De ‘plofkip’ Schiphol moet nodig op dieet
Door Alfred Wagtendonk
Overlast door geluid en door luchtvervuiling maakt het begrenzen van vliegverkeer noodzaak, betoogt geograaf Alfred Wagtendonk.
In de Randstad zijn we inmiddels gewend wakker te worden met het continue aanzwellende en weer wegstervende gebulder van vliegtuigmotoren en als we geluk hebben, horen we alleen het monotone geluid van het voortrazende wegverkeer. Maar ook verder van het vliegveld of de snelweg is er geen garantie op wakker worden met vogelgefluit en insectengezoem, want er leeft nog maar bar weinig langs de eindeloze velden monotone en industriële landbouw.
Willen we de natuur een kans geven en onze kinderen een toekomst, dan zullen boeren anders moeten gaan boeren, zal Nederland de fossiele brandstofauto uit moeten en zal Schiphol, het volgens Greenpeace ‘grootste belastingvrije tankstation van Nederland’, zich moeten aanpassen. Daarin hebben de boeren groot gelijk: de luchtvaart moet zoals nu ook de stikstofcommissie-Remkes aanbeveelt, haar steentje bijdragen aan te nemen milieumaatregelen, maar niet alleen vanwege haar (relatief beperkte) stikstofuitstoot.
Dag in dag uit
De ware discussie die over de luchtvaart gevoerd moet worden, betreft de alsmaar groeiende CO2-uitstoot van haar overmaatse vliegvelden en de bijbehorende geluidskwelling die vele landgenoten dag in dag uit moeten ondergaan. ...................
Wilt u dit artikel van Trouw verder lezen?, dat kan via onderstaande link....................
Geplaatst door Michel uit Wijk aan zee