afdwingen in onderhandelingen maar ze gaan nog meer betalen. Dat een bedrijf meer gaat betalen voor lease omdat het eigen vermogen negatief is en de operaties niet rendabel zijn is hoogst ongebruikelijk. Integendeel,normaal volgen dan onderhandelingen over een lagere prijs. De lease wil haar klant niet kwijtraken want ndere klanten die beter betalen zijn er op dit moment niet.

Geplaatst door anoniem1 uit nederland

Als de leasemaatschappij nieuwe vliegtuigen koopt en die vervolgens gaat uit-leasen dan wordt de prijs wel hoger bij negatief eigen vermogen. Het risico van de investering is dan een stuk groter. Maar voor vliegtuigen die al jaren geleased worden geld het tegenovergestelde. Dan wordt geprobeerd een potentieel verlies als de klant failiet zou gaan te vermijden.

Geplaatst door anoniem1 uit nederland

Verzoek aan webmaster om de laatste 2 posts hierboven te verwijderen,ze voegen niet veel toe.