Platform Vlieghinder Regio Castricum
 

De nieuwe concurrent van Schiphol

 |
 Geplaatst door: Wim 
 |
 Bekeken: 1972 
|
 noordhollandsdagblad.nl 
Schiphol_vertrekhal_DSC_3279.JPG

Door Frans van den Berg

SCHIPHOL - De nieuwe overstapluchthavens van Istanboel en in het Midden-Oosten vormen de grootste concurrentie voor Schiphol en KLM. Het Turkse vliegveld wordt zelfs het grootste ter wereld. En wat te denken van de ontwikkelingen in China en Singapore.

Schiphol staat met 58 miljoen passagiers in 2015 op de veertiende plek in de lijst met drukste vliegvelden ter wereld.

Hartsfield-Jackson Atlanta blijft het drukste vliegveld met 100 miljoen passagiers. Het vliegveld is een belangrijke overstapplek: tachtig procent van de Amerikaanse bevolking woont binnen twee uur vliegen vanaf Hartsfield.

Beijing
Op de tweede plek volgt vliegveld Beijing Capital in China met net minder dan 90 miljoen passagiers. China is bezig met een gigantische inhaalslag: steeds meer Chinezen kunnen het zich veroorloven om te vliegen. Op 50 kilometer afstand van de hoofdstad wordt momenteel een nieuw vliegveld gebouwd. Een gigantische terminal met daaraan zes pieren, waar op termijn 72 miljoen passagiers per jaar worden afgewikkeld.

Dubai
Wereldwijd is de derde plek nu nog voor Dubai met ongeveer 78 miljoen passagiers, maar dat aantal groeit fors. Het succes hangt volgens luchtvaarteconoom Guillaume Burghouwt samen met de gunstige ligging van de Golfstaat tussen Europa, Afrika en Azië. De Golfstaten proberen met luchtvaart een nieuwe bron van inkomsten aan te boren voor het tijdperk na de winning van olie.

Daarbij heeft vooral Emirates het model van KLM gekopieerd. Met oliedollars is een complete vloot van Boeings 777 en Airbussen A380 aangeschaft. Daarmee worden uit de hele wereld passagiers opgehaald, die op Dubai overstappen op een aansluitende vlucht. Slechts een klein aantal passagiers wil echt in Dubai zijn.

Met dit model wordt de positie van KLM en Schiphol direct ondermijnd. In mindere mate proberen Etihad en Qatar dat ook.

Met lage kosten en een hoge service weten de maatschappijen steeds meer passagiers te lokken. Dubai heeft daarom in 2013 een nieuw vliegveld geopend. De bouw is pas in 2017 helemaal afgerond. Het vliegveld is dan geschikt voor zeker 160 miljoen passagiers per jaar.

Istanboel
Een wellicht grotere bedreiging voor KLM en Schiphol is volgens Burghouwt dichterbij huis te vinden en wel in Turkije. Turkish Airlines groeit nu al snel. ,,Er is niet alleen een thuismarkt van 75 miljoen inwoners, de luchthaven Istanboel ligt gunstig als schakel tussen Europa en Azië. Gunstiger zelfs dan de Golfregio.’’

Hoe snel Turkish Airlines gaat groeien, blijkt wel uit de bouw van het nieuwste vliegveld. Het is de derde luchthaven van Istanboel en komt in het Europese deel te liggen. In 2018 moet de eerste fase klaar zijn.

Dan zijn er drie startbanen en een terminal met een capaciteit van negentig miljoen passagiers. De komende 25 jaar groeit dat door naar zes banen en een capaciteit van 200 miljoen passagiers. Daarmee zou het de grootste luchthaven ter wereld zijn.

Bekijk bericht op "noordhollandsdagblad.nl"

Reacties op dit bericht

Geplaatst door Wim

Hoeveel miljoenen, miljarden gaat Schiphol ook alweer investeren in groei? Welke bedrijfseconoom/controller heeft dit bedacht?
Gaat het echt wel goed met deze lui, moeten ze niet even langs de dokter of zijn ze verblind door hoogmoedswaanzin?
Het kost een paar euro's, maar dan heb je er wel wat geleerd.
De uitkomst is voorspelbaar. De zooi zit nu al vast, de concurrentie is/wordt moordend ook geografisch gezien en toch kiezen voor groeieeeeeeen jongens.
Bewezen! Het is net als wijn, ga niet voor de bulk, maar voor de kwaliteit. Dan gaat het goed.
Een gratis advies: Schiphol ga niet voor de bulk, maar voor kwaliteit.
Doe je dit niet, dan zak je door het ijs, waar je jezelf niet uit kunt trekken. Je verzuipt. Ook goed.

Geplaatst door V.O.S.

Verloedering. Onder. Schipholbeleid.

De sector (lees: de Schiphol-group) en de politiek (zij zijn aan elkaar verbonden in Nederland) hebben helaas besloten om in een klein land, welke ook nog eens dichtbevolkt is, een enorm vliegveld te gaan exploiteren.
En zij hebben besloten dat het nooit genoeg zal zijn voor wat betreft het binnen halen van het aantal vliegtuigen / passagiers. Het zijn er al geruime tijd zo veel, dat het jasje al even zo lang open staat en niet meer dicht kan.
Dus gaan we kijken of er nog andere mogelijkheden zijn om toch nog meer vliegtuigen / passagiers op Nederlandse bodem te kunnen laten landen.
Schiphol Airport (EHAM) zelf, Rotterdam Airport (EHRD), Eindhoven Airport (EHEH), Lelystad Airport (EHLE), Groningen / Eelde (EHGG) en Maastricht Aachen Airport (EHBK) zijn reeds internationaal bezig.
De lijst met vliegvelden, ook de kleinere, is voor een klein land als Nederland, behoorlijk.
Dat daardoor een punt is bereikt dat het draagvlak voor wat een samenleving nog aan kan, al geruime tijd terug is bereikt, daar hebben de sector, noch de politiek in Nederland enig begrip voor.
De bevolking in Nederland leeft in een atmosfeer welke tot de slechtste van Europa behoort.
Gezondheidsklachten welke terug te voeren zijn op de slechte luchtkwaliteit en de exorbitante herrie, kosten de samenleving uiteindelijk veel meer dan dat al die passagiers (overstappers (!)) opbrengen, als zij al wat opbrengen.
De politiek in Nederland is echt zo achterlijk, dat zij onder druk van de sector, maar blijft wedden op 1 paard.

Laten landen, welke vele malen groter zijn dan Nederland, maar enorme vliegvelden exploiteren.
Nederland kan zich veel beter op kwaliteit in plaats van kwantiteit, richten.
De overheid in Nederland dient zich van de (belangen)verstrengeling los te maken en zich te richten op veel minder belastende industrieën dan de luchtvaartsector, dus stoppen met het subsidiëren van de sector.
Nu betaalt elke Nederlander indirect aan een sector die voor een exorbitante hoeveelheid herrie en vervuiling zorgt en waarover je niets mag zeggen....... want de sector is zo ongeveer tot heilig verklaart.

Dit is mij geen 'eeuw feestje' waard.